• spatzi

    var lämna in godkänd hindersprövning vid borgerlig vigsel på egen plats?

    Vi har ansökt om hindersprövning och så snart vi får den ska vi försöka få en vigselförrättare att gifta oss. Eftersom det av olika skäl är lite bråttom och osäkert kan vi inte sätta vigseldatum innan vi fått klart papprena.

    I vissa kommuner ser jag att det står att hindersprövning måste lämnas in x antal dagar innan vigsel medan hos någon kommun står det att man ger det direkt till vigselförrättaren.

    Vet någon hur det går till om man vigs av någon på annan plats än i kommunhuset/stadshuset? Vem ska man då lämna det till och när? Direkt till vigselförrättaren?
    Det gäller Stockholms län.
     

  • Svar på tråden var lämna in godkänd hindersprövning vid borgerlig vigsel på egen plats?
  • MissBroccoli

    Jag pratade med den som har ansvar för bokning av vigselförrättare här i kommunen i veckan. Här så lämnar man den på plats även om platsen är annan än rådhuset. Kan du ringa nån i kommunen som har hand om det? eller maila en vigselförrättare i kommunen och fråga? Jag hade tyckt det var bättre att veta innan och inte chansa på att det funkar.

  • spatzi

    Problemet är att vigselförrättarna verkar gemensamma för hela länet och inte bundna till kommunen. Och eftersom vi inte bor i Sverige är vi själva inte heller knutna till en kommun. Därför vet jag inte under vilken kommuns "regler" vi går under.
    Men enligt t.ex. Solna kommuns hemsida tolkar jag det som att där ger man det direkt till vigselförrättaren, medan i Stockholm, Nacka och Huddinge ska det in till kommunen några dagar innan för att inte den uppbokade tiden ska avbokas. Men det kanske är mer om man ska vigas i kommunhuset vilket vi gärna inte gör. 

  • Chicita

    Även om ni inte bor i Sverige så vet ni kanske vart ni vill vigas?
    I så fall är det ju den kommunen ni pratar med om vilka regler dom har Glad 

  • spatzi

    Vi vill vigas i Stockholm, nära city (funderar på Ekotemplet i Hagaparken). Men de vigselförrättare vi får namn på från länsstyrelsen viger ju i hela länet så de kan ju komma från olika kommuner. I och med att vi har kort varsel gissar jag att jag kommer få ringa runt till några stycken innan jag hittar någon som kan och därför undrade jag om det var något generellt när man ändå inte skulle vigas i kommun- eller stadshuset.

    Men tack för alla försök till hjälp.  

  • SkövdeSophie

    Prata med er vigselförrättare, det är hon/han som skall ha det. Kommunerna bestämer inte vigselförrättare, det gör länsstyrelsen.
    Direkt efter utförd vigsel skickar vigselförrättaren in ert Intyg om vigsel . Hindersprövningen sparas tillsammans med ett protokoll och skickas in till Länsstyrelsen  efter varje årsskifte.

Svar på tråden var lämna in godkänd hindersprövning vid borgerlig vigsel på egen plats?