• MajaStina

Enkelt bröllop.

Vi har planerat att gifta oss i slutet av augusti jag och min fästman. Ska försöka ha det så enkelt som möjligt och så billigt det bara går. Om alla gäster kan komma blir vi ca 40 stycken. Vi har ju tänkt sköta det mesta själva men jag känner att på festen vill inte jag stå och hålla på med maten och hålla låda och tala om för alla vad som händer. Då vill man ju bara sitta och bli "ompysslad". Vet inte om vi ska fråga någon av våra kompisar kanske om han/hon vill hålla i trådarna lite... Som sagt ska det ju vara enkelt, men det kanske är smidigt att ha någon som styr å ställer lite så det inte blir förvirring? Hur skulle man kunna lägga upp det utan att det blir föör mycke? Någon som har några bra tips eller egna erfarenheter att dela med sig av? Själv har jag bara varit på ett fåtal bröllop och ett var alldeles för uppstyltat att man skulle va med på allsång och en massa annat ståhej hann knappt gå o kissa ens, medans ett annat bara var...tråkigt med tal av farbröder, morbröder och en massa andra släktingar...

Jag vill att alla ska minnas det som en rolig fest med lite inslag av bröllop, typ!!

Ullis

• Svar på tråden Enkelt bröllop.
  • Chicita

En toastmaster / toastmadame är riktigt bra att ha. Dom kan styra eventuella tal och eventuellt spex.
    Bara ni berättar vad ni vill ha (ingen allsång och begränsa tallängden kanske Flört) så är det upp till honom / henne att styra upp det sen.
    Släpp i så fall in denne i planeringen tidigt och kom ihåg att släppa på en del saker till denne under förutsättning att han/hon orkar och vill ta på sig det. Vitsen är att det ska vara en avlastning, inte en börda...

• MajaStina
    Chicita skrev 2012-02-29 22:09:33 följande:
    En toastmaster / toastmadame är riktigt bra att ha. Dom kan styra eventuella tal och eventuellt spex.
    Bara ni berättar vad ni vill ha (ingen allsång och begränsa tallängden kanske Flört) så är det upp till honom / henne att styra upp det sen.
    Släpp i så fall in denne i planeringen tidigt och kom ihåg att släppa på en del saker till denne under förutsättning att han/hon orkar och vill ta på sig det. Vitsen är att det ska vara en avlastning, inte en börda...

Ja, så får det nog bli! Får bara fundera lite på just HUR jag vill ha det... Har ju inte så många ideér själv känns det som. Typ idétorka! Men, då är ju det här stället det bästa att söka hjälp har jag förstått!! Jag bar suger i mig information och tips!

Allsången kan nog kvitta känner jag, men några små gulliga tal kan nog va mysigt! Sen är det fest som gäller och att alla ska ha skoj åsså att jag får dansa tills fötterna blöder!! Haha!!

Tack för ditt tips!!

• Chicita
    MajaStina skrev 2012-02-29 22:13:18 följande:

Ja, så får det nog bli! Får bara fundera lite på just HUR jag vill ha det... Har ju inte så många ideér själv känns det som. Typ idétorka! Men, då är ju det här stället det bästa att söka hjälp har jag förstått!! Jag bar suger i mig information och tips!

Allsången kan nog kvitta känner jag, men några små gulliga tal kan nog va mysigt! Sen är det fest som gäller och att alla ska ha skoj åsså att jag får dansa tills fötterna blöder!! Haha!!

Tack för ditt tips!!

Du har fortfarande tid att ändra dig 100 gånger om hur du vill ha festen Flört Det är lätt så, det börjar med en tanke och hamnar någon helt annan stans.
    Men om du har någon du litar på och som skulle passa så kontakta den så fort du kan och skriv ner vad du vill att denne ska göra (kanske festhäften?) och vad du absolut inte vill ha... Var tydliga så det inte blir missförstånd.

Vår toastmaster hade inte så mycket att säga till om själva planerandet av middag och fest. Men han var med hela vägen och vi hade möten där vi stämde av vad han skulle göra. Sen när dagen kom så tog han liksom över. Så fort vi var klara i kyrkan så steg han in så vi kunde slappna av och njuta av resten av dagen. Han stämde av med serveringspersonal och cateringfirman och alla andra som behövde "ordnas in i tidsschemat". Och tack vare att han var så organiserad så kändes hela festen avslappnad och inte uppstyrd alls Solig
  • emmaochvalter

Vi tänker likadant gällande vårt bröllop. Vi har hyrt runda bord för 8-10 personer, allt för att middagen inte skall bli stel och tråkig. Sen satsar vi på att ha grillbuffe med kock som serverar gästerna kött vid grillen. samt stor buffé.

Hur det sen blir en fartfylld fest har vi inte riktigt fått koll på. DJ, band eller Spotify. Otroligt svårt. Hur skall ni göra?

• Chicita
    emmaochvalter skrev 2012-02-29 22:35:25 följande:

Vi tänker likadant gällande vårt bröllop. Vi har hyrt runda bord för 8-10 personer, allt för att middagen inte skall bli stel och tråkig. Sen satsar vi på att ha grillbuffe med kock som serverar gästerna kött vid grillen. samt stor buffé.

Hur det sen blir en fartfylld fest har vi inte riktigt fått koll på. DJ, band eller Spotify. Otroligt svårt. Hur skall ni göra?

Nu låter jag nog som en partypooper... Men runda bord är inte samma som garanterat uppsluppet. Det kan snarare bli tvärt om eftersom man begränsas till att prata med de två som sitter bredvid en istället för de som sitter tvärs emot.
    Jag har hamnat vid runda bord mellan grupper av personer som känt varandra (alltså 2-3 personer på min högra sida som kände varandra och 2-3 på min vänstra) och ingen pratade med mig. Även om jag kände folk mittemot mig så kunde jag inte prata med dom för det blev för långt tvärs över bordet då
  • MajaStina
    emmaochvalter skrev 2012-02-29 22:35:25 följande:

Grillbuffé var ju en bra idé!! Kanske norpar den!!

