• spaderess

Dra ut hormonspiralen själv???

Nu är jag fruktansvärt trött på min hormonspiral! Efter flera månaders h-e, med värk och blödningar har jag nu blivit supertorr i slemhinnorna och dessutom drabbats av svampinfektioner. Jag vill ha tillbaka min sexlust! Kan man dra ut spiralen själv, eller måste man "fläka sig" hos BM? Någon som testat? Så nästa problem; vilket p-medel ska man välja? Finns det någon bra hemsida med objektiv information?

• Svar på tråden Dra ut hormonspiralen själv???
  • Efvaa

Gå du till MVC så dom kan se att allt står rätt till! Ta hand om dig!

• trollälva

Dra inte ut den själv!

• Engla

Jag har en kompis vars pojkvän råkade dra ut hennes spiral. Hon gick till barnmorskan dan efter för att kolla så inget var skadat, men allt hade gått bra. Men jag tror ingen skulle rekomendera att man tar ut en spiral själv. Gå till BM så du inte skadar dig själv!

• Hestia

Jag skulle låtit en barnmorska göra det, och samtidigt få en pratstund om preventivmedel. Det tar inte många minuter att dra ut en spiral hos en barnmorska, och då ser hon att allt gått rätt också.

Jag har p-stav och är otroligt nöjd med detta preventivmedel, men vissa får småblödningar av det (får man det av minipiller får man det antagligen av p-stav också). Min mens har istället helt försvunnit, men några andra biverkningar har jag inte råkat ut för.
    Vissa blir dock avskräckta av tanken på att ha något i armen, och då skall man inte ha p-stav.

• isis

Hestia - Ska man prova minipiller innan man sätter in en p-stav då?

• Hestia

isis - Vissa gör det, men jag gjorde det inte och fick inte heller det rådet av min barnmorska. Anledningen till att jag valde p-stav var att jag är så otroligt glömsk, så jag glömde att ta mina p-piller på helgen... :( Minipiller hade då varit ännu mer hopplöst, eftersom man måste ta dem vid en ganska exakt tidpunkt var dag.

Sätter man in en p-stav och inte trivs går den att ta ut när som helst, så det var inget som oroade mig.

• Bröllopstokiig

Det har kommit ett nytt p-plåster också. Har inte provat själv, men det ska vara mycket säkert. Man byter plåster var 7:e dag.

Svar på tråden Dra ut hormonspiralen själv???