• Anel
    Äldre 6 Mar 14:35
    2553 visningar
    10 svar
    10
    2553

    Måste jag bjuda mamma???

    Vad säger ni?


    Har en mycket speciell relation med min mamma...egentligen ingen alls... Vi hörs på telfon 1 gång i månaden och då bara jättekort. Trots att vi har 2 barn 7 och 9 år gamla som verkligen skulle behöva en mormor ibland...min blivande man jobbar oerhört mycket så jag skulle ju självklart tackat ja till lite hjälp...


    NEVER!


    Mkt mkt mer ligger till grund så klart!


    Vad säger ni nu???
    Vi planerar att åka till Köpehamn i maj och gifta oss och vill jättegärna att min svärmor skall vara - hon är UNDERBAR! Betyder allt för oss!!
    Kan vi ta med henne och inte min mamma - jag är såååå rådvill??!!!


    Kom med synpunkter!
    Tackar ♥


    Det är inte lätt med mamma/dotter relationer :(
  • Svar på tråden Måste jag bjuda mamma???
  • Yez
    Äldre 6 Mar 15:18
    #1

    Självklart, känns det mer "vad ska hon med och göra" än "gud vad jag vill att mamma ska följa med".. Så ska hon inte med tycker jag.

  • Anel
    Äldre 6 Mar 15:24
    #2

    Det är precis så jag känner! Hon kommer inte tillföra någonting förutom min irritation...Hon kommer "reta" sig på att barnen kanske inte kan stå stilla, vara tysta, osv osv - vilket en annan kan tycka är charmigt i det hela...De är lika förväntansfulla som en annna ;) Nä jag skall suga på denna karamell ett litet tag till så får vi se... Jag markerar ju oerhört tydligt vad jag vill och tycker genom att ta med Svärmor och inte mamma...Eller hur...


    Tack för svar!

  • Äldre 6 Mar 18:07
    #3

    Det finns ingen måsten, eller att man ska göra något...


     


    Lämna den damen hemma och ha en underbar tid i Köpenhamn så att ni får en dag/dagar att minnas som positiv-/a :)

  • brideo
    Äldre 6 Mar 18:13
    #4

    Ni gör som ni vill med vem det än är ni vill ta med. Det är upp till er. Om jag vore ni skulle jag dock undvika att skylta med att svärmor var med på resan. Oavsett vad du tycker om din mamma är det onödigt att såra henne och jag gissar att hon säkert skulle bli besviken, även om det är befogat, över att hon inte blev bjuden. 

  • Äldre 6 Mar 19:14
    #5

    Jag håller med brideo 
    Skylta inte med att svärmor var med. Och om din mamma frågar så bagatellisera det. Typ "jo vi behövde ju barnvakt och hon erbjöd sig att passa barnen under vigselakten"... Ljug inte, men gnid inte in det i ansiktet på henne heller.

    Samtidigt håller jag med TheD 
    Det finns bara två saker man behöver efter att man är överens om att gifta sig...
    Godkänd hindersprövning och någon med vigselrätt som viger en.  

  • Fru 0728
    Äldre 6 Mar 19:16
    #6

    Nej, man behöver inte bjuda sina föräldrar. Jag kommer till 95% inte bjuda min pappa. Han har bara gjort min besviken de sista åren och sist vi pratade på min födelsedag i somras så började han skälla ut mig.

    Jag mår bättre utan honom plus att han och hans sambo dricker lite väl friskt (alkisar mer el mindre) och bär sig illa åt och jag orkar inte gå och vara orolig på min bröllopsdag. Men samtidigt är jag kluven, han är ju ändå min pappaObestämd

    Gör vad som känns bäst för dig:)

  • Anel
    Äldre 7 Mar 14:32
    #7

    Tack för era svar!


    Ja inte är det lätt... Med 2 barn som kankse säger något utan att veta att det är "fel" till mormor... Men iof eftersom vi träffas eller pratar så sällan är risken minimal...


    Nä såra i onödan vill jag inte! Vet att det ändå kommer sätta ytterligare en rejäl tagg mellan oss...


    Men som ni så klokt på pekar för mig...
    -Lev här och NU!
    -Njut av dagarna och gör som VI vill!
    -Barnvakt är ett bra argument ;)


     


    Kram på er♥

  • grynet
    Äldre 9 Mar 11:46
    #8

    Jag tänker att det beror lite på hur du vill att relationen till din mamma ska vara. Jag förstår ju att den inte är bra och om du accepterar det tycker jag du kan bjuda bara svärmor. Om du däremot skulle vilja jobba på att den förbättrades kanske det är en annan sak. Jag vet att jag själv alltid bär hela världens samvete på mina axlar så jag vet att jag skulle kunna ångra ett sådant beslut längre fram. Men du känner förstås dig själv bäst!

  • Anel
    Äldre 9 Mar 13:45
    #9

    Tack Grynet för synpunkt!


    Jag vet - samvetet är den värsta och tuffaste motståndaren just nu!! Men jag har kämpat med vår relation i 20år, dratt med henne till Samtalsterapeuft, suttit i timmar och sagt rent ut vad jag tycker och tänker och att jag verkligen vill ha en mamma som finns med i min vardag,,, Men inte nån bättring.... Så jag vet verkligen inte....!! Fyyyyy att man skall behöva våndas så inför sin Lyckligaste dag...


    Trevlig helg!!

  • grynet
    Äldre 10 Mar 17:24
    #10

    Åh vad jobbigt, förstår att det är tufft :( Jag hoppas verkligen inte att jag spädde på ett dåligt samvete, för det var verkligen inte meningen! Bjud du svärmor bara, du vet att i den bästa av världar bla bla hade det sett annorlunda ut men just nu gör det inte det. Det kommer att finnas tid att jobba på relationen även efter bröllopet, om det är så. Den dagen är så viktig och risken är ju att du påverkas negativt av din mamma om hon är med och det kommer inte att gå att ändra på i efterhand. Så sluta våndas, bjud svärmor och ha en underbar bröllopsdag! Lycka till!

Svar på tråden Måste jag bjuda mamma???