Jag hade tänkt på Spotify men jag vet inte... Det vill ju till att man får ihop en riktigt bra spellista i så fall. Fast det ser jag som en rolig utmaning å fixa till i så fall! DJ kostar ju pengar...band likaså... Vi har inga direkta kontakter heller som kan hjälpa oss. Får nog bli Spotify ändå!

När gifter ni er? Har ni gjort någon budget?

• Natasa694

Hyr en kock det är avdragsgillt med Rut avdraget. kolla in www.fredrikpalandet.se de är relativt billiga och jättebra, vi hade dom med både catering och kockhyra och för 50 personer ink mat och egen kock hamnade vi på 10000:- (då hade vi 5 rätters middag)

• emmaochvalter

Chicita, Självklart är runda bord ingen garanti för att få en perfekt middag. Det blir alltid vad man som gäst gör det till. Men jag tycker definitivt att förutsättningarna blir bättre för att undvika en stel tillställning.

• Chicita
    emmaochvalter skrev 2012-03-04 23:04:50 följande:
    Chicita, Självklart är runda bord ingen garanti för att få en perfekt middag. Det blir alltid vad man som gäst gör det till. Men jag tycker definitivt att förutsättningarna blir bättre för att undvika en stel tillställning.
    Och jag tycker som sagt tvärt om eftersom man i princip begränsar samtalet till dom två som sitter på varsin sida om en eftersom det är svårt att prata tvärs över bordet pga avståndet.
    Så om man inte har en riktigt bra bordsplacering så finns risken att man blir helt isolerad som jag beskrev min erfarenhet i inlägget tidigare.
    Det är inte ett ansvar man kan lägga helt på gästen.
    Om ingen av de som sitter bredvid dig pratar med dig så har du ingen...
    Vid långbord kan man prata både med de vid sidorna av dig, den mittemot och dom snett emot. 5 personer inom "direkt pratavstånd" alltså.

Att säga att det beror på gästen är att göra det lätt för sig.
    Du har uppenbarligen inte hamnat vid ett runt bord där ingen pratar med dig oavsett hur mycket du försöker komma med in i samtalet?
    Där folk vänder dig ryggen för dom har någon dom känner väl bredvid sig på sin andra sida? Och dom på andra sidan bordet hör inte vad du säger om du inte skriker åt dom...

Om man har en bra bordsplacering så spelar formen på borden mindre roll. Det gäller att hitta folk som har gemensamma intressen och att inte klumpa ihop grupper som känner varandra eller placera någon udda i en större grupp som känner varandra.
    Och det gäller oavsett om man har öar eller långbord...
  • Strawberry

Jag måste faktiskt hålla med chicita, bordsplacering är extremt viktigt och ännu viktigare vid runda bord. De är de två närmast som går lätt att prata med och de tvärsöver bordet är svårare, svårt att höra och man tvingas tala högre än vad som känns naturligt. Jag var på en fest med runda bord, 10 personer per bord. Jag är väldigt social och älskar att träffa nya människor MEN den middagen var hemsk! Övriga vid bordet var nära vänner som inte setts på länge och ignorerade mig och min partner. Och då min partner satt rakt framför mig kunde vi bara titta på varandra men inte snacka utan att behöva skrika.., Åter till TS, att ha en toastmaster tycker jag underlättar för att festen ska flyta på smidigare och ta någon som står er ära och förstår att ni vill ha det ganska avslappnat. Klädkod påverkar också nivån på festen och kan va bra att tänka igenom. Sen tycker jag att buffe har enpositiv effekt på att få det mindre stelt och ett naturligt flöde på festen eftersom gästerna inte blir lika stillasittande.. Lycka till!!! :D

• MajaStina
    Strawberry skrev 2012-03-05 08:45:58 följande:
    Jag måste faktiskt hålla med chicita, bordsplacering är extremt viktigt och ännu viktigare vid runda bord. De är de två närmast som går lätt att prata med och de tvärsöver bordet är svårare, svårt att höra och man tvingas tala högre än vad som känns naturligt. Jag var på en fest med runda bord, 10 personer per bord. Jag är väldigt social och älskar att träffa nya människor MEN den middagen var hemsk! Övriga vid bordet var nära vänner som inte setts på länge och ignorerade mig och min partner. Och då min partner satt rakt framför mig kunde vi bara titta på varandra men inte snacka utan att behöva skrika.., Åter till TS, att ha en toastmaster tycker jag underlättar för att festen ska flyta på smidigare och ta någon som står er ära och förstår att ni vill ha det ganska avslappnat. Klädkod påverkar också nivån på festen och kan va bra att tänka igenom. Sen tycker jag att buffe har enpositiv effekt på att få det mindre stelt och ett naturligt flöde på festen eftersom gästerna inte blir lika stillasittande.. Lycka till!!! :D
    För vår del är unda bord uteslutet ändå, för i vår lokal är det inte runda bord. Sen blir vi inte särskilt många och alla känner mer eller mindre alla, så inte det blir något problem känner jag. Bra va? Hihi! En toastmaster ska vi definitivt fixa för jag vill bara sitta å bli servad hela kvällen utan att behöva bekymra mig för om vinet eller ölen är slut! Så länge jag har i mitt glas är jag nöjd! Blir ju som sagt ingen stor eller prålig och dyr tillställning alls, bara en riktigt rolig en!! Det är huvudsaken! Tack för alla åsikter och tips!!!
Svar på tråden Enkelt bröllop.