Min fästman vill få med mig på Bibelstudier!
Hej!
Jag har varit tillsammans med min fästman i dryga 5 år, och jag har ett barn på väg. Vi gifter oss 19 maj i år.
Han är kristen och troende och går till kyrkan varje söndag. Jag däremot är inte troende. Men vi gifter oss ändå i kyrkan. Utav tradition för min del.
Vi har haft det riktigt bra under alla år. Aldrig har det pratats om att jag ska behöva följa med honom till kyrkan. Det har varit hans grej, inte min.
Idag satt vi och pratade om hur vi vill att vår vigselceremoni ska se ut och att vi snart måste träffa prästen. Då säger han plötsligt; "-Och så måste vi ju gå på Bibelstudier också, och se vad Bibeln säger om äktenskapet" .
Jag vill verkligen inte gå på några j*vla Bibelstudier!
Eller är det nånting som alla gör innan man gifter sig? Har jag missat nåt?
Jag har flera gånger gjort klart för honom att jag inte är troende. Nu vill han ha med mig på Alpha-kurs för att jag ska få förståelde för det han tror på. Jag har redan förståelse. Det känns som om han vill "lura med" mig in i hans församling!
Snälla, hjälp mig! Vad ska jag säga till honom som gör att han förstår att jag inte vill börja gå i kyrkan? Jag kommer inte att bli troende.