• Nina9

Besviken över att de i min närhet är så "anti"

Hej hej,

Vi gifter oss i början av oktober detta året. Min fästman friade för snart en månad sen vilket innebär att det då var knappt 7 månader kvar. Eftersom vi har pratat bröllop de senaste 2,5 åren har vi det mesta klart för oss vilket har inneburit att jag inte haft någon större panik (än). Dock ville jag sätta igång direkt =)
    Tre dagar efter frieriet hade vi bokat både kyrka och lokal. Ringarna beställde vi för ca 2 veckor sen...
    Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men det känns inte som att det är för tidigt att börja fixa och dona med saker då det är hel del detaljer som ska fixas. Bl.a. ska jag sy två av tre tärnklänningar, modell komplicerad...
    Tyvärr är det så att jag fått ganska mycket nästan negativa reaktioner.
    "Ja, ja, vi har ju hela sommarn på oss att fixa med tärnklänningarna"
    "varför har ni REDAN fixat med ditten???"
    "varför håller ni på med inbjudningskort?"
    "Har ni REDAN bokat kyrka OCH lokal????"
    "Måste ni vara så tidigt ute???"
    Jag vet som sagt inte om det är så att vi verkligen är överdivet tigit ute, men tänker att det är väl bättre att ha allt under kontroll än att bli fullfjädrad "bridezilla" sen? Numera vågar jag knappt nämna något som är relaterat till bröllopet eftersom jag behöva försvara mig och min entusiasm inför mitt eget bröllop. 
    Är det någon mer som har det såhär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-23 17:14
    Det ska stå att jag inte vill behöva försvara mig... Sorry =)

• Svar på tråden Besviken över att de i min närhet är så "anti"
  • Pertinax

Men herregud, det finns ju folk som skulle tycka att ni är sent ute med "bara" 7 månader kvar. Skit i alla negativa kommentarer. Låt det bara rinna av som vatten. Gör vad som känns bra för er. Det skadar aldrig att vara ute i tid, men jag tycker att ni verkar ligga helt rätt i tid!

• Chicita

Jag håller med Pertinax...

Jag började ca 1 år och 8 månader innan själva bröllopet Tungan ute 
    Då sydde jag i och för sig min klänning, byxor, skjorta och tabard till maken, två näbbklänningar, en munkdräkt till brorsan, pappas sambos klänning, en klänning (underklänning + surcot)  till en kompis, tunika till hennes man och en tunika till deras son samt kläder till ena fotografen + en enklare klänning till en som skulle servera. Jag hade redan 3 uppsättningar sen tidigare som dom andra fick låna...

Men ändå... 7 månader innan så trodde jag att jag inte skulle hinna klart allt så jag tycker inte alls att du har börjat för tidigt. Det är skönt att ha läget under kontroll och slippa stressa Glad

• sannasofia

Jag håller med Pertinax och Chicita, ni är inte för tidigt ute.. 

Vi började planera 11 månader innan bröllopet, nu är det knappt 5 månader kvar... Jag tycker att det är skönt att ha lite tid på sig för då behöver man inte fixa med bröllopsplanering hela tiden, man kan släppa det i perioder utan att för den skull behöva bli tokstressad! Glad All våran planering har gått i vågor.. 

• helsingebrud

vi bestämde bra prexis 1 år innan, bokade kyrka och allt så vi visste att vi skulle få den dag vi ville ha.
    Man måste ju vara säker på tid, kyrka och festlokal innan man koan fortskrida med sina planer.

Klänning kan vara bra att köpa i god tid, dock finns det risk att man ångrar sig flera gånger

Jag köpte min klänning ca 10 månader innan
    Jag har hela tiden tyckt att jag har hur mycke tid som helst

Nu är det tre veckor kvar och massor av planerande återstår
    Fattar inte riktigt hur jag ska hinna med allt känns det som nu

Så gör allt i god tid

Dock märkte vi att andra inte var särskilt intresserade av att lyssna på vårt planerande så det
    har vi gjort utan andras inblandande....

Nu så här tre veckor innan grubblar man mest när möhippan kommer bli och om det kommer rucka på
    några av planerna

Lycka till

• Annalyn Claire

Haha...här i USA finns det de som börjar planera 3 hela år innan!! Tycker inte alls att ni är särskilt tidigt ute. Stå på dig!

• MariaFredrik12

Känner igen det här. Alla har kommenterat att vi är så tidigt ute (gifter mig i slutet av aug). Men jag har iof inte tolkat det som att de är negativa, utan som att de inte har nån koll:)

• Tezzisen

Kör på bara....tycker inte ni är tidigt ute....

Våra inbjudningar gick ut redan i slutet november och vi gifter oss 30/6...de var dock kanske lite tidigt men det är en stor fotbollscup i Piteå då så vi var tvungen få ut dem så de som behöver kunde boka hotell.  Visst vi kunde ha skickat save the date men vi visste ju vilka som skulle bjudas och då var det lika bra att få ut dem Glad

Sen finns det dem som inte ens sagt grattis eller gett någon positiv kommentar och det kan jag tycka säger mer om dem än oss. Sen finns de givetvis de som är överlyckliga, bland annat min blivandes faster som ringde direkt och sa "Ni förstår inte hur länge jag har väntat på detta, äntligen!" och sådana kommentarer gör ju en så himla lycklig, och det är de kommentarerna som jag valt att ta till mig.

• Nina9

Tack alla! :) Känns mycket bättre nu !

• chrpe

Jag har fått precis samma kommentarer och jag tycker det sårar. Vi bokade festlokal i maj och bröllopet är i slutet av juli i år, då fanns det bara två lediga lördagar från maj till sept. Insåg då att vi inte alls var ute i god tid. Men jag har ändå blivit ledsen och sårad när folk tycker jag är så "stressad" och anser att jag ska lugna ner mig. Förlåt mig att jag är glad för att jag ska gifta mig och inte vill göra allt sista tre månaderna!

Svar på tråden Besviken över att de i min närhet är så "anti"