• Strawberry

Bröllopsshopping i London, tips?

Mitt i all bröllopsstress så har jag och en nära vän bestämt oss för en tur till London. Kommer bara vara där två nätter och det är en paus i vardagen som är målet och shopping blir det garanterat! Några bra tips på butiker? Allt från pysselmaterial, dekorationsgrejer och smycken har jag kvar att köpa. Sen är det ju aldrig fel med tips på de bästa men billiga klädbutikerna...

• Svar på tråden Bröllopsshopping i London, tips?
  • Strawberry

Ingen som har koll på London?

• skaraborg2012

Jag har bott i England i 6 år och just halv permanent flyttat hem. Kan du specificera lite mer vad du är ute efter? Så är det lättare att hjälpa dig! =) Något speciellt område? London är ganska stort...

• Strawberry
    skaraborg2012 skrev 2012-03-06 19:12:53 följande:
    Jag har bott i England i 6 år och just halv permanent flyttat hem. Kan du specificera lite mer vad du är ute efter? Så är det lättare att hjälpa dig! =) Något speciellt område? London är ganska stort...
    Jag ska försöka vara lite tydligare... =) Att hitta en butik som har mängder av pysselsaker vore perfekt, allt från roliga papper och snören till pärlor och stämplar osv, ungefär som panduro. Skulle även vilja hitta någon butik med personliga men inte allt för dyra smycken till bra pris, har tänkt köpa silverhalsband, örhängen och en något fint till håret som jag kan ha på den stora dagen men även roliga armband/halsband att ge till tärnorna som tack för all hjälp. 

Vart vi kommer bo vet jag inte, det är inte jag som ansvar för den delen men som kompisen min sa, vi ska bo så centralt som möjligt och kommer att hålla oss till de typiska shoppingområdena. vad det nu innebär...
  • skaraborg2012

Okej, so…here we go… Kommer bli en lång lista känner jag. Hoppas det kan vara till hjälp för dig i alla fall! =)

Hobbycraft: www.hobbycraft.co.uk/ Där hittar du, ja allt som har med hobby och gör det själv pyssel. Du kan kolla på deras hemsida för att se ungefärligt sortiment. Denna typ av butik hittar du inte centralt (nära shopping gatorna alltså), de är stora och du får kolla i förväg var du hittar den närmsta.

Atlantis: www.atlantisart.co.uk/ Där hittar du papper och målar grejer etc. (hittar du inte pappret du söker så hittar du det inte typ..) Ligger mellan Aldgate East och White Chapel ungefär tror jag.

Graphic Centre: www.londongraphics.co.uk/ Gå till deras flagship store i så fall, den ligger vid Covent Garden. Här hittar du..ja, kolla på hemsidan! =)

Riktigt billiga kläder och även smycken hittar du på Primark, men räkna inte med kvalitet. (Och tänk en stund på de stackare som sitter och tillverkar deras billiga plagg…). Kolla vilket material de är gjort av, vissa saker är faktiskt helt ok! Ska du gå dit så försök undvika den butiken på Oxford Street, det är helt enkelt för mycket folk där, o det brukar krylla av svenskar (som inte verkar förstå att de inte är de enda svenskarna i världen där, folk delar hej vilt med sig av privata saker man inte vill höra!?) Den är förvisso väldigt stor, men räkna i så fall med att spendera flera timmar där…och långa köer för provrummen.

Typiska områden för shopping är väl framför allt runt Oxford Street och en klassisk visit till Portobello Market i Notting Hill på en lördag hör väl till. Annars tycker jag att Kensington High Street är väldigt bra, (föredrar absolut den före Oxford Street.) Där finns även TKMaxx (www.tkmaxx.com/) som är en outlet butik med märkeskläder.

Åkte aldrig till Oxford Street om jag inte va tvungen. Alldeles för mycket folk och framför allt turister! Har man lite större budget så är ju helt klart Harrods något man bör besöka för shopping, eller bara afternoon tea! (Laduée finns dessutom där! =) )

När det gäller smycken, ja det beror ju helt klar på vilken nivå vi pratar om. Men kanske börja på Old Bond Street och fortsätt till New Bond Street (vi pratar ganska up market här, men det är rätt kul att gå runt där ändå! =)) Pratar vi om diamanter så är det Hatton Gardens som gäller. Annars finns det ju de vanliga smyckeskjedjorna och de hittar du ju lite överallt. Kommer inte på någon specifik just nu, men det kommer du helt klart springa på vare sig du letar efter dem eller ej.

