• Annamolly

Hur far man in Svenska traditioner / detaljer?

Vi ska ha ett grekiskt brollop i Grekland, men jag vill garna fa in lite svenska detaljer for att min sida ska kanna sig mer involverade. Vi bor i England sa vi raknar med lite planerings-hjalp fran hans familj i Grekland, men jag kan inte be dom fixa svensk mat. Kanske nagon svensk wedding favour eller detalj/dekoration. Jag kanske kan be min syster eller mamma pyssla ihop nagot? Sjalva ceremonien gar inte att andra pa, sa jag satsar pa att fa in lite svensk musik och grejer pa festen / middagen istallet. Nagon som har nagra tips pa hur man kan 'forsvenska' saker och ting lite grann? Vore mkt uppskattat! :)

• Svar på tråden Hur far man in Svenska traditioner / detaljer?
  • Dannedo

Svenskt godis som favours, t.ex ahgrens bilar, djungelvrål etc. Eller lite mer klassiskt som knäck och polkagrisar. Chokladbollar och dammsugare till kaffet? Och om det finns tid kanske lära gästerna en enkel polska och ha lite ringdans :D

• Annamolly

Ja, som sagt det gar nog inte att ta med grejer som smalter men godis ar en jattebra ide! Tack. :)

• knyttan

Bara tänk på en grej... att vi äter salt godis tycker resten av världen är jättemärkligt, det förekommer i princip inte. Så just djungelvrål tror jag inte skulle vara ngn hit, risken är nog bara att gästerna tycker att det är fruktansvärt. (har själv provat på min sambo och hans familj, det var knappt de förlät mig efter det haha Glad) Men annat svenskt godis som polkagrisar o ahlgrens bilar mm skulle säkert bli populärt!

Ni kanske kan komma till festlokalen till tonerna av ngn svensk folkmusik, eller spela det under middagen? Musik gör jättemycket för stämningen. Eller kan ni bjuda på en svensk snaps innan middagen istället för fördrink? Välj någon av de sötare sorterna som hallands fläder tex, det brukar tilltala de flesta.

Kanske kan ni dekorera festlokalen med lite svenskt tema, svenska färger och mkt löv och blommor? Vet iofs inte om det går att få tag på i Grekland, det kanske blir svårt....

• Dannedo

Svensk nubbe är ju också speciellt. Vet ju inte hur upplägget för festen är och vad som passar in, med en nubbe kunde vara kul, och sjunga "helan går". Vad gäller dekorationer så känns blomsterkransar och lövgirlanger (haha, kommer inte på något bättre ord) lite svenskt, eller nordiskt. Kanske man har överallt men ändå. Svenskt tenn har väldigt fina pappersservetter...

• Annamolly

Haha, nej salt godis kanner jag heller ingen icke-svensk som gillar! Snaps ar en jattebra ide! Jag har ocksa tankt pa det dar med svenska farger men jag vill egentligen inte ha svenska flaggans farger... jag vill ha pastell-tema och jag gillar inte gult. 

• Dannedo

Oj, knyttan hann säga allt före mig :) Men jag röstar för djungelvrål, det är ju lite kul att det är så udda!

• Annamolly

Knyttan, jag ser att du ska gifta dej i Kalmar! Jag kommer darifran! Min syster ar dopt i slottskyrkan. :)

• knyttan
    Annamolly skrev 2012-03-14 18:31:34 följande:
    Knyttan, jag ser att du ska gifta dej i Kalmar! Jag kommer darifran! Min syster ar dopt i slottskyrkan. :)
    Kul! Jag är uppvuxen lite utanför Kalmar. Men vi hade vår bal på slottet så det ska bli väldigt roligt att gifta sig där nu!
  • Aniara4

Allsång med Evert Taube-visor! (De svenska gästerna får klämma i åt allihop.)

• Chicita

Jag skulle nog ha skickat ner recept på typ svenska köttbullar och kanelbullar (och lite annat sånt)

• Annamolly

Allsang ar nog tyvarr omojligt. Det kommer nog bara vara ca 20 icke-greker dar, och alla dom ar inte svenskar heller... Lycka till att overrosta 200 greker, haha ;)

• Aniara4
    Annamolly skrev 2012-03-14 18:52:15 följande:
    Allsang ar nog tyvarr omojligt. Det kommer nog bara vara ca 20 icke-greker dar, och alla dom ar inte svenskar heller... Lycka till att overrosta 200 greker, haha ;)
    Haha, nej då blir det nog svårt även efter ett par Skåne!
Svar på tråden Hur far man in Svenska traditioner / detaljer?