• Emelie­Karlss­on
    Äldre 2 Apr 17:27
    2253 visningar
    7 svar
    7
    2253

    Ingång

    När man tittar på olika sidor angående kyrkliga bröllop så står det att brudträna och bestman går efter bud och brudgum. Nu är det så att jag skulle vilja ha min m2b framme och låta min far leda in mig, men vill även att brudtärna och bestman går in före oss. Blir detta konstigt?

  • Svar på tråden Ingång
  • Äldre 2 Apr 17:46
    #1

    Först bör du fråga prästen om det är ok att du går in med din far.
    Alla präster går inte med på det nämligen.

    Min make stod framme med sina två marskalker (bestman har man i USA) och jag gick in med min pappa. Först gick näbbarna och sen tärnorna och sist jag och pappa... Och det var prästens förslag att vi skulle ta det i den ordningen.

  • Ajje82
    Äldre 2 Apr 23:10
    #2

    Lättast är väl att höra med prästen och fråga om det går bra för den?

  • JuliBr­ud89
    Äldre 2 Apr 23:15
    #3

    Va? Så konstigt! Det ær ju din dag, præsten borde inte kunna stoppa dig att få det som du vill? :S

  • Äldre 3 Apr 04:09
    #4
    JuliBrud89 skrev 2012-04-02 23:15:15 följande:
    Va? Så konstigt! Det ær ju din dag, præsten borde inte kunna stoppa dig att få det som du vill? :S
    Det är ju prästen som har sista ordet om hur gudstjänsten ska se ut. Prästen avgör alltså om det är okay med brudöverlämning eller ej. En del präster tycker att det är okay, andra inte.
  • Emelie­Karlss­on
    Äldre 3 Apr 06:53
    #5

    Ajje82: Abslut så är det lättast att kolla med prästen. Nu är det dock så att om vi har otur får vi ingen präst förens en vecka innan. Så tänkte kolla vad ni här inne trodde och om jag ska ändra om i mina planer...lite stressande och veta att vi får präst så sent.

  • Allmyl­ove
    Äldre 3 Apr 07:31
    #6

    Förstår inte varför alla andra ska bestämma åt dej
    Det är er dag och ni ska göra precis som ni vill!
    Om inte prästen går med på det - byt präst eller gift er borgligt , då  kan man få det PRECIS som man själv vill!

  • Äldre 3 Apr 09:58
    #7
    Allmylove skrev 2012-04-03 07:31:06 följande:
    Förstår inte varför alla andra ska bestämma åt dej
    Det är er dag och ni ska göra precis som ni vill!
    Om inte prästen går med på det - byt präst eller gift er borgligt , då  kan man få det PRECIS som man själv vill!
    Det är inte så lätt att bara "byta präst".
    Då kan man få byta kyrka, eller så ska man hitta en präst som är villig att jobba gratis (för dom får inte ta emot ersättning av brudparet och får ingen ersättning om dom viger i någon annans kyrka så att säga).

    Om man inte kan respektera kyrkans regler så ska man nog överväga att gifta sig borgerligt ja Tungan ute 
Svar på tråden Ingång