• evigtkär

    Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?

    Jag har inte fått någon bekräftelse än i från skatteverket och börjar undra. Det är nu nästan 2veckor sedan vi vigdes och skicade in namnändringen.


    Ni som ändrat efternamn i samband med vigseln. Hur lång tid tog det? Och fick ni hem några papper?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?
  • Pebbles

    Vad jag hört går det olika snabbt beroende på vilket kontor man tillhör (de har olika mycket att göra). Gifte mig på sommaren och för mig tog det rätt lång tid. Fick ringa och prata med dem eftersom det var saker i jobbet som väntade på att namnet skulle bytas, så ring och hör med dem om du är otålig som mig. Drömmer


    Loves it!
  • Juni 2012

    Det kan nog variera rätt mycket, precis osm Pebbles skriver.
    Men Skatteverket verkar jobba snabbare än PRV iallafall.

  • evigtkär

    Vad är birthday eller ratsit? Borde jag veta det, undrar lite generat :)


     

  • Juni 2012
    evigtkär skrev 2012-03-02 19:56:48 följande:

    Vad är birthday eller ratsit? Borde jag veta det, undrar lite generat :)


     


    Sidor på Internet. Om du känner till t.ex. Google (en sökmotor på Internet) så kan man alltid skriva in okända ord och begrepp där så får man en förklaring och en adress.

    www.google.se
    Solig
  • saffrangirl

    För mig tog det tre dagar efter bröllopet innan det stod på Skatteverkets hemsida under min e-inloggning, sen tog det dock cirka 10 dagar innan jag fick hem papper om det. Gifte mig 30/6 i år.

  • ElinFalk85

    en månad lite drygt tog det för mig att få bekräftelsen att mitt efternamn var ändrat, när jag fyllt i pappren från transportstyrelsen om nytt körkort så dröjde det nån vecka tills jag fick det.

  • Five year engagement

    usch, jag tycker det tar lååång tid.. *otålig*

    gifte mej 21/7 och hade skickat in anmälan om namn samtidigt som hindersprövning.... men ännu har inte ändringen gått igenom, kollar på skatteverket med e-inloggning varje dag... känns inte som jag heter mitt nya namn på riktigt än... tråååkigt!  

  • Sandra och Joakim
    Five year engagement skrev 2012-08-08 19:49:01 följande:
    usch, jag tycker det tar lååång tid.. *otålig*

    gifte mej 21/7 och hade skickat in anmälan om namn samtidigt som hindersprövning.... men ännu har inte ändringen gått igenom, kollar på skatteverket med e-inloggning varje dag... känns inte som jag heter mitt nya namn på riktigt än... tråååkigt!  
    När jag ringde och pratade med dem för någon vecka sedan så sa dem att dem har 3 veckors behandlingstid så ditt efternamn går nog igenom vilken dag som helst :)

    Jag skickade också in blankett om namnbyte i samband med hindersprövningen så namnbytet ligger och väntar på att dem får in vigselintyget innan dem sätter igång namnprocessen!
Svar på tråden Hur lång tid tar det för efternamnsändringen att gå igenom?