• Joli84

MÅNGA barn! Tips på barnaktiviteter?

Hej på er!
    I sommar smäller det och vi ska ha vårt stora bröllop! Vi har inte satt någon gräns på antal gäster utan vi har bjudit alla vi vill ska komma och det inklusive barn. Jag respekterar och förstår de som väljer att ha barnfria bröllop (det ändrar onekligen karaktären på bröllopet). Men vi har sagt från början att vi vill bjuda med alla barnen för vi känner att vi har en så nära relation till våra syskonbarn, kusinbarn och kompisbarn och vi skulle inte vilja ha denna dag utan dem!

Men först nu inser jag vad MÅNGA barn det faktiskt blir… ca 25st! Vad ska vi hitta på för dem så de också får en rolig dag? Jag behöver lite tips och idéer!!

Det vi har tänkt:
    - På "barnbordet/borden" ska vi lägga en engångsduk, typ i papper, och duka med kritor så de kan måla på duken medans middagen pågår..
    - I källaren i lokalen ska vi ordna en liten filmhörna med mysiga kuddar och skojiga filmer där de kan hänga (är tv-spel en bra eller dålig idé? Vill ju inte att de BARA ska sitta där!)
    - De ska få ha en egen liten barn-bar där en av våra brosdöttrar ska få vara bartender och  servera snygga drinkar som de kan blada lite som de vill med färgglad läsk och frukter.

Sen finns det mycket ytor utomhus där de kan få springa.

Men som sagt, tips och idéer på andra aktiviteter mottaget tacksamt! =)
    Kan nämna att det är ca 15 barn i åldrarna 1-12år och ca 10 tonåringar!

• Svar på tråden MÅNGA barn! Tips på barnaktiviteter?
  • Chicita

Låter som det vi hade ungefär. Barnen sprang mellan lekhörnet (med barnvakt) och sina föräldrar. Så du behöver nog inte vara rädd att dom bara kommer vara i källaren Glad 

Lite spel och sånt. Vi köpte lite nallar på IKEA (billiga, men allt som inte är deras är ju roligare att leka med Tungan ute )
    Räkna med att barnen kan sysselsätta sig lite själva genom att leka med varandra också så jag tror inte att du behöver styra upp jättemycket.
    Lite gott (chips och ostbågar kanske så blir det inte jättemycket socker) och gärna en hörna med madrasser och filtar så dom kan bädda ner sig om dom blir trötta eller brottas om dom är pigga Glad 

• Lillis82

ni kan göra en skattkarta.. så kan de leta efter en skatt som är gömd någonstans på tomten (tex guldpengar godis). Kan ju vara ett tips att ha någon som passar barnen om de är så många så att föräldrarna ändå kan slappna av lite.. Glad

• Chicita

Förresten... 
    Jag menar upplägget, inte antal barn Tungan ute 

Om alla barn skulle komma så hade det blivit max 14 om vi räknar med dom lite äldre.
    Nu blev det 7, varav 2 så små att dom ammades och var med föräldrarna hela tiden 

• Joli84

Tack för era svar!
    Jag hoppas också att barnen kan sysselsätta varandra, i och med att det är barn från bådas släkter så kan det ju vara kul att träffa nya barn att leka med. De brukar ju finna varandra rätt snabbt.

Jag har också funderat på barnvakt. Vi har en vän som hade varit perfekt "lektant" men hon är ju bjuden som gäst... alla som vi skulle kunna tänka oss skulle passa som barnvakter är ju också gäster. Men jag tror nog några av tonåringarna kan tänka sig vara lite barnvakt också.

Skattkarta låter ju superskoj! Sånt gillade jag när jag var liten! Tack för tipset =)

• Chicita

Ni kanske kan dela in barnen i grupper efter "färg" exempelvis. Gör några roliga armband av resårband och några målade träkulor och dela in dom i några grupperr med lika många i varje åldersgrupp. Sätt dom äldre barnen som lite "ansvariga" för sin grupp. Men säg att ni gärna vill att alla leker tillsammans...

Kan det vara en idé kanske? 

• Joli84

Ja, kanske.. =) Men tror det skulle räcka med två grupper i så fall. Så kan två av tonårstjejerna (som brukar gilla att vara barnvakter) få en grupp var! Nackdelen är kanske att de små barnen inte gillar att känna sig "märkta". Det beror ju på om man kan få till det som en kul grej =)

• Chicita
    Joli84 skrev 2012-03-23 15:35:42 följande:
    Ja, kanske.. =) Men tror det skulle räcka med två grupper i så fall. Så kan två av tonårstjejerna (som brukar gilla att vara barnvakter) få en grupp var! Nackdelen är kanske att de små barnen inte gillar att känna sig "märkta". Det beror ju på om man kan få till det som en kul grej =)
    Någon lagtävling kanske? Krocket eller boule - så det är logiskt att dom delas upp i två "lag" Glad
  • Joli84

Ja, det skulle ju vara skoj! Det finns en lek som heter "snappa näsduken" där två lag ska vara först att fånga näsduken i mitten. Ena laget har siffor och andra bokstäver så ropar man upp tex 1-A så springer den med siffran 1 och den med bokstaven A fram för att först ta näsduken. På vägen tillbaka till sitt lag kan man bli "dattad" =) (ifall ni inte känner till leken tidigare... =) Tror den skulle funka för lite mindre barn också =)

Tack för inspirationen! Drömmer

• Chicita

Lycka till Solig

Så härligt med någon som har möjlighet att låta alla vara med. 

• Joli84

Tack! Hoppas nu att vi tänker rätt att alla ska vara med och att det inte blir kaos med all släkt, vänner och horder av barn ;)

Off topic: men såg att du själv hade ett medeltidsbröllop! Skoj! Har själv varit på två sådana =) Och medeltidsveckan på Gotland är vi på varje år, förutom i år när vi ska få barn!

• mjeanettek

vi köpte elekstriska ljust på Clas Ohlson så att vi inte behövde vara oroliga för levande ljus. Vi har fotbollar och hopprep liggande ute och lekhörna med spel, kök och dockor. Och en ammningshörna.

• Chicita
    Joli84 skrev 2012-03-26 10:57:13 följande:
    Tack! Hoppas nu att vi tänker rätt att alla ska vara med och att det inte blir kaos med all släkt, vänner och horder av barn ;)

Off topic: men såg att du själv hade ett medeltidsbröllop! Skoj! Har själv varit på två sådana =) Och medeltidsveckan på Gotland är vi på varje år, förutom i år när vi ska få barn!
    Vad kul Skrattande
    Hoppa gärna in i tråden "medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang" om du vill träffa fler med samma intresse här Glad
    (om du inte redan har hittat den förståss Flört)
  • Joli84
    mjeanettek skrev 2012-03-26 11:05:36 följande:

vi köpte elekstriska ljust på Clas Ohlson så att vi inte behövde vara oroliga för levande ljus. Vi har fotbollar och hopprep liggande ute och lekhörna med spel, kök och dockor. Och en ammningshörna.

Bra idé med elektriska ljus! Det tål att tänkas på!  I alla fall på barnbordet =)
  • Joli84
    Chicita skrev 2012-03-26 11:47:17 följande:
    Vad kul Skrattande
    Hoppa gärna in i tråden "medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang" om du vill träffa fler med samma intresse här Glad
    (om du inte redan har hittat den förståss Flört)
    Jo, har sett sen =) Kul att läsa om fler med samma intresse!
Svar på tråden MÅNGA barn! Tips på barnaktiviteter?