• Jolin
    Äldre 30 Mar 16:45
    3190 visningar
    10 svar
    10
    3190

    Jag får inte ihop detta. HUR ska vi gå in i kyrkan?

    Vi har 3 tärnor och 2 marskalker (heter det så?)

    Hur sjutton ska vi gå in i krykan. Jag och mannen går in tillsammans, so far, så good. Men hur gör vi med resten?
    Ska de gå in en och en i ett led bakom varandra som ett litet luciatåg? Flört Eller en tärna + en marskalk och sedan två tärnor tillsammans med en marksalk?

  • Svar på tråden Jag får inte ihop detta. HUR ska vi gå in i kyrkan?
  • Tessin
    Äldre 30 Mar 16:49
    #1

    Jag hade valt det sista, en tärna tillsammans med en marskalk och sen en marskalk med tärnorna på var sida :)

  • Äldre 30 Mar 17:25
    #2

    Det sista alternativet lät bra tycker jag!

  • teddy
    Äldre 30 Mar 17:39
    #3

    Vi har två tärnor o tre marskalker o de kommer gå in så att säga på led efter varandra, alltså en o en, varannan kille, varannan tjej. De tycker vi e de bästa alternativet :)

  • Sofie8­4
    Äldre 6 Apr 12:58
    #4
    Jolin skrev 2012-03-30 16:45:04 följande:
    Vi har 3 tärnor och 2 marskalker (heter det så?)

    Hur sjutton ska vi gå in i krykan. Jag och mannen går in tillsammans, so far, så good. Men hur gör vi med resten?
    Ska de gå in en och en i ett led bakom varandra som ett litet luciatåg? Flört Eller en tärna + en marskalk och sedan två tärnor tillsammans med en marksalk?
    Vi ska ha samma uppsättning brudfölje fast + en brudnäbb. Vår initial idé är att marskalkarna går in först och står framme vid altaret. Därefter kommer näbb; vi; mina tre tärnor (2+1). Jag har ingen aning om det är "rätt" att marskalkarna går in först (dvs. innan musiken) och sedan påbörjas det "riktiga" brudföljet. Men vår känsla säger att det är så vi vill ha det. 
  • Äldre 10 Apr 19:01
    #5

    Kan dom inte stå där frame redan? Obestämd

    En mycket bra fråga! 


    Brud anno 2013
  • MatsoL­otta
    Äldre 10 Apr 20:12
    #6

    Hm; ja hur gör man ?


    Min pappa ska gå med mig in, hur ska dom andra gå då?


    Brudgummen, bestmannen, dom 3 tärnorna och marskalken.

  • teddy
    Äldre 10 Apr 20:47
    #7

    Vet inte om detta skrivits tidigare men en variant e ju att brudgummen tillsammans med sina marskalkar går in o ställer sig o väntar på dig, som kommer tillsammans me din pappa... efter dig o din pappa kommer tärnorna... 
    :) 

  • Äldre 10 Apr 20:53
    #8

    Nu tappar vilite fokus från Jolins tråd, hoppas det är ok Jolin? 

    Hittar detta på svenska kyrkan syn på att bruden blir överlämnad av sin pappa:
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680046 


    Brud anno 2013
  • mimi00
    Äldre 10 Apr 21:11
    #9

    Vi kommer nog göra så att min m2b och hans 2 bestmans står framme vid altaret, därefter går mina två tärnor en och en in innan bröllops marshen.. sen går jag in till musiken då =) 

  • Jolin
    Äldre 16 Apr 18:36
    #10

    Hej! Har pratat med vår präst och har nu kommit fram till hur vi ska göra.

    Våra två marskalker står framme vid prästen och sedan går tärnorna in en och en till en fin melodi (har inte bestämt viken än, men kanske ronja rövardotter). Efter sista tärnan börjat gå in i kyrkan så stängs dörrarna bakom henne. När sista tärnan kommit fram till altaret och ställt sig så börjar kantorn spela "Wedding March av Richard Wagner" och då öppnas portarna på nytt och där står då jag och min man som går in tillsammans.

    Vi har ju fortfarande tid på oss att fundera på detta men just nu känns det här bra :)

    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Jag får inte ihop detta. HUR ska vi gå in i kyrkan?