• Krisse­m
    Äldre 5 Mar 14:35
    76953 visningar
    7 svar
    7
    76953

    Toning på blonderat hår?

    Jag har nästan ”alltid” varit blond, på naturlig väg upp till 20, och efter det har jag lagt i blonda slingor hos frisören när jag tyckt att det naturliga börjat bli för mörkt. Nu borde det egentligen vara dags att gå till frisören igen, eftersom utväxten börjar bli lite väl tydlig. MEN det blonderade börjar bli så risigt och skadat, och jag har dessutom inte råd med ett frisörbesök än på ett antal månader, så jag tänkte att det kanske är dags att ge upp och inse att jag nog inte är blond längre...


    Förhoppningen är att färgen ska bli snyggt gyllenbrunt, och jag ska kunna jämna ut utväxten tills jag har min egen hårfärg.


    Så därför ville jag höra med samlade expertisen här hur det funkar med toning på blekt och lite skadat hår? Är det sant att det vårdar, eller kan även en urtvättbar toning skada håret? Finns det risk att det kommer bli helt annan färg på det blekta än på resten av håret?


    Vill gärna ha snabbt svar, för Fröken Framförhållning och Tålamod (jag alltså) tänkte gå och köpa toningen direkt efter jobbet idag. Och jag har somsagt inte råd med frisör.  :-P  (för jag antar att en toning därifrån kostar massor…?)

  • Svar på tråden Toning på blonderat hår?
  • sabz
    Äldre 5 Mar 14:38
    #1

    Beror helt på vad det är för färg på håret och toningen. Toning ska vara bra för håret då det är som en inpackning. Brunt på blont blir gärna brunt med lite gröna skimmringar i :( Man kan ta en brun som har röda pigment i sig för att det inte ska bli grönt.

    Jag är ingen frisör eller så utan går på erfarenhet :)

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 5 Mar 14:57
    #2

    Hej
    Här kommer en som färgat håret massor genom åren.
    Tonar du brunt direkt på det blonda blir det grönt o det är inge snyggt, har lyckats bli grönhårig själv. Det är som sabz skrivet att du måste ha med röda pigment för att förhindra detta. Sen skiljer det sig mellan olika märken också. Jag har tonat (kommer ej ihåg vilket märke det var) en nyans som det skulle vara rött i men det var inte så mycke rött och håret vart grönt iallafall men från ett annat märke så vart det bättre då det var mra rött i. Så kolla noga så att du inte blir missnöjd.

    Jag är inte heller frisör men har gjort den del tabbar själv.  =)

  • Äldre 5 Mar 15:08
    #3

    Jag skulle hellre använda en "blond toning". Det kommer inte att bleka utväxten något direkt, kanske en halv nyans ljusare. Men det kommer troligtvis heller inte göra så mycket för det som redan är blonderat. Det kan däremot jämna ut skillnaden lite och göra det mindre skarpt i övergången.
    Och om du vill vara på den säkra sidan så köper du också en flaska silverschampoo som är jättebra på att ta bort gula och bronsiga nyanser om det blir fel.
    Köp gärna en extra flaska toning också, så du kan lägga över en omgång till om det inte blev bra första gången. 

  • FilipM­arilis­e
    Äldre 5 Mar 15:24
    #4

    Okej, jag är frisör.
    Toning är INTE som en inpackning!
    Det finns sk. enkomponentstoningar, då du inte blandar färgtuben med något - de sliter minst på håret. de brukar hålla i va 6 tvättar kanske. Men de mörkar sällan ner håret tillräckligt för att kunna jämna ut längderna om du är riktigt blond.
    Men alla färger/toningar som du köper i handeln där du blandar färgtuben med en vätska (väteperoxid) sliter på håret! Väteperoxiden öppnar håret och trycker in de konstgjorda pigmenten i färgen.
    Dessuton blir håret de flesta gånger grönaktiga av att bara lägga en brun toning på ett blont hår, det måste till röda pigment för att motverka det gröna. Alltså måste tex en kopparfärg användas. men då finns ju risken att du blir rödhårig istället om man inte vet hur man ska gå tillväga för att nå resultatet du vill ha.

