• Cattis77

Diskbråck:( :(

Ligger här i sängen för fjärde dagen i rad och har just haft en panikångest attack. Måste bara få skriva av mig lite och gnälla. Dryga två månader tills jag ska skrida ner för altargången, och här ligger jag med diskbråck och svår smärta i benet pga. Ischias. Hur lägligt känns detta? Massor att planera och fixa med och jag kan varken gå eller sitta!! Någon som kan säga något som uppmuntrar mig? Jag är SÅ ledsen just nu :( kan se bröllopsdagen framför mig, där min kära fästman rullar mig ned för altargången i rullstol....

• Svar på tråden Diskbråck:( :(
  • Chicita

Ischias har jag också (bland annat Tungan ute) och det går över, när svullnaden på nerven minskar så försvinner smärtan. Diskbråck är inte heller omöjligt att det går tillbaka så pass att du inte hindras nämnvärt den dagen.
    Och nu menar jag inte att det kommer läka och vara bra för alltid... Men det är svullnaden som kommer direkt i början som är den värsta boven.

Värktabletter och Eeze-salva/spray är bra för att kunna slappna av och på så sätt ge kroppen en chans att läka.

Och du - det viktigaste är att du är där på bröllopsdagen, inte hur du tar dig dit Flört 

• Willow

Ledsen att lasa om ditt tillstand och jag hoppas du kryar pa dig riktigt snart, haller tummarna for dig! 

Med risken for att jag nu later som en total hippie och new age (ar verkligen inte nat av dem, jag lovar!) med kolla upp The Secret - den finns som bok och film, tankte eftersom du inte kan gora mycket annat an att ligga ner kan det vara bra med nat intressant och kanske det kan hjalpa dig. Man ska inte underskatta vad positivt tankande kan gora for en. Jag sag denna film for ca 4 ar sen och tankte val inte sa jatte mycket av det, tyckte det var lite val overdrivet osv men blev fortfarande fascinerad och inspirerad att andra mitt tankesatt. En vecka efter gick jag och skadade mig, stukade ett ledband i foten och f-n va ont det gjorde. Min forsta tanke var: F-n nu kan jag inte aka pa min hiking resa till Wales om 2,5 veckor - vi var ett stort gang fran jobbet som skulle vandra upp en av dem hogsta bergstopparna i Wales for valgorande andamal. Nar jag fick kryckorna och blev tillsagt av lakarn att jag kanske ar tillbaka till normalt om 6-8 veckor sjonk mitt hjarta. Men sen kom jag ihag filmen och det positiva tankandet och tankte enbart under hela tiden: Jag SKA jag SKA jag SKA ga upp for det dar berget! Jag fick hjalp av min osteopat ocksa men aven han sa att han aldrig sett nan repa sig sa fort efter en ledbandsskada.

Jag sager inte att det bara ar att tanka glada tankar och 'poff sa hander det', men jag menar att det verkligen hjalper med den positiva tankegangen och sattet att se pa och leva livet. Och sist men inte minst, hjalp av en bra sjukgymnast ar A och O!
    Boken: www.vattumannen.se/Product.aspx

Jag hoppas du inte tar det har pa fel satt och tycker jag ar helt knapp, men jag tankte att kanske det kan hjalpa dig, om det inte ar din grej har du inte forlorat nat pa det, men du kan daremot ha valdigt mycket att vinna pa det! Jag onskar dig verkligen lycka till!!

• Cattis77

Jag blir glad av att läsa era svar, positivt tänkande gör säkerligen inte sämre :) i morgon ska jag träffa sjukgymnasten igen, och jag kände att det klickade med henne sist så jag ser fram emot morgondagen. Känner mig lite bättre nu, i alla fall mentalt. Behövde få ur mig mina känslor innan, både tårar och ord. Känns skönt att få stöd här, även ifall det är från okända människor. Tack :)

• Chicita

Planera kan du göra från sängen.
    Och delegera så kan andra göra dom fysiska sakerna (om det inte är att pyssla servettringar mm, för det kan du göra i sängen Flört )

Försök se det som att du får mer tid att undersöka, kolla och förbereda dig mentalt...
    Och krya på dig Solig 

• aurum

Gå till en naprapat!
    Det kostar ungefär 4-500 per gång, men är väl värt det. Jag har själv haft ryggproblem sedan jag var 18 o senaste åren gått på smärtstillande (receptbelagd styrka) dagligen, men det finns hjälp att få.
    En bra sjukgymnast är så klart A och O men unna dig även en naprapat. De vet vad de gör o kan hjälpa till att lätta trycket på nerverna på ett bra sätt.

• Tezzisen

Har en diskbuktning på L4/L5 som ger samma symptom som ett diskbråck...strålar ut i vänster ben och smärtar och det hänger inte alltid med som det ska....fick låna en TENS-apparat av min sjukgymnast och det var verkligen toppen! Då kunde iaf jag minska på de starka smärtstillande pillerna...så mitt tips är att du frågar din sjukgymnast om detta eftersom det är en liten apparat som man kan fästa i kläderna för sladdarna gömmer man under kläderna....

Svar på tråden Diskbråck:( :(