• woopwo­op
    Äldre 27 Mar 22:03
    6298 visningar
    8 svar
    8
    6298

    Kyrklig välsignelse?

    Hej, helt ny här. Spännande att läsa runt lite


    Jag och min blivande vill gifta oss utomlands och tittat på svenska kyrkans hemsida för att hitta vart man kan gifta sig. På flertal länder står kyrklig välsignelse. Vad innebär det!?


    Jag har läst och googlat men dessvärre inte klokare... Jag förstår att man måste gifta sig borgerligt först i Sverige, och sedan får man det välsignat i det land som man gifter sig i. Men när blir själva bröllopsdagen. Är det då man gifter sig i Sverige eller i utlandet? Blir det det svenska datumet så känns det lite tråkigt. Mkt av poängen försvinner.


    Är det nån som gift som utomlands eller nån som ska och som kommit längre i "forskningen" än vi och kan dela med sig?


     


    Tacksam för all hjälp vi kan få =)

  • Svar på tråden Kyrklig välsignelse?
  • MissBr­occoli
    Äldre 27 Mar 23:31
    #1

    Tror inte alls du behöver gifta dig borgligt först. Här är en länk till skatteverkets info sida om att vigas i utlandet:


    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/attgiftasigisverigeelleriutlandet.4.76a43be412206334b89800020579.html

  • Äldre 28 Mar 15:05
    #2

    Även om det formella bröllopsdatumet skulle bli det från en borgerlig vigsel så finns det ingen anledning till att du någonsin skulle använda det. Ni och hela tjocka släkten kan glatt tala om det datum då det rörande vackra kyrkbröllopet och den stora festen var. Och använda det för bröllopsdagar förstås.

  • Äldre 28 Mar 15:05
    #3

    Även om det formella bröllopsdatumet skulle bli det från en borgerlig vigsel så finns det ingen anledning till att du någonsin skulle använda det. Ni och hela tjocka släkten kan glatt tala om det datum då det rörande vackra kyrkbröllopet och den stora festen var. Och använda det för bröllopsdagar förstås.

  • Guanac­a
    Äldre 9 Apr 16:44
    #4
  • Guanac­a
    Äldre 9 Apr 16:49
    #5

    Hoppsan, min dator ville visst inte att jag skulle skriva nåt utan postade direkt Flört

    Nu vet jag inte om det är olika beroende var den svenska kyrkan finns (dvs i vilket land) men när vi kikade på Mallorca så var det så att för att få vigas i Svenska Kyrkan där så ska båda vara svenska medborgare och minst en medlem i Svenska Kyrkan.
    Uppfyller man inte det (vilket vi inte gör) men vill gifta sig på Mallorca så ska man först vigas borgerligt hemma i Sverige och sen kan man få kyrkans välsignelse där.

  • Guanac­a
    Äldre 9 Apr 16:52
    #6

    Missade en av dina frågor! Om det bara går att få välsignelse så kanske det betyder att Svenska Kyrkan inte utför vigslar i just det landet?
    Vigseln är ju det "juridiska giftermålet" och välsignelsen just en välsignelse av ett borgerligt giftermål, dvs man är lagligen redan gifta....

  • Äldre 9 Apr 17:03
    #7

    Välkommen till BT Woopwoop!

    Här får du länken till en tråd där proffsen finns på området:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.html


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 14 Apr 17:09
    #8

    Det blir alltid den formella vigseln som står i skatteverkets papper. Vilken dag ni vill tala om och fira väljer ni ju dock själva.

    Om ni behöver gifta er borgerligt först för att få en kyrklig välsignelse utomlands eller om ni kan gifta er direkt beror helt på var ni ska gifta er och vilka reglerna är i det landet. 

Svar på tråden Kyrklig välsignelse?