• Tuttan­80
    Äldre 12 Mar 10:16
    1971 visningar
    5 svar
    5
    1971

    Pass??

    Hejsan!


    Tänkte bara kolla en grej om det är någon som vet??!!


    Om man ska resa ca en månad efter bröllopet hur gör man med


    pass o efternamn o så? Hur fort kan man göra ett pass efter bröllopet


    när går efternamnet i kraft??


    Många frågor=/


    Mvh Linda

  • Svar på tråden Pass??
  • Äldre 12 Mar 10:21
    #1

    Det tar ett par veckor innan namnbytet går igenom (alltså att du får papper på det) och det är först då du kan ansöka om pass i det namnet. Om du inte är villig att skaffa ett tillfälligt pass så tar det ett par veckor att få ett pass också. Det kan ta längre tid eller kortare tid beroende på hur många som söker just då.. (inte helt säker på hur det går till med tillfälligt pass, men det kan man visst få på arlanda om jag förstått rätt).

    Både skattemyndigheten och polisen säger att man ska boka resan i sitt gamla namn och resa med sitt gamla pass.
    Det är visst bara vid resor till länder med visumkrav som det kan bli problem. Men om man är osäker så kan man ta med vigselbeviset för att bevisa varför efternamnet kanske inte stämmer i databasen... 

  • Äldre 12 Mar 16:44
    #2

    Jag har ett litet problem angaende pass jag med, mitt gar ut i augusti i ar, vi gifter oss i mitten av juli och jag ar bosatt i UK. Jag hade hoppats pa att kunne fornya det medans jag ar hemma innan brollopet med det nya namnet, sa jag slipper betala over 1500 for mitt pass, som det skulle kosta om jag gor det har pa ambassaden. Behover det ju liksom bara en eller tva dagar efter brollopet ocksa for att ta mig 'hem' igen och sen till Paris for en weekend. Kanske billigare och enklare att losa ut ett Europeiskt Identitetskort - dem kan man ju ocksa resa pa och sen fornya passet nar namnet gatt igenom...

  • BettyB­oop
    Äldre 11 Apr 23:34
    #3

    Pass tar ca 5 arbetsdagar att få. Provisoriskt pass kan man få samma dag. Utfärdas bara på vissa stationer och flygplatser. Provisoriskt pass är  dyrare än vanligt pass och varar bara under mycket begränsad tid och som längst tror jag det är 3 månader.

    Nationellt ID kan man resa på inom hela Schengen och kan också göras hos Polisen. 

    Hur lång tid namnbytet tar kan säkert Skatteverket svara på, för det har jag ingen aning om.

    Dock måste namnbytet ha gått igenom för att man ska få passet/ idhandlingen i det nya namnet. Därför råds nygifta att åka på sina gamla pass om bröllopsresan ligger i anslutning till bröllopet.

    Mer information finns på Polisens hemsida.

    Hoppas det hjälpte.

  • AnnL
    Äldre 12 Apr 07:49
    #4

    Jag fick svar i veckan från Skatteverket att jag  ska boka i mitt gamla namn samt åka med mitt gamla pass men hon sa också att jag skulle skicka in blanketten om namnändring  samma vecka som vigseln. (Jag hade tänkt göra det i samband med hindersprövningen)

  • baby freeze
    Äldre 12 Apr 08:01
    #5

    Tänk, jag tycker att det är så fantastiskt att detta kan vara ett sånt problem! Jag menar: Hela västvärlden har som tradition att kvinnan tar mannens efternamn och ALLA vet att det är vanligt att åka på en resa för att fira smekmånad. Hur kan det bli sånt krångel med myndigheter? Man kan ju rgistrera allt möjligt i databaserna som kontrollanterna får upp vid passkontrollen, så varför inte en notering om en aktuell vigsel med namnbyte? Byråkrati, alltså...Drömmer

Svar på tråden Pass??