Får jag fråga varför du är så rädd för att lämna henne och för att låta henne åka bil med någon annan? Vet inte om detta kan funka för dig, att det gör det lite lättare för dig som mamma att ha en barnvakt men här kommer hur jag gjorde första gågnerna och vad som hjälpt mig (jag har en snart 18 månade gammal dotter):
Jag var orolig när svärmor (som är underbar) skulle ha hand om dottern första gången, även fast det bara var en timme. Jag berättade ALLT och visade ALLT som skulle kunna tänkas behövas (de var hemma hos oss), som om jag skulle vara borta i 3 dagar. Det var vad jag behövde för att våga släppa taget den timmen.
Vi skulle på min mormors begravning, svärmor var återigen barnvakt. Jag gick igenom allting igen som förra gången och den här gången ringde hon. Lyckligtvis var cermonin över och vi satt i bilen på väg hem (tar bara ca 10 min hem). Dottern hade fått en av sina gråtattacker och svärmor kunde inte få tyst på henne trots alla knep hon har i bagaget. Det låter kanske som att det skulle vara superjobbigt men efter det har jag blivit mycket lugnare när det gäller barnvakt, åtminstone med svärmor. För nu VET jag att hon verkligen hör av sig om det strular, att det inte bara är något hon säger. Jag vet att hon är tålig och att hon inte ringer i första taget men nu vet jag också att hon faktiskt ringer när hon märker att hon behöver det.
Nu har vi kommit så långt att dottern vid 3 tillfällen har sovit själv hos farmor och farmfar. Vi har gjort lite olika varianter, lite olika lång tid som vi har varit borta (fast det har bara varit en natt åt gången) men hela tiden har vi varit hemma och de hos sig, ca 30 min bort. Vi har haft uttalat att om det strular för mycket (dottern kan vara svår på nätterna) så kan de sätta sig i bilen och komma hem till oss med henne och de kan alltid nå oss på mobilen. Det som är skönt är att svärmor ALLTID har låtit mig säga allt jag vill få sagt, utan att sucka och tjata om att hon redan vet/har hört det/känner dotter osv.Hon vet att om jag får allting sagt så kan jag slappna av och vara lugnare.
Nu blev det här väldigt långt inlägg... men jag tänkte att det kanske kan hjälpa dig med varianter på hur man kan göra för att vänja sig? För det handlar faktiskt om att du, din man och ditt barn ska kunna vara ifrån varandra och ändå vara trygga i att ni kommer ses igen. Strunta i vad din mor knorrar om, känner hon verkligen dig och ditt barn allra bäst? Jag skulle tro att det är du som bäst vet hur ni behöver ha det för att det ska kunna fungera. Men mitt allra starkaste tips är att försöka vänje er redan nu, lite i taget, så blir det inte en stor grej vid bröllopet att barnet ska sova borta/ha barnvakt. Förlåt för att jag skrev så långt...