• smulanjuli

    att välja tärnor

    Jag har problem att välja tärnor. Funderar på att välja två kusiner. Men vill inte att de ska planera min möhippa. Kan man välja ut någon annan som är "möhippeansvarig"?


     

  • Svar på tråden att välja tärnor
  • MariaFredrik12

    Självklart kan du det! Om du frågar den du tänkt som "möhippeansvarig först" så du vet om hon kan/vill. Däremot så lär väl dina kusiner utgå från att det är de som har ansvaret men du får väl säga att "jag tänkte att jag skulle låta nån annan ta ansvaret för möhippan så ni slipper göra allt". De kanske blir glada att de slipper fixa den då :) Men varför inte låta den du vill som är möhippeansvarig vara tärna?

  • CarolineJohan

    Du ska väl inte lägga dig i möhippan? Helkonstigt ju. Låt det bli som det blir och var tacksam för att dina vänner (vilka det nu än blir...) väljer att göra det för dig!

  • smulanjuli

    Några vänner har gift sej innan mej. och då har det varit väldigt mycket snack om vem som belv tärna och varför. vissa har blivit sårade för att dom inte blev det osv.


    Jag vet inte vem egentilgen jag ska fråga, har många vänner som står mej väldigt nära.


    Därför tänkte jag att väljer jag två kusiner kommer det inte bli så mycket snack hos de övriga vännerna...


    Men kusinerna är bara 14 och 18... känns inte som man kan be dem om en sån stor uppgift som att ordna möhippa.

  • Chicita

    Det är inte tärnans uppgift att ordna möhippan.
    Det är upp till dina vänner att fixa en - gemensamt. Om dom vill...

    Du behöver inte ha tärnor alls, eller så kan du ha 100 stycken om du vill. Eller så ber du några vänner vara tärnor, men några andra kanske kan dela på rollen som toastmadame och någon kanske skulle kunna ansvara för något annat...

    Oftast om man blir ledsen så är det för att någon annan blir utvald men inte man själv. Men om alla som står dig riktigt nära får en roll, oavsett om det är smakråd (jätteviktigt att du litar på den personens åsikt), tärna, toastmadame eller något annat så bör det inte bli tjafs.

    Men när det gäller möhippan - fingrarna ur fatet. Det har du inte något alls med att göra Tungan ute

     

  • smulanjuli

    Tack för goda råd! nu ska jag fundera ut en bra lösning!

Svar på tråden att välja tärnor