18-årsgräns: min 15-åriga kusin är jättearg
Jag blir så trött och förbannad. Vi har bjudit in till bröllop med en formulering som lyder ungefär såhär "Barn under 18 år är välkomna under vigseln men resten av dagen firar vi i vuxet sällskap".
Jag har nu fått följande mail från min kusin (som jag f ö träffat kanske max 5 ggr i hela mitt liv):
" Hej. Det är ju jätte snällt och väldigt genomtänkt att alla kusinerna på våran sida får komma efter eran vigsel den xx/x förutom jag och brorsan... Hur underbart tror du inte att den sved? Men jag och min lillebror kanske inte är lika mycket värda i era ögon som den resterande släkten? Så sjukt dålig stil och så fruktansvärt dåligt gjort!!!!!"
Jag ilsknade till men svarade: "Hej!
Tråkigt att du tar det på det viset. Givetvis har vi inte valt att göra på det här viset för att såra eller exkludera någon särskild, men någonstans måste en gräns dras.
Vi vill båda två ha en fest för vuxna utan att behöva tänka på barnpassning eller underhållning och då kändes 18 som den minst godtyckliga och självklara gränsen.
Ni är inte ensamma om att falla för åldersstrecket, det finns betydligt fler som gör det.
Hur du/ni kan tolka detta som att vi anser er mindre värda övergår mitt förstånd."
Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Ska jag bemöda mig med att förklara detta för hennes föräldrar?