• FruSalterod

    Vilken tidspunkt under dagen är bästa att gifta sig på?

    Som rubriken lyder och varför? 
    Vi har bokat kyrkan kl 15.00 men nu börjar bli osäkra. 

  • Svar på tråden Vilken tidspunkt under dagen är bästa att gifta sig på?
  • LiteVilsen

    Vi har bokat kyrkan kl 14.00. Detta är för att några av våra gäster har en timmes bilfärd att göra för att ta sig till kyrkan. Tänkte också att det skulle vara lagom tid då jag som brud hinner göra mig i ordning på förmiddagen utan större stress. kl 15 tycker jag också låter bra. Jag är lite osäker på om vi har ceremonin för tidigt. Vi kommer ju till lokalen där vi ska äta m.m kanske redan vid 15,30 eller så. så jag är rädd för att allt blir tidigt.
    Men det kan vara skönt ändå på ett sätt då hela dagen kommer vara uppbokad mer eller mindre plus att många gäster har små barn så dom kan ju inte stanna allt för länge kanske heller.
    Oj vilket långt inlägg, det var ju inte meningen.

  • Pyttsan

    Jag tycker 15 är perfekt om man ska ha middag efteråt. vigseln tar ca 40min och sen tar den nån minut för folk att ta sig ut ur kyrkan, kasta lite ris, fota lite, kramas lite, så det tar säkert 15 min till innan folk har börjat packa ihop sig i bussar och bilar. Då är alltså klockan 16, sen tar det en stund att ta sig till festplatsen, där vill folk hänga av sig, gå på toaletten, kolla in dukningen och sina sittplatser, lämna gåvan mm och såklart kram brudparet och mingla. Sen har det gått 30-45 min, beroende på avstånd och transportmedel. 

    Så den är säkert närmare 17 innan alla tagit sina platser och middagen börjar. Glad 

    Alla bröllop jag har varit med och ordnat ar funkat ungefär på samma sätt och då rör det sig om relativt stora kalas, dvs 70-12pers. Det tar tid bara för så många att gå in i ett hus och ta av sig en jacka..

    Vår kyrka vill de helst inte boka tidigare på lördagar, för de vill ha öppet för eventuella jordfästningar kl 13 och hinna städa lite mellan. 

  • FruSalterod

    Det är så mycket att tänka på! Hur lång tid tar vigslen? 30-40 min eller? Sen när man är färdig där så blir man gratulerad och folk vill ta foton ca 15 min eller? Vidare till festlokalen, gästerna anländer det serverar välkomsdrinkar  och sen kommer brudparet. Det är sån planering. Vi har också många barn som ska va med på middan.. så det inte blir så sent för dom små..

  • annapanna88

    Det beror ju på hur långt det är till festlokal, när ni tänkt lägga fotografering osv. Men jag tycker ändå det låter som en bra tid!


    Vi ska gifta oss kl 16.00 men då är det en borgerlig vigsel som ju är kortare än en kyrklig + att vi gifter oss utanför festlokalen så det blir ju ingen restid emellan. Vi lägger då fotograferingen innan så att gästerna slipper vänta på oss.

  • FruSalterod
    Pyttsan skrev 2012-03-29 21:40:23 följande:
    Jag tycker 15 är perfekt om man ska ha middag efteråt. vigseln tar ca 40min och sen tar den nån minut för folk att ta sig ut ur kyrkan, kasta lite ris, fota lite, kramas lite, så det tar säkert 15 min till innan folk har börjat packa ihop sig i bussar och bilar. Då är alltså klockan 16, sen tar det en stund att ta sig till festplatsen, där vill folk hänga av sig, gå på toaletten, kolla in dukningen och sina sittplatser, lämna gåvan mm och såklart kram brudparet och mingla. Sen har det gått 30-45 min, beroende på avstånd och transportmedel. 

    Så den är säkert närmare 17 innan alla tagit sina platser och middagen börjar. Glad 

    Alla bröllop jag har varit med och ordnat ar funkat ungefär på samma sätt och då rör det sig om relativt stora kalas, dvs 70-12pers. Det tar tid bara för så många att gå in i ett hus och ta av sig en jacka..

    Vår kyrka vill de helst inte boka tidigare på lördagar, för de vill ha öppet för eventuella jordfästningar kl 13 och hinna städa lite mellan. 
    Det va som jag tänkte mig.. Hur lång tid tar middagen ungefär? ca 3 h ? 

    Är det dumt att gifta sig en en stad och ha festen i en annan?  som för oss blir det ca 1.5 km
  • FruSalterod
    annapanna88 skrev 2012-03-29 21:51:26 följande:

    Det beror ju på hur långt det är till festlokal, när ni tänkt lägga fotografering osv. Men jag tycker ändå det låter som en bra tid!


    Vi ska gifta oss kl 16.00 men då är det en borgerlig vigsel som ju är kortare än en kyrklig + att vi gifter oss utanför festlokalen så det blir ju ingen restid emellan. Vi lägger då fotograferingen innan så att gästerna slipper vänta på oss.


    Vi har inte bestämt oss för någon festlokal än. Vi är på utskick forfarande. 

    Nått sån som vi egentligen önskar, enklast för alla att hitta fram .-)
    Vi tänkte ta fotograferingen innan vigslen. 
Svar på tråden Vilken tidspunkt under dagen är bästa att gifta sig på?