• Anonym (?)

När svarade era gäster, och hur?

Jag och min fästman var så förväntansfulla när vi skickade våra inbjudningskort och trodde i vår enfald att telefonerna skulle gå varma den dag korten kom fram.

Så var det inte...

Min familj har ringt. Hans har inte ens hört av sig. Ett par har svarat via sms/facebook.

Är det så det går till nu för tiden? Jag trodde ju att de flesta skulle vilja ringa och svara!

Vi känner oss en aning snopna... nästan lite sårade. Men alla har väl fullt upp med sitt nu för tiden och folk orkar inte ringa varann. Eller?

• Svar på tråden När svarade era gäster, och hur?
  • snowstars

Fast jag tror att många inte svarar förrän man behöver. Det betyder inte att man inte har tänkt komma eller inte bryr sig, men man kanske måste kolla med jobbet eller andra grejer för att veta om man överhuvudtaget kan komma. Och så är vi som sagt duktiga på att skjuta upp saker. Hur länge sen är det korten kom fram? Har de säkert hunnit fram till alla, till exempel?

Tror absolut att folk tycker det är roligt med bröllop :)

• Chicita

Räkna med att dom flesta svarar i sista sekunden. Vi fick in ca 95% av svaren sista tre dagarna innan OSA-datumet.
    Eftersom vi hade några på en reservlista så bad vi våra föräldrar att liksom "sprida ryktet" om att de som inte kunde komma och redan visste det - skulle svara så fort dom kunde. Så vi fick en del "tack men vi kan inte komma" rätt fort.
    Men resten svarade som sagt i sista minuten...

• Anonym (?)

Ok, tack!

Jag är så rädd att folk inte ska tycka om mig, och det i kombination med att jag själv är väldigt ivrig och alltid svarar direkt på den här typen av inbjudningar gör mig en aning nojig. Skönt då att höra hur det varit för andra. :)

Ska sluta noja då. :) Men jag blir så ledsen på mig själv att min grundinställning är att folk inte tycker om mig. Att alla tycker jag är en dryg typ. Med världens tryggaste familj och bästa uppväxt har jag ändå alltid haft den känslan. Tråkigt.

• Chicita

Det har vi nog alla i grunden...
    Man är rädd för att inte räcka till och vara bra nog. Sen hanterar vi det olika Glad 

Hoppas du känner dig lite lugnare nu inför bröllopet... I alla fall angående denna sak Flört 

• Anonym (?)

Tack, ja lite bättre känns det!

Ibland har jag haft så dålig självkänsla och varit så deprimerad att jag tappat livslusten. Det har dock blivit bättre med åren men jag kan fortfarande dippa och då blir jag otroligt självkritisk. Som tur är händer det sällan nu för tiden men jag antar att bröllopet är en sån stor sak att det kan trigga detta... Tror nog att jag kan kväva det i sin linda nu, tack vare era svar!!

Kram!

• Anonym (precis som vi!)

Precis som vi! Vi trodde också att telefonerna skulle gå varma då INGEN visste något innan. Men icke

Mina föräldrar ringde direkt och grattade. Hans mamma läste inbjudan, men ringde inte förrän dagen efter. Grattade vette 17 om hon gjorde.
    Hans pappa dröjde ytterligare ett par dagar och svarade med sms "Vi kommer".

Övriga släktingar svarade efter nån vecka sådär.... Typ "tack för inbjudan, vi kommer kanske beroende på hur schemat ser ut".

Några av m2bs kompisar har inte svarat än, trots att det har gått en månad.

• Anonym (?)
    Anonym (precis som vi!) skrev 2012-03-16 07:46:03 följande:
    Precis som vi! Vi trodde också att telefonerna skulle gå varma då INGEN visste något innan. Men icke

Mina föräldrar ringde direkt och grattade. Hans mamma läste inbjudan, men ringde inte förrän dagen efter. Grattade vette 17 om hon gjorde.
    Hans pappa dröjde ytterligare ett par dagar och svarade med sms "Vi kommer".

Övriga släktingar svarade efter nån vecka sådär.... Typ "tack för inbjudan, vi kommer kanske beroende på hur schemat ser ut".

Några av m2bs kompisar har inte svarat än, trots att det har gått en månad.
    Usch vad trist. Det är framför allt jättekonstigt att mannens familj (i båda fallen) är så sega med att svara. Vi har börjat skoja om att det iaf. blir en billigare fest... :/
  • Chicita

Många tar för givet att ni vet att dom kommer (oftast närmaste familjen eller närstående vänner) så passa på vid lämpligt tillfälle att slänga ur en liten fråga i all enkelhet sådär... 
    "Har ni fått inbjudningskorten?"

Om svaret är Ja så kan ni ju komma med en följdfråga - Vad tyckte ni om dom? / Nå... Kommer ni eller? Eller vad som kommer sig naturligt.
    Jag tror inte att ni ska jaga folk förrän OSA har gått ut. Men det är naturligt att man vill prata om sitt bröllop, så om ni gör det på ett naturligt och avslappnat sätt så kan det kännas bättre för er också.