Vill du hitta lite mer egendesignade och speciella och billigare smycken mera (som jag förstod det som) så åk till Brick Lane området. Old Spitalfieldes Market (Liverpool Street Station) och närmre Brick Lane finns Petticoat Lane Market, dagen för detta är söndagar (9am - 2pm) Annars är ju Camden alltid trevligt att besöka, finns ju med mycket marknads stånd men även en del butiker nu mera.

Är det dåligt väder så skulle jag rekommendera Westfield (den vid Shepherds Bush), stort shopping center med det mesta man kan önska sig.

Vet inte hur mycket du varit i London, ursäkta om jag nämnt saker som är för basic..!!

Och for guds skull, glöm inte de magiska orden! Please, Thank You, May I, Excuse Me och sist med inte minst, Sorry! Svenskar uppfattas ofta som ganska otrevliga av engelsmän om de inte förstår vanligt engelsk hyfs!

Ska ni dit vid påsk eller som alla andra svenskar? =) Kommer själv spendera ett par dagar där då…får nästan säga tyvärr för det är alltid såå mycket turister där då…! =)

• skaraborg2012

Oj, gud förlåt att texten blev så tajt och svårläst, det var verkligen inte min mening!! Jag är nog lite trött...!

• Willow

Jag bor i London sen dryga 11 ar tillbaka, ser att du redan fatt en massa tips, men tankte inflika med nat mer.

Angaende papper, stamplar etc. Sa antar jag att du ar ute efter inspiration och saker till brollopsplanerande, kanske inbjudningar. Sjalv har vi just avklarat allt till vara inbjudningar. Den basta ar Paperchase - vilket ar en kjedja, men om du gar till deras flagship som ligger pa Tottenham Court Road sa hittar du massor av olika fina papper, dem har stamplar, fargad och monstrad tejp och allt mojligt for att gora kort och dekorationer, spritt over 3 vaningar och personalen ar betydligt trevligare an pa Atalantis Art, inget ont om det stallet, men det ar mer passande for konstnarer som behover penslar och papper att mala pa och dylikt, inte sarskilt bra for DIY och dekorationer. www.paperchase.co.uk/london/tottenham-court-road/stry/w1t7ps/

Smycken och harsmycke skulle jag ga till Spitalfields Market och Sunday Up Market i Truman Brewery Market  till att borja med. Dar finns manga smaforetagare som saljer sina saker, vintage, smycken, cupcakes, mat och mycket annat, men det ar bara oppet pa sondagar. Och om du anda ar dar, se till att ta en kaffe pa Nude Espresso!
    www.spitalfields.co.uk/
    www.sundayupmarket.co.uk/index.html

Ett annat stalle vart att kolla in om ni anda ar i Ostra London ar Columbia Road Flower Market (sondagar) - det ar en super mysig gammal kullerstensgata som haft blommarknad varje sondag i aratal och dar finns manga sma butiker med trevliga saker. columbiaroad.info/

Min favorit marknad ar min lokala marknad som ar varje lordag - Broadway Market, det ar en gammal traditionell marknad (over 100 ar gammal)som har en blanding av en traditionell farmers market med massor av god fantastisk mat, ost, bakelser, cupcakes etc, vintage klader, smaforetagare som gor smycken, egna kort och mycket mer. Gatan ar fylld med sma butiker,  cafeer, restauranger och barer. Det finns faktiskt en svensk tjej som har ett bord pa den marknaden som gor smycken och headbands, men jag kommer inte pa hennes namn nu - aterkommer nar jag kommit ihag det.
    www.broadwaymarket.co.uk/

Annars kan jag varmt rekommendera (om du inte redan vet om sidan saklart!) Etsy for att leta efter fina och annorlunda smycken och till bra priser www.etsy.com/

Det beror ju pa vad du ar ute efter, vilket omrade du vill halla dig till och ni kommer att bo. Hojta om du har fragor!

• Strawberry

Tack så jätte mycket båda två för alla bra tips!! Kommer garanterat besöka några av de.. =)
    Vi gör som så många andra Svenkar och beger oss dit i påsk och att vara artig och trevlig är en självklarhet! Synd att det inte är det för alla..

Jag har bara varit i London en gång, då vara jag väldigt ung så min mamma och pappa styrde vart vi bodde, åt, shoppade osv. Min kompis har varit där en gång tidigare och har inte heler den bästa kollen. Men de blir nog bra det här!! Tack igen... =)

Inga tips på bra och prisvärda boenden? Kraven e tydligen (enligt min kompis) centralt och nära tunnelbanan och allra helst vid Russel Square.

• skaraborg2012

Paperchase glömde jag ju bort, va bra att du tipsade om det Willow.

