• Happy Bride

    Vad är rimligt?

    Vad är rimligt att ta ut kr/timme för en som ska servera på bröllop?


    Festen kommer vara i ett folketshus. De kommer få duka fram mat (kommer ha buffe) och tårta,värma mate, ställa fram drycker på borden, hälla upp välkomsskålen, plocka undan och diska. Samt att vi kommer ha en betalbar senare på kvällen som i allafall en kommer få stå vid.


     

  • Svar på tråden Vad är rimligt?
  • JosefinCarolina

    Hej! Jag har egentligen ingen aning om vad som är rimligt så det kanske är dumt att jag svarar;) men våra servitörer som ska vara väldigt duktiga, ska göra samma arbetsuppgifter som du beskriver osv tar 200kr/tim. Det blir ju en slant, men de kommer ju få jobba "hårt" en lördagskväll mitt i bästa sommaren, så det låter faktiskt minst sagt rimligt tycker jag :)

  • Lisapi

    Om de är ex. gymnasieelever så skulle jag ge 115-130:-/tim+OB (50:-/tim) för kvällen.
    Exempel om du betalar dem lite mer (130:-/tim) så kan du kräva lite striktare klädsel för dem, eller specifik klädsel.

    Är det utbildad personal eller från en catering så brukar det ligga mellan 180-250:-/tim.
     


  • Aniara4

    Det gör ju också stor skillnad om man anställer personal från ett företag eller om man betalar någon svart. Skillnaden är arbetsgivaravgifter, skatt, försäkring osv.

  • agjzut

    Jag är 21 och jobbar som servitris och när jag jobbar på restaurangen brukar jag få mellan 105-120/timmen pluss OB som ligger på 19kr/timmen. Det är lättast att gå in på hrf.net och kolla hur det ligger till i branchen. Sen brukar man få lite mera när man jobbar bröllop.
    www.hrf.net/din-lon

  • Happy Bride

    ok. tycker 130Kr/timme är lite mycket för en som ej jobbar som servitris annars. Det är en arbetskompis släkting som är mammaledig som i såfall skulle kunna hjälpa till. Hon vill ha 130 kr/timme, men tycker det är lite för mycket med tanken på att det är skattafritt i såfall....

Svar på tråden Vad är rimligt?