• Midsommarbruden

Överrasknings-bröllop

Vi ska ha ett överrasknings-bröllop på midsommarafton i vår trädgård. Är det nån som har erfarenhet av utomhusbröllop? Vad ska man tänka på? Hur löser man musik, sång och tal så det hörs bra?

Hur gjorde ni när ni överraskade? Vi har bjudit in hela släkten för att fira midsommar och sen efter maten tänkte jag skicka iväg alla på en tipspromenad eller nåt annat tidsfördriv och sen när alla är tillbaka kommer vi ut på trädgården med en präst och så gifter vi oss.

Hur låter detta? Har ni några tips att ge på hur det annars ska gå till?

Hur kan man duka så att det är fint men så att ingen misstänker att det ska bli bröllop??

• Svar på tråden Överrasknings-bröllop
  • Hullda

Oj vad kul det låter. Jag har väl inga tips på själva dukningen, men OM jag gifter mig skulle jag också kunna tänka mig att göra det vid vårt sommarställe.
    Att skicka iväg gästerna på en tipspromenad är väl bra. Men ni behöver kanske någon/ några som stannar kvar och hjälper till med en ev.  "omdukning"? Beroende på antalet gäster och om det blir mycket att göra under tidspressen då gästerna är på promenaden.

• Midsommarbruden

Vi tycker oxå att detta är en jätte rolig idé. Det ska bli så roligt att se allas miner.

Själva vigseln blir efter midsommarmaten, men man kanske ska duka om så det blir en lite mer bröllopsdukning till tårtan. Vi har skvallrar för två så de får väl jobba häcken av sig =)

Det som jag känner är ett litet problem är hur man kan förbereda barnen på det här utan att de försäger sig. Mina barn är 4 & 6 år och jag vill ju gärna att de står med oss när vi vigs. Hur löser man detta?

• Maol72

Hej!
    Vi körde överreaskningsbröllop härom helgen i vårt hem i samband med min 40års fest. Vi hade då bjudit in till 40års kalas, men till kl 15 och bett folk komma i tid och att vi skulle ha lite utomhus aktiviteter, så att de skulle tänka på skor/klädsel.

Väl här fick de välkomstdrink och skickades efter stund iväg på tipspromenad. Våra vittnen gick direkt ner till den brygga där vigseln skulle vara (och där tipspromenaden avslutades). De tog med sig ringar samt bubbel å glas (vi hade ca 40 gäster).

Vi gick genväg med vigselförrättaren och sedan gömde vi oss lite bakom buskage. Han samlade ihop alla och surrade väl lite, sedan berättade han att det skulle ske en vigsel. Vi hade berättat för den närmsta familjen veckan innan och min svärmor hade med sig gitarren och spelade medan min svåger sjöng. Det var signalen till oss som då vandrade de sista 30-50 metrarna.

Våra vittnen gav sedan barnen varsin ask med ringarna som de fick bära fram när det var dags.

Dottern (8år) berättade vi för kvällen innan och bad henne hålla tyst - vilket hon klarade galant (och det trodde vi nog inte...). Sonen (5år) berättade vi för samma dag precis innan gästerna kom. För bägge berättade vi att de skulle få ringarna och att de skulle hålla Pernilla och Petter (våra vittnen) i handen. Och att om de blev blyga och inte ville gå fram med ringarna så var det ok - då skulle P och P sköta det åt altertivt tillsammans med dem.

Det hela gick galant och vart hur lyckat som helst. Långbord dukat utanför vårt hus (vi bor på nedre botten i bostadsrätt med en liten uteplats) - och vädergudarna var ju med oss (detta var på pingsten). Vi hade grill, sallad, såser mm och många hjälpte till så som de goda vännerna gör när man har fest. Några stod vid grillarna och surrade - det var helmysigt.

Vi kokade kaffe och åt tårta och sedan åkte drinkbordet fram :p

Det var superlyckat - bättre än vad vi vågat hoppats på!

Svar på tråden Överrasknings-bröllop