Eftersom jag inte bott i Sverige på så länge så stör jag mig fortf väldigt mycket på hur otrevliga svenskar är rent generellt. Bara en sådan simpel sak som att stöta till någon man möter på gatan eller mataffären eller vad som. Inte fan ursäktar sig folk här. Jag stör ihjäl mig! Jag har till och med börjar säga " Jaha, ursäkta dig då!" till folk som inte kan bete sig... Varför är svenskar så? Hur svårt är det att "ursäkta sig" om man trampar någon på tån av misstag i kön på ica..!?

Men det roligaste när man är i London är ju ändå att folk (Svenskar) pratar så öppet när de besöker London att de verkar tror att de är ensamma svenskar där. Ofta är det väldigt underhållande! =) Men det är ju klart mycket möjligt att jag gjort så själv med, vet bara inte om det! =)

Tyvärr har jag inte några bra förslag på boende då jag faktiskt aldrig på på något hotell eller hostel där.

En sak till tänkte jag på, tänk på helgdagar och så när ni åker dit över påsken, så det inte skulle vara stäng i någon av butikerna de dagarna!

Men är det något annat du undrar så bara fråga! =)

• Lirry

Jag bor ocksa i London o vill bara varna om att vissa stora affarer/varuhus (bla Westfield's) kommer ha stangt pa pasksondagen! Sa planera in mesta shoppingen de andra dagarna

• Lirry
    skaraborg2012 skrev 2012-03-07 12:45:49 följande:
    Paperchase glömde jag ju bort, va bra att du tipsade om det Willow.

Eftersom jag inte bott i Sverige på så länge så stör jag mig fortf väldigt mycket på hur otrevliga svenskar är rent generellt. Bara en sådan simpel sak som att stöta till någon man möter på gatan eller mataffären eller vad som. Inte fan ursäktar sig folk här. Jag stör ihjäl mig! Jag har till och med börjar säga " Jaha, ursäkta dig då!" till folk som inte kan bete sig... Varför är svenskar så? Hur svårt är det att "ursäkta sig" om man trampar någon på tån av misstag i kön på ica..!?

Men det roligaste när man är i London är ju ändå att folk (Svenskar) pratar så öppet när de besöker London att de verkar tror att de är ensamma svenskar där. Ofta är det väldigt underhållande! =) Men det är ju klart mycket möjligt att jag gjort så själv med, vet bara inte om det! =)

Tyvärr har jag inte några bra förslag på boende då jag faktiskt aldrig på på något hotell eller hostel där.

En sak till tänkte jag på, tänk på helgdagar och så när ni åker dit över påsken, så det inte skulle vara stäng i någon av butikerna de dagarna!

Men är det något annat du undrar så bara fråga! =)

Nu sag jag precis att du namnt om att affarerna kanske har stangt under paskhelgen!

Haha det ar sa roligt nar svenskar kommer over o inte anvander de engelska artighetsfraserna! Vet inte hur manga ganger jag fick saga till mina foraldrar att saga PLEASE nar de till exempel bestaller natt pa en restaurang.. men nu har de antligen lart sej

• Willow
    skaraborg2012 skrev 2012-03-07 12:45:49 följande:
    Detta driver mig till smatt vansinne nar jag ar hemma och halsar pa, jag har atskilliga ganger fatt be om ursakt for hur otrevliga Svenskarna har vart mot bade min fastman och senast mot mig och hans familj nar vi var pa en restaurang i Sthlm och personalen i garderoben skulle ha betalt for vara jackor nar vi skulle ga - efter att vi atit och betalat och lamnat dricks pa restaurangen. En annan gang nar vi stod i en gammal hiss (dem man masta skjuta upp dorren pa) pa Centralen med stora vaskor (med vara cyklar i) stora ryggsackar och kampade som djur for att oppna dorren, stod tva kvinnor utanfor och ingen hjalpte oss att oppna dorren, istallet skrattade dem!?! Jag hade hyfset INNAN jag kom till London, men vad hande med majoriteten av Svenskarna liksom?

Forlat, ska inte krasha traden mer nu. haha
  • Willow

Tips pa boende - enda jag kan komma pa ar att det finns Easy Hotel - samma foretag som driver Easy Jet, hotellen ar relativt nybyggda sa borde vara rent och frascht, inget lyx och rummen ar nog ganska sma, du far vad du betalar for typ. Googla och se om det ar ett bra alternativ for er. Annars googla Travel Lodge - vet inte vad dem har for priser men vet att det finns ett pa Shaftsbury Avenue och det ar valdigt centralt, nar till Covent Garden.

Svar på tråden Bröllopsshopping i London, tips?