• AnnL

    Hur många olika sorter "måste" man ha??

    Funderar kring drycken.. Hur många olika sorter att välja på bör man ha? Jag tänker så här:

    Brudskål: 1 alkoholfritt alt och ett med alkohol
    Förrätt: Vin, öl, alkolholfritt vin, loka
    Huvudrätt: Samma som ovan
    Tårtan: Avec till kaffet, 2 olika sorter

    Bar till självkostnadspris: Vin, öl, alkoholfri drink, två drinkar med alkohol, loka

    Bör vi ha fler sorter att bjuda på? Måste man ha dessertvin till tårtan eller räcker det med avec?

    Samt flera karaffer vatten med lime/citron i

  • Svar på tråden Hur många olika sorter "måste" man ha??
  • LitenSandra

    Det tycker jag låter bra. Vi kommer inte att ha drinkar, "bara" öl, vin, cider och alkoholfritt. Ev. kommer vi att ha bål också, inte helt bestämt ännu. Trår det där räcker alldeles utmärkt!

  • Chicita

    Vi hade mousserande rödvin som brudskål och vanlig cider för dom som ville ha alkoholfritt.

    Men sen körde vi på rött och vitt vin (valfritt).
    Öl till de som inte ville ha vin
    Cider och läsk till barnen och de vuxna som ville ha vin till maten men skulle köra bil eller ammade osv kunde få alkoholfritt vin (både rött och vitt).
    Avec (whisky - Mackmyra + baileys)

    I baren på kvällen hade vi 14 olika alkoholhaltiga drinkar, och 6 alkoholfria. Men väldigt få ingredienser.
    Baser var vodka, gin och tequila.
    Men vi hade också en billig whisky samt den baileys som blev över från avecen. Och en likör som heter Hypnotiq (om jag stavat rätt nu).
    Vi hade apelsinjuice, grenadin, sockerdricka/fruktsoda, fanta och mjölk att mixa drinkar med. Man kan få ut många drinkar bara genom att byta ut en ingrediens.

    Dom i baren sa att dom gjorde minst en av varje drink, men vissa var ju populärare än andra. (vi hade döpt dom med medeltidstema, Muddy Water hette Digerdöden istället exempelvis).

    Om ni bör ha massor att välja på eller inte är helt klart upp till er.
    Om ni väljer att bara ha vin och öl så accepterar folk det. Ni "måste" inte ha massa alternativ.
    Jag ville ha det eftersom jag arbetar i bar ibland, och en fd kollega till mig skulle bemanna baren. 
     

  • vetekatt

    Jag tycker definitivt att det räcker! Ska ni ha kaffe och avec till tårtan så tycker jag inte dessertvin behövs! Om ni tar kaffet och avec separat/efter tårtan (som man gör i typ Frankrike, Italien) så kan det ju vara trevligt med dessertvin till själva tårtan.

    Sen beror det väl lite på hur ni har tänkt att servera alkoholen (bar/självservering). Ska ni göra olika drinkar bör ni nog ha barpersonal (jag är lite petig med cocktails och gillar inte när folk ska blanda "groggar" själva). Vi kommer inte servera drinkar just av den anledningen. Utan alkoholen kommer vi ställa fram på ett bord efter middagen och så folk förse sig själva. Personligen tycker jag inte att det måste finnas massa olika drinkalternativ. Sen är det ju så att folk dricker det som serveras. Vi tänkte göra enligt följande:

    Champagne till brudskål
    Vitt vin till förrätten (beror såklart på vad man ska äta... )
    Rött till huvudrätten
    Dessertvin till osttallriken
    Avec till kaffet och tårtan (vi tänkte 3 sorter t ex whisky, cognac och baileys)

    Alkoholfritt tänkte vi ha mineralvatten, alkoholfri öl samt läsk. Efteråt kommer vi endast att servera vin och öl samt den avec som finns kvar (och alkoholfritt förstås).

    Köper man alkohol från systembolaget kan man ju lämna tillbaka allt oöppnat vilket gör att det är bra med färre alternativ. Jag hade en större fest för ett par år sedan och då hade vi ganska många drinkalterbativ, vilket slutatde med att det var väldigt många falskor som var öppnade (då det var ganska många olika spritsorter) som vi inte kunde lämna tillbaka, fast vi hade mycket alkohol över. Köper man från Tyskland eller dylikt spelar det kanske inte lika stor roll då man ändå inte lämnar tillbaka det som blir över...

    Lycka till!

  • AnnL

    Tack för alla tips! Vi kommer ha en kille som står i baren men funderar ändå om inte drinkarna blir överflödiga, kanske lägger till cider ist, tål att funderas på Glad

  • TheD

    Hur hade vi det...:


    Brudskål med och utan alkohol


    Ramlösa


    Alkoholfri öl


    Äppeljuice


    Cider


    Senare på kvällen hade vi bål, äppelbål & fläder/jordgubbsbål.


     


    Så alla gick och plockade det som önskades.

Svar på tråden Hur många olika sorter "måste" man ha??