• Marylojs

Hindersprövning och anmälan om namn?

Vi har kommit överens om att vi ska båda ha mitt efternamn som gifta. När och hur anmäler man det till skatteverket, och räcker det eller är det några fler myndigheter man behöver underrätta om hans ändrade efternamn? 

Gör man det i samband med hindersprövningen på något vis? 

• Svar på tråden Hindersprövning och anmälan om namn?
  • CarolineJohan

Japp, båda blanketterna finns på skatteverkets hemsida. Skriv ut och skicka in dem samtidigt!

• Chicita

När du skickar efter ansökan om hindersprövningen så kan du samtidigt skicka efter blanketten för att byta efternamn. 
    Dessa två skickas sedan in till skattemyndigheten samtidigt.

Tillbaka kommer ett intyg på att hindersprövningen är godkänd. Den lämnar ni till vigselförrättaren (präst eller borgerlig). När denne skickar in papper på att vigsel genomförts så kommer namnändringen att gå igenom också.
    Papper på att namnändring är gjord får du efter några veckor (från att skattemyndigheten fått papperna, vilket alltså kan vara någon vecka eller två efter vigseln. Så totalt 3-6 veckor kan du räkna med).

Du måste sen ansöka om nytt pass, nytt körkort, nytt bankkort mm men de flesta andra saker ändras automatiskt Glad 

Hoppas du hängde med på min förklaring Flört 

• Daludd
    Chicita skrev 2012-03-13 16:35:29 följande:
    När du skickar efter ansökan om hindersprövningen så kan du samtidigt skicka efter blanketten för att byta efternamn. 
    Dessa två skickas sedan in till skattemyndigheten samtidigt.

Tillbaka kommer ett intyg på att hindersprövningen är godkänd. Den lämnar ni till vigselförrättaren (präst eller borgerlig). När denne skickar in papper på att vigsel genomförts så kommer namnändringen att gå igenom också.
    Papper på att namnändring är gjord får du efter några veckor (från att skattemyndigheten fått papperna, vilket alltså kan vara någon vecka eller två efter vigseln. Så totalt 3-6 veckor kan du räkna med).

Du måste sen ansöka om nytt pass, nytt körkort, nytt bankkort mm men de flesta andra saker ändras automatiskt Glad 

Hoppas du hängde med på min förklaring Flört 
    Måste man in och bli fotad igen och sånt? Kostar det även pengar att få nytt körkort + pass osv eller är det gratis? Känns ju sjukt jobbigt att behöva åka in och sitta i pass-kö i fem timmar igen bara för att man bytt namn...
  • CarolineJohan
    Daludd skrev 2012-03-13 16:40:26 följande:
    Måste man in och bli fotad igen och sånt? Kostar det även pengar att få nytt körkort + pass osv eller är det gratis? Känns ju sjukt jobbigt att behöva åka in och sitta i pass-kö i fem timmar igen bara för att man bytt namn...
    Oj, det där har jag inte tänkt på... =) Klart man måste göra det, eller? Suck... Kommer ju vara jättemycket som ska fixas efter... Men fint namn är det så det är väl bara att köra på... =)
  • Aniara4
    Daludd skrev 2012-03-13 16:40:26 följande:
    Japp, så är det. Jag hade dessutom svullnat upp av allt kolhydratfrossande efter bröllopet (äter normalt inte så mycket kolhydrater men fick återfall i mitt sockermissbruk av bröllopsstressen) så jag såg inte klok ut. Gigantiska påsar under ögonen. Jag är inte en sån som normalt sett håller på och klankar på mitt utseende och defekter som ingen annan ser, men jag var verkligen onormalt plufsig just då. Var tvungen att skaffa både pass och id-kort, men id-kortet funderar jag på att byta ut för jag vet inte om jag orkar gå omkring med den gräsliga bilden i fem år. Skrikandes Passet visar man ju liksom inte lika ofta.
  • Chicita

Precis som Aniara4 säger så måste man skaffa nya id-handlingar, betalkort mm. Nya bilder krävs givetvis.
    Och ja det kostar pengar...
    Men man kan inte skaffa nya såna saker förrän man fått papper på att namnbytet gått igenom 

• Aniara4

På den ljusa sidan är det många medlemskort som byts ut automatiskt. Samma dag som brevet från Skattemyndigheten kom låg även ett nytt IKEA Familykort i brevlådan, och ett till - minns inte vilket. De var snabba!

Insåg just att jag fortfarande inte har skaffat nytt VISA-kort. Vi har pratat om att skaffa gemensamt konto men inte kommit till skott än, och jag har inte velat skaffa nytt kort om jag ändå ska byta bank en vecka senare.
    Hmm...

• Aniara4

Jag skaffade alltså nytt pass och id-kort samtidigt, så det är exakt samma plufsiga bild på båda.

• Tveket

Kanske en dum fråga, men kan man byta namn före vigseln? Jag kommer ta sambons efternamn som mellannamn. Saken är den att mitt pass har gått ut så jag kommer fixa nytt pass innan vigseln eftersom vi åker på smekmånad direkt efter. Känns dumt att behöva betala för 2 pass inom loppet av ett par månader...

• Chicita
    Tveket skrev 2012-03-13 17:11:37 följande:
    Kanske en dum fråga, men kan man byta namn före vigseln? Jag kommer ta sambons efternamn som mellannamn. Saken är den att mitt pass har gått ut så jag kommer fixa nytt pass innan vigseln eftersom vi åker på smekmånad direkt efter. Känns dumt att behöva betala för 2 pass inom loppet av ett par månader...
    Att byta namn kostar pengar, undantaget är när man gifter sig till ett nytt namn.
    Kolla om du kan ansöka om ett tillfälligt pass istället. Tror det blir lite billigare 
Svar på tråden Hindersprövning och anmälan om namn?