• newyork2012

Flyga med bröllopsklänning?

Hej!

Jag gifter mig i maj i new york och funderar på det här med klänningen, hur fraktar man den på planet? Hur gör ni andra som gifter er utomlands?

Vill helst inte vika ner den i väskan då det måste till en lösning med strykning när man kommer fram + att väskan kan försvinna och då står man där utan en brudklänning.

Kan man ha med den som sitt handbagage på planet i en resegarderob? Har försökt kontakta vårt flygbolag men får inget svar.

• Svar på tråden Flyga med bröllopsklänning?
  • ECO wedding

Olika flygbolag har olika regler, vilket flyger ni med?

• marty01

Min blivande svägerska hittade sin brudklänning när vi var i USA och när vi skulle hem hade hon med den som handbagage. När vi gick på planet meddelade vi flygvärdinnorna och de hängde upp den. Det var aldrig några problem på de olika flygen!

• Willow

Jag kommer frakta min som handbagage och be flygvardinnorna hanga upp den. Har aldrig hort nan som haft problem med att frakta en brudklanning pa flyget. Sa lange du inte flyger med Easy Jet eller Ryan Air tror jag inte du far nagra problem. Och skulle den bli lite skrynklig pa vagen sa finns det en uppsjo av Dry Cleaners i NY dar du kan fa den 'steamed' till en billig penning, manga hotell har in house dry cleaners ocksa, annars kan dem nog tipsa dig om en bra Dry cleaner som du kan anvanda dig av.

• aniara

Jag rekommenderar dig att fortsätta jaga flygbolagets kundtjänst. Ta inte för givet att det går att ta den som handbagage utan att kolla med bolaget först. Jag flög Oslo-Stockholm med min klänning för ett tag sedan. Norwegian hade ingen möjlighet att ge min klänning specialbehandling inne i kabinen, jag hade blivit tvungen att lägga den i "overhead compartment" och det kändes inte så roligt, så jag valde att checka in den istället. Jag gjorde som så att jag hade klänningen i dess fodral. Sen rullade jag ihop fodralet (med klänningen i) och stoppade rullen i dubbla svarta sopsäckar som jag knöt igen, och sen la jag allt i en medelstor resväska. Det funkade super!

• newyork2012

Har pratat med flygbolaget nu och det är okej att ta med sig en resegarderob på planet, men de kan ej garantera att de kan hänga upp den utan att man kan få lägga den bland det övriga handbagaget på hatthyllan.

Svar på tråden Flyga med bröllopsklänning?