• Dipsy

Färga kläder

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att färga kläder?
    Jag har en vit manchesterjacka som jag är väldigt förtjust i, ja allt utom färgen då..
    Skulle vara kul att få användning av den för manchester verkar vara på modet igen.

• Svar på tråden Färga kläder
  • April 2004

Jag har färgat en hel del olika kläder. Det är viktigt att kolla upp vad det är för tråd. Ibland färgas tyget och inte tråden, kan se lustigt ut. Kan bli rent fult också :(

Syntettrådar färgas inte. Bomullstråd färgas.

Om du färgar i maskin är det noga att rengöra filtret och köra ett riktigt varmt program utan kläder men med lite tvättmedel i efteråt för att sköja ur all färg som annars kan stanna i maskinen och förstöra för nästa tvätt.

Missfärgningar på tvättmaskinen kan uppstå på gummidetaljer osv.

• Dipsy

Ja det är kanske värt ett försök, jackan har ju några år på nacken så det skulle inte göra så mycket om det gick snett.

Var får jag tag i färgen, finns det i vanliga affärer eller vart ska jag söka?

• April 2004

vanliga välsorterade affärer brukar ha. Det finns en enklare variant som du ska akta dig för - färgen kan fälla om det börjar regna. Köp den som är förpackad i en kartong som är vit med en färgskala på beroende på hur mycket kg man ska färga... (jag bara KAN inte minnas vad det heter just nu... Hedin kanske??? )

Köp salt också annars fastnar inte färgen. Det står på paketet vad du behöver till.

Jag har köpt på Konsum och Coop bland annat.

• April 2004

Ja just det! Tänk på att färgen påverkas mycket av vad det är för färg innan.

• ellli

Hi hi en ganska kul grej hände när jag för några dagar sen bestämde mig för att testa att färga en matta..

Köpte ett antal sådana små runda mattor på Ikea att ha i hallen, men tyckte de såg lite färglösa ut, så jag kom på att jag skulle testa att färga dem. För det kan väl inte hända så mkt tänkte jag.. Beslutade ändå för att testa med en av dem istället för allihop på en gång. Och tur var väl det, för när jag öppnade maskinen efter att programmet var klart var det endast en massa små tussar kvar av mattan, i hela maskinen + luddfilter o dyl.. Man kan inte annat än skratta!

Svar på tråden Färga kläder