• Pagnie

Är det någon med motsatt problem?

Jag såg precis en tråd om folk som vill gå ner lite i tid för sitt bröllop och det är väldigt förståeligt. Man vill ju vara fin på sin stora dag. Men då till frågan, är det någon som har samma problem som jag?

Jag har aldrig i princip kunnat gå upp i vikt. Jag gick upp 16 kg när jag drog igång med mina p-piller för lääänge sen. Men jag var fortfarande underviktig.
    Jag gick sedan upp några kg till i vikt när jag började plugga i och med allt fest och så men nu har jag slutat med preventivmedel vilket leder till att jag går ner, samt att jag inte dricker vilket bidrar ännu mer till viktnedgång samt att jag har två st hundar en på 8 månader och en på 9 veckor. Så detta leder ju till att man rör sig massor.

Så nu är det någon med tips på hur man faktiskt kan gå upp i vikt? Jag bör då även påpeka att jag äter faktiskt. Jag har ALLTID ätit jättemycket och har inga problem med något åt det håller. Jag äter fet mat, vanlig mat, godis chips ja allt men inget hjälper.

Jag är 178 cm och väger 57 kg. Och det är inte frivilligt. Jag vill gärna gå upp lite till min stora dag.

• Svar på tråden Är det någon med motsatt problem?
  • ThereseV

Jag har samma problem som dig. Det känns som om det inte spelar någon roll vad man gör, det händer ändå inget på vågen=/
    När jag började styrketräna gick jag dock upp några kg, så om du inte tränar så skulle jag verkligen rekommendera dig att börja! Jag blev dessutom hungrigare och kunde äta mer än jag brukade. Att jag dessutom är tillsammans med någon som tränar mkt och äter ofta hjälper nog till en del. Nu äter jag ett riktigt mål mat även på kvällen och det tror jag gör mycket.  

• Chicita

Jag har inte det problemet. Men min mamma var underviktig hela sitt liv.
    Och innan hon hade fått sin MS + KOL-diagnos och fortfarande levde ett rätt aktivt liv så fick hon rekommendationen att köpa såna där färdiga shakes (nutrilette, allevo mm) och dricka mellan målen. Alltså bara för att få i sig extra kalorier och hon gick faktiskt upp lite. Inte mycket, men såpass att hon i alla fall inte såg ut som ett vandrande skelett som hon gjorde ett tag när jag var liten. 

• annapanna88

När jag föddes rasade min mamma i vikt, allt fett försvann verkligen från kroppen på henne. Då fick hon rådet från doktorn att dricka starköl! Vet inte ur nyttigt det känns dock.... ;)

• ThereseV

nötter är ju annars också bra att äta som mellanmål:P Sen om man pratar shakes så finns det ju diverse sådana man kan ta i samband med träningen om man tränar och är rädd att man inte får i sig tillräckligt. 

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-03-13 19:11:50 följande:
    nötter är ju annars också bra att äta som mellanmål:P Sen om man pratar shakes så finns det ju diverse sådana man kan ta i samband med träningen om man tränar och är rädd att man inte får i sig tillräckligt. 
    Hade säkert funkat jättebra med nötter om hon inte var allergisk Flört
    Mamma skulle leta efter de med mest kalorier i. Oavsett sort och vad dom var avsedda för...
    En annan läkare rekommenderade henne att dricka grädde istället för mjölk också. Men det sa en annan direkt stopp till eftersom det fettet lätt kan sätta sig i blodkärlen. 
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-03-13 19:05:29 följande:
    Jag har inte det problemet. Men min mamma var underviktig hela sitt liv.
    Och innan hon hade fått sin MS + KOL-diagnos och fortfarande levde ett rätt aktivt liv så fick hon rekommendationen att köpa såna där färdiga shakes (nutrilette, allevo mm) och dricka mellan målen. Alltså bara för att få i sig extra kalorier och hon gick faktiskt upp lite. Inte mycket, men såpass att hon i alla fall inte såg ut som ett vandrande skelett som hon gjorde ett tag när jag var liten. 
    Var det verkligen såna lågkaloridrycker? Det finns ju näringsdrycker som liknar dem, men tvärtom ska ge så mycket energi som möjligt. Bantningsdryckerna är ju gjorda för att man ska bli mätt (nåja) utan att egentligen få i sig något av värde. I vården använder man ofta t.ex. Fortimel till undernärda patienter och såna som inte kan eller vill äta av olika skäl.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-03-13 19:18:27 följande:
    Var det verkligen såna lågkaloridrycker? Det finns ju näringsdrycker som liknar dem, men tvärtom ska ge så mycket energi som möjligt. Bantningsdryckerna är ju gjorda för att man ska bli mätt (nåja) utan att egentligen få i sig något av värde. I vården använder man ofta t.ex. Fortimel till undernärda patienter och såna som inte kan eller vill äta av olika skäl.
    Jepp, då var det det...