Tänk på att ni kan få svaret "vilket inbjudningskort?" också. För det är inte helt otroligt att något kommer bort i posten ibland... 

• Joanna Marie

Jag hade många som när jag tog upp inbjudan med sa "Va måste vi svara, det är ju så självklart?!" och det är ju familj och nära vännern oftast.
    Har fått svar från hälften nu och det är två veckor kvar till osa så då ska vi ringa runt och fråga om deras frånvaro av svar ska tas som ett nej ;) Vi har gett alla ganska lång tid på sig att svara (mer än 2 månader) så det finns ju risk att många tänker att de kan svara senare och sedan glömmer

• Green

Vad jag förstått på andra forum så har folk inte riktigt koll på vad OSA betyder.
    Väldigt många fattar det tydligen som om att dom bara behöver höra av sig om dom inte kommer.
    Mao så bör du räkna med att dom som inte svarat kommer men visst vill man ha ett klart besked, speciellt om man har bordsplacering och trerätters.

• Lenblo

Någon vecka efter utskicket ringde halva min släkt och telefonterroriserade en viss Daniel i Stockholmstrakten. Vi hade förväxlat en siffra i inbjudningarna och han var måttligt road.

• Berlan

Våra kort skickades för en månad sedan. Vid bjöd in 65 personer och hitintills har 20 personer meddelat att de kommer. En del har hört av sig och tackat för inbjudan också. Jag tror man får ha tålamod och förstå att folk måste få lite tid på sig för att planera och se om det passar in i deras schema. De har ju inte planerat just denna dag i något år i förväg och måste kanske fundera lite. Vi svarade inte förrän strax innan senaste svarsdag innan min kompis bröllop till exempel.

• Ekna

Jag kan säga att vi är bland såna gäster som ej svarat till ett bröllop än. Så var tur jag gick in här och läste man bör ju svara och inte i sista minuten =) Så tack för påminelsen.

Hade kännt samma sak som dig kna jag säga om inte telefonen går varm.

• MalinLarsson

Många lämnar lite vaga svar tycker jag. Det är inte många som rakt ut säger "Vi kommer!" utan det kan komma ett sluddrande svar på fyllan, ett "tack för inbjudan, vad kul" på facebook eller "Åååh, vad underbart att ni ska gifta er" via sms. Men kommer de då eller?!

Rätt många av våra gäster kommer att bo på herrgården där vi ska ha festen och när vi fick se vilka som har bokat rum där så var det långt ifrån alla som anmält sig till oss men som hade bokat rum.

Vi delade ut inbjudningarna låååångt innan och nu är det 1 månad kvar till osa. De flesta har svarat men en del (speciellt på min fästmans sida) har vi inte hört ett pip från. Vet inte ens om de har fått inbjudan eller om den har kommit bort på posten?!

Känns lite tråkigt att behöva ringa upp någon som man hade bjudit och påminna dom, men vad ska man göra. Jag är nog också en sån som hade slängt mig på luren och tackat ja så fort inbjudan kommit.

• MalinLarsson
    Lenblo skrev 2012-03-19 20:59:41 följande:
    Någon vecka efter utskicket ringde halva min släkt och telefonterroriserade en viss Daniel i Stockholmstrakten. Vi hade förväxlat en siffra i inbjudningarna och han var måttligt road.
    Haha! Ååh, vad jobbigt :)
  • Therese508
    vi bjöd c.a 50 st men många kommer ej tyvärr. men nu är det som det är och jag tänker att inget ska få förstöra våran dag <3
  • aniara

För oss tog det ett tag innan anmälningarna började komma in. Många kände sig nog lite osäkra på om de behövde OSA för att det känns så självklart att de kommer. Nu har nog lite mer än hälften OSA:t. Inbjudningarna har varit ute en dryg månad och det är 2-3 veckor kvar till sista dan. Vi räknar med att behöva ringa ett fåtal och checka men de flesta lär höra av sig. Vi skrev i inbjudan att OSA skulle ske till våra värdar men vi har också tagit emot muntliga OSA:n. Vi är inte kinkiga så.

• aniara

Jag kan ju tillägga också att 99 % av de vi bjöd in visste om bröllopet sen ett bra tag tillbaka så det var ingen större överraskning när inbjudningskorten kom. Vi hade därför inte väntat oss så mycket reaktioner, men vi hade nog väntat oss att fler skulle OSA direkt.

• Cicci90

Vi skickade ut våra inbjudningskort sista veckan i februari. Nu, snart två månader senare, har hela 4 personer anmält sig.. haha.
    Visst är det en liten besvikelse, men vi var från början inställda på att de flesta kommer anmäla sig sista veckan. Så det är bara att vänta.. :P

• Amejuli

De flesta svarade under sista veckan. Några krävde påminnelse innan de svarade.... Så, ja, verkar ta rätt lång tid för en del att få tummen ur.

Svar på tråden När svarade era gäster, och hur?