• Nikkita

IPL-hårborttagning innan bröllopet? Någon som testat?

Har fått upp ögonen för laserbehandling (IPL) till att ta bort hårväxt med. Underar om det är värt det...
    Just nu vaxar jag benen, men det är så drygt att låta håret växa ut emellan & det gör onödigt ont. 

Har läst mig till att det ska gå 4-6 veckor mellan behandlingarna, man får inte sola innan, under tiden eller 2 veckor efter & att det fungerar bäst på ljus hy med mörkt hår (vilket jag har). 

Någon som har erfarenhet eller vet något mer om detta som är bra att veta?  

• Svar på tråden IPL-hårborttagning innan bröllopet? Någon som testat?
  • PimPim83

Jag har gjort IPL på mina armar.  Det stämmer att man inte ska sola under tiden man gör behandlingar och att det fungerar bäst på ljus hy med mörkt hår.Jag hade ca 7 veckor mellan behandlingarna och jag tror vi höll på lite mer än ett år för att få ett bra resultat.

Jag är väldigt nöjd med resultatet, men det blev inte sådär HELT hårfritt som jag kanske förväntade mig innan. Men jag är som sagt väldigt nöjd.

Jag tycker inte att det gjorde ont. Känns ungefär som när man smätter ett gummiband mot huden. De penslar på någon gegga och sen kör de med maskinen över huden.

Det kostar ju en del, men för mig var det värt det.

Hoppas du fick några svar. :)

• Nikkita

Var gjorde du det & vad kostade det om jag får fråga? Har du varit på olika kliniker & rådfrågat innan eller är det säkert att göra det var som helst tror du?

• Annalyn Claire

Visst funkar det....har IPL:at armhålorna....men jag tycker att det är dyrt och tar sån tid innan man äntligen ser resultat.

• PimPim83
    Nikkita skrev 2012-03-30 19:34:00 följande:
    Var gjorde du det & vad kostade det om jag får fråga? Har du varit på olika kliniker & rådfrågat innan eller är det säkert att göra det var som helst tror du?
    Det stället där jag gjorde det finns inte kvar längre tyvärr. I Göteborgsområdet var det iaf. Jag gjorde lite efterforskningar innan jag valde ställe. Skulle inte våga göra det var som helst. Vill det sig illa kan man ju faktiskt bli skadad av en dåligt gjord behandling. Det gäller nog att rådfråga och evetuellt ta referenser. Jag var på en konsultation där de gick igenom riskerna och testade lasern på en liten hudyta för att se hur min hud reagerade. Sen bestämde jag mig.

Jag tror att det kostade mellan 1000 och 1500 kr per gång (minns inte så noga för det var tre år sedan ungefär). De första behandlingarna var dyrare och sen blev det lite billigare. Det är även individuellt hur många behandlingar man behöver, men tre till fyra stycken skulle jag nog säga är minimum.

Du ska som sagt vara medveten om att det kan ta tid innan man får resultat, så om du börjar med IPL nu under våren och ditt bröllop är i sommar ska du inte räkna med att det blivit någon skillnad tills dess.
  • Nikkita
    PimPim83 skrev 2012-03-30 20:03:20 följande:
    Du ska som sagt vara medveten om att det kan ta tid innan man får resultat, så om du börjar med IPL nu under våren och ditt bröllop är i sommar ska du inte räkna med att det blivit någon skillnad tills dess.
    Jag hinner i så fall bara göra 3 behandlingar innan bröllopet. Men jag vill ju ha resultatet för framtiden oxå, inte bara inför bröllopet! Men man får väl raka sig mellan behandl. iaf, eller? 
    Annalyn Claire skrev 2012-03-30 19:54:28 följande:
    Visst funkar det....har IPL:at armhålorna....men jag tycker att det är dyrt och tar sån tid innan man äntligen ser resultat.
    Hur många behandl. behövde du för att få ett bra resultat?

• PimPim83
    Nikkita skrev 2012-03-30 20:49:04 följande:
    Jag hinner i så fall bara göra 3 behandlingar innan bröllopet. Men jag vill ju ha resultatet för framtiden oxå, inte bara inför bröllopet! Men man får väl raka sig mellan behandl. iaf, eller? 
    Ja visst får du raka dig mellan behandlingarna! Man skulle vara nyrakad när man gjorde själva behandlingen också. Det man inte skulle göra var att vaxa under den tiden när man genomförde behandlingarna.

Om du känner att IPL är något du skulle kunna tänka dig att satsa tid och pengar på så skulle jag verkligen rekommendera det. Jag har aldrig ångrat att jag gjorde det!
  • Pyttsan

Jag har gjort 5gånger på benen utan resultat. Kanske lite resultat genast förljande månaderna, men nu 2år senare är det värre än nånsinn. Kommer inte att ge mig på det igen, bortkastade pengar.Rynkar på näsan Har ljus hud och mörkt hår så det borde ha fungerat.

• PimPim83
    Pyttsan skrev 2012-03-30 21:40:51 följande:
    Jag har gjort 5gånger på benen utan resultat. Kanske lite resultat genast förljande månaderna, men nu 2år senare är det värre än nånsinn. Kommer inte att ge mig på det igen, bortkastade pengar.Rynkar på näsan Har ljus hud och mörkt hår så det borde ha fungerat.
    Det var en sån sak de gick igenom på konsultationen med mig, att för vissa fungerar det inte alls trots att man har rätt förutsättningar med mörkt hår och ljus hud. Det är ju lite av en chansning eftersom de aldrig kan garantera att det händer något alls. Du får ta med det i beräkningen TS.
  • Nikkita

Får väl gå på några konsultationer & se vad jag tycer då. Väntar nog till efter sommaren & bröllopsresan iaf, så att jag inte behöver oroa mig för solen Glad

Tack för era inputs!! Om någon mer har andra el. liknande erfarenheter så dela gärna med er Solig

Svar på tråden IPL-hårborttagning innan bröllopet? Någon som testat?