När hon sen blev riktigt sjuk och inte klarade av att äta så mycket som hon behövde så fick hon dom andra näringsdryckerna. För då åt hon bara dom.
    Dom där bantningsdryckerna ger ju ändå lite kalorier. Och om du dricker en sån som mellanmål och ändå äter din vanliga mat så skulle det hjälpa. Och som sagt lite hjälpte det, men det blev ju ingen jätteskillnad. Nyttigare än att trycka i sig kakor på varje fika i alla fall eller äta chips till kvällsmat som några jobbarkompisar till mamma försökte övertala henne att göra Flört
  • ThereseV

Ja, man ska passa sig från att slänga i sig en massa skit.. Hur smal eller tjock man är visar inte hur kroppen faktiskt mår... slänger  man bara i sig skräpmat, kakor och liknande så kommer ju kroppen må lika dåligt som om man vore tjock..och det är ju inte det man är ute efter. 
    Något som man också ska passa sig lite för är att inte äta sig mätt på mellanmål så man äter mindre riktig mat..
    Min mamma har också fått tipsen att dricka grädde och liknande, men nej..inget bra tips=/
    Det är däremot väldigt gott att vispa upp grädde och blanda med oboy om man är sugen på något..så det är synd att det inte är ett bra sätt att gå upp i vikt på:P 

• Pagnie

Massa bra tips. det där med träning vet jag. Just nu har det varit lite dåligt med det. Men jag går i alla fall en timme varje morgon med hunden. Sen rör man en del på sig men styrketräning är ju också bra. Körde mycket det förut.

Det där med grädde har min syster testat som har samma problem som mig. Hon gick inte upp ett gram. Och min andra syster testade något viktökningspulver. Hon gick upp 1 kg men tappade det så fort hon slutade. Men det där med drycker som mellanmål borde man kanske testa. Låter faktiskt väldigt smart.

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-03-13 19:27:28 följande:
    Ja, man ska passa sig från att slänga i sig en massa skit.. Hur smal eller tjock man är visar inte hur kroppen faktiskt mår... slänger  man bara i sig skräpmat, kakor och liknande så kommer ju kroppen må lika dåligt som om man vore tjock..och det är ju inte det man är ute efter. 
    Något som man också ska passa sig lite för är att inte äta sig mätt på mellanmål så man äter mindre riktig mat..
    Min mamma har också fått tipsen att dricka grädde och liknande, men nej..inget bra tips=/
    Det är däremot väldigt gott att vispa upp grädde och blanda med oboy om man är sugen på något..så det är synd att det inte är ett bra sätt att gå upp i vikt på:P 
    Precis... Jag är tjock (kan inte försköna det på något sätt, det är ju sanningen Tungan ute)
    Men mina värden är betydligt bättre än mina kollegors. Sköterskan som gjorde min sista kontroll var tvungen att be en kollega att dubbelchecka vissa av dom för hon var rädd att hon mätt fel. Värdena stämde liksom inte med mitt utseende Tungan ute 

En tjock person är inte automatiskt ohälsosam - precis som en smal människa inte automatiskt är hälsosam 
    Bra poäng Solig 
Svar på tråden Är det någon med motsatt problem?