    Blonda "toningar" finns inte, det är alltid ljusfärg eller blekning, vilket sliter på håret och kan bli helfel. Blondspray är tex det värsta du kan ha på håret då det sliter på håret tills det tvättas igen.

    Det finns en anledning till att min utbäldning kostar över 100.000:-, det är en hel kemi bakom hår och färg och blekning. Gör inget dumt! Antingen sparar du pengar så att du har råd att fixa allt hor frisören, eller så kan du ju gå till en frisörskola - de är jättemycket billigare och allt övervakas ju av läraren! Det går ju också att gå till frisören och bara be denne slinga i benan och tinningarna där det syns mest, då sparar du ju in pengar också. Men gör ingen hemma!
    Lycka till!

  • Äldre 5 Mar 15:51
    #5
    FilipMarilise skrev 2012-03-05 15:24:47 följande:
    Blonda "toningar" finns inte, det är alltid ljusfärg eller blekning, vilket sliter på håret och kan bli helfel. Blondspray är tex det värsta du kan ha på håret då det sliter på håret tills det tvättas igen.
    Det var just därför jag kallade det för "toning"... Alltså för att poängtera att det inte är en riktigt toning, man kan inte tona håret ljusare. 
    Men dom är relativt skonsamma. I alla fall om man jämför med en riktig hemmablekning. Dom gör som sagt ingen större skillnad, man blir inte riktigt blond av dom om man inte sitter och använder dom konstant var 4-6:e vecka.
    Men det kan göra att skillnaden mellan utväxt och det jätteblonda blir mindre tydlig, och underlätta att sen fortsätta att spara ut utan att fortsätta bleka.

    Att lägga i färre och tunnare slingor, kanske inte fullt så ljusa slingor som man tidigare gjort är ett väldigt bra alternativ. Att gå till en riktig frisör är det bästa om man är rädd om håret.

    Men nu hade hon inte råd och hon bad om hemma alternativ. Och jag skulle inte chansa på att köra med en mörkare färg då risken är att det blekta blir missfärgat.. Hellre då en av de så kallade "toningar" för blont hår som finns i butikerna. Och då gärna en som inte hör till dom ljusaste, utan ligger så nära den riktiga hårfärgen som möjligt.

    Själv har jag en väldigt trist "råttbrun" färg egentligen, men alla andra färger jag har hör till en rödhårig.
    Så jag har alltid tonat eller färgat håret åt det röda hållet. Men på senare tid så känner jag att jag måste låta håret vila lite. Så jag har bytt till en toning som ligger väldigt nära min riktiga hårfärg men som har aningen aningen rött i sig. Utväxten syns inte jättemycket och jag behöver i princip bara tona håret någon gång ibland.
    Jag tonar i princip bara när jag ska på något viktigt. Som mitt bröllop för ca 6 månader sen Flört 
  • Krisse­m
    Äldre 5 Mar 16:12
    #6

    Javisstja, att ange min egen hårfärg kanske hade varit smart också. De blonda slingorna är inte superljusa, utan mer åt det ”gyllene” hållet, kanske är det man kallar smutsblont? Och min riktiga färg är ljusbrunt, av de 5 cm som syns tycker jag det verkar vara en rätt fin färg, lite gyllene men kanske lite åt det råttiga hållet.


    Däremot är håret så tunt att det inte funkar att färga bara benan, för utväxten tittar upp genom håret som ligger över och får håret att se jättestripigt ut på nolltid. :-P


    Men när ni säger att det måste vara rött i, hur mycket rött då? Finns det toningar som innehåller röda pigment men som inte ser direkt rödaktiga efteråt? Vad hittar jag på om det råkar bli grönt…?

  • Äldre 5 Mar 16:32
    #7

    Behöver du verkligen göra något åt utväxten då?
    Du kan inte "överleva" med utväxten?
    Det snällaste mot ditt hår är att bara köra inpackningar och klippa bort det slitna vartefter det växer ut...

Svar på tråden Toning på blonderat hår?