• Tinzi

Tårta utan gluten, ägg och laktos?

Har flera gäster med olika allergier.
    Tänkte att jag iaf kunde göra en tårta med laktosfri grädde, och glutenfri botten, men kan man göra en gluten OCH äggfri tårtbotten?

Eller andra förslag på efterrätt till dessa?

• Svar på tråden Tårta utan gluten, ägg och laktos?
  • lordoz

Hejsan!

Googlade lite och hittade detta:

www.allergimat.com/recept.asp

Ska tydligen även finnas ett recept på sockerkaka i '7 sorters kakor' som är äggfritt, då är det ju bara att ersätta vetemjöl med glutenfritt och smör med laktosfritt smör.

Lycka till!

• Tinzi
    snowstars skrev 2012-03-25 11:30:27 följande:
    Jag har gjort den här tårtan någon gång och den är jättegod: www.tasteline.com/recept/gi-tarta_med_farska_... Man behöver ju inte fylla med grädde och bär utan kan hitta på något annat. Personligen tycker jag inte alls att kakor blir lika goda med glutenfritt mjöl. Men har man nötallergiker med går ju den där tårtan bort ;)
    Mitt fel. Borde nog sagt att jag tänkte mig en prinsesstårta :) Och har nötallergiker också, faktiskt samma person.Men tack ändå :)
    lordoz skrev 2012-03-25 01:04:43 följande:
    Hejsan!

www.allergimat.com/recept.asp?id=37

Ska tydligen även finnas ett recept på sockerkaka i '7 sorters kakor' som är äggfritt, då är det ju bara att ersätta vetemjöl med glutenfritt och smör med laktosfritt smör.

Lycka till!
    Tusen tack!!!! :)
  • Silketuss

Jag lägger den här bland mina favoriter eftersom jag har både glutenintolerans och nöt- och mandelallergi bland mina gäster. Att dessutom hitta något som är laktos- och äggfri...oj, jag ska nog sluta tycka att jag har problem!

För vår del har vi ändå funderat på att ha olika tårtor, de kommer vara hemgjorda och eftersom många av oss gillar olika slags tårtor, känns det som en bra dag att ha lite tårtfest. Tungan ute 

Hoppas att många skriver tips här!  

• theluckiest2013

Det är inte några bekymmer att åstadkomma! Receptet på äggfri sockerkaka (tårtbotten) funkar kanon att göra som glutenfri! Är man inte så van att baka specialkost så kan man behöva "träna" någon gång innan det blir perfekt.. O personligen så tycker jag att finax mjöl (se till att ta den som är laktosfri bara) är bättre än semper, men det är ju en smaksak..

Grädden byter du bara ut mot laktosfri och sedan kan den ju garneras precis som man själv vill!

Om man tycker att det är jättejobbigt att göra en "stor som saknar allt" så kan man ju göra bakelser anpassade efter just den som ska få den!

Lycka till!

• Sessan67
    Tinzi skrev 2012-03-25 14:44:12 följande:
    Mitt fel. Borde nog sagt att jag tänkte mig en prinsesstårta :) Och har nötallergiker också, faktiskt samma person.Men tack ändå :)
    lordoz skrev 2012-03-25 01:04:43 följande:
    Hejsan!

www.allergimat.com/recept.asp?id=37

Lycka till!
    Tusen tack!!!! :)
    Kolla upp att nötallergikern kan äta mandel, annars går ju marsipan (princesstårta bort). Kan nog bli svårt att få till en och samma tårta till alla dessa olika allergier, men hoppas att du får några bra tips!
  • mjeanettek

Bor du i Gøteborg eller Stockholm så har glutenfria bageriene mycket gods tårtor som kan tillpassas alla allergier. Bla Blomgrens i Gøteborg.

• Tinzi
    mjeanettek skrev 2012-03-25 18:57:25 följande:
    Bor du i Gøteborg eller Stockholm så har glutenfria bageriene mycket gods tårtor som kan tillpassas alla allergier. Bla Blomgrens i Gøteborg.
    blivande jobbar där så tänkte beställa glutenfri tårtbotten, så gör jag den med laktorfri grädde bara :) Och blir nog att jag bjuder på 2 andra bakelser utan ägg till de 2 andra, blr enklast så tror jag.
  • Egwene

Ett nötfritt alternativ till marsipan är marshmallowfondant (MMF). Den smakar ungefär som extra söta marshmallows och går att göra själv (den färdigköpta kan innehålla spår av mandel).

• Tinzi
    Egwene skrev 2012-04-10 09:32:00 följande:
    Ett nötfritt alternativ till marsipan är marshmallowfondant (MMF). Den smakar ungefär som extra söta marshmallows och går att göra själv (den färdigköpta kan innehålla spår av mandel).
    oki, hon tål mandel dock sa hon :) tack ändå.

Kommer att beställa en glutenfri tårta med laktorfri grädde från Göteborg samt sen köpa 2 enskilda bakelser utan ägg till dom andra 2, enklast så :)
  • kickan01

Hej! Har en dotter som är Gluten Ägg och Mjölkallergiker när jag bakar använder jag mig utav No egg det är ett pulver du blandar utt med vatten som ersätter ägg funkar jätte bra...bottnarna blir jätte fina för det glutenfria mjölet gör så att det blir fluffigt och fint..

• Tinzi
    kickan01 skrev 2012-04-10 14:03:01 följande:
    Hej! Har en dotter som är Gluten Ägg och Mjölkallergiker när jag bakar använder jag mig utav No egg det är ett pulver du blandar utt med vatten som ersätter ägg funkar jätte bra...bottnarna blir jätte fina för det glutenfria mjölet gör så att det blir fluffigt och fint..
    Ja det är ett alt jag tänker på, att baka en egen botten, ha laktorfri grädde i, vi får se,vi får se. tack! :)
Svar på tråden Tårta utan gluten, ägg och laktos?