• alexandrasjoberg85

    Linneduksvikning

    Hej!
    Jag har försökt göra fina vikningar av linneservetter, men de är ju så "sladdriga". Går inte fästa en hög vikning även låga ser inte kloka ut. Jag har hört att man kan stärka dem med potatismjöl men blir de inte förstörda då?Blir de fasta då?
    Jag tycker det är rätt tråkigt att bara rulla ihop dem och ha en servettring runt.

    Några idéer?

  • Svar på tråden Linneduksvikning
  • tigerbalsam

    Nu är det här ostruket och bara ett test, men jag har sytt egna servetter. Visserligen inte i linne, men tyget är väldigt sladdrigt, säkert sladdriga än linne. Jag vek servetten en gång på diagonalen på mitten och sen vek jag zickzack in mot mitten från sidorna och satte fast en servettring av ringbrynjeringar som sambon byggde ihop. Jag har ingen bättre beskrivning just nu, för jag hittade bara på lite, men om du gillar den och inte fattar min dåliga beskrivning så kan jag försöka ta bild när jag viker.



    Det blir ju då en vikning som ligger på tallriken, den står inte upp, så det kanske inte alls var vad du var ute efter. Men ett förslag som jag blev nöjd med iallafall. :)
  • tigerbalsam

    Annars går det ju såklart att stärka med potatismjöl + vatten eller färdigt stärkelsespray.

  • thean

    Jag tänkte rulla mina linneservetter (eller eg är det en linneblandning så sladdrigt var ordet) men stärka dem när jag stryker... sen ska jag sätta ett rosa organzaband runt och ev placerings-namntagen där...

  • alexandrasjoberg85

    Tack tigerbalsam, det var väldigt fint. Ska fundera på det, men tack för tipset.

Svar på tråden Linneduksvikning