• Anonym (Upanddown)

Vänskapskonflikt

Hej!

Jag är en tjej som i många år haft bra kontakt med sina vänner och oftast kunna ställa upp för det ena än det andra. När jag sen träffade min nuvarande fästman så ville jag satsa ordentligt på vårt förhållande, så att vi skulle få en bra grund för relationen. Visserligen har jag fortsatt träffa vänner, men inte så ofta som förr. Dessutom har jag haft många vänner som gått och hittat en pojkvän/nuvarande man, så många gånger har jag känt mig på engelska "ditched" av dem- men aldrig klagat. Däremot har jag fått små pikar av några polare när jag började sällskapa.
    En av vänskapsrelationerna ledde till en jobbig konflikt som jag försökte reda ut (och be om ursäkta), men idag vill den här ena polaren inte ens försöka  återuppbygga vår vänskap. Det som hände skedde för snart 2 år sen och hon är alltså sur på mig över det som har varit. Detta har även lett till att hon har fått andra vänner emot mig. 
    Det har varit jättejobbigt för mig och hur mycket jag än skulle försöka att ta kontakt, visa att jag fortfarande bryr mig och vill ge vänskapsrelationen en andra chans, så händer ingenting från de andra vännerna. :(
    Det här problemet äter mig mycket inombords och jag skulle vilja ha råd om vad jag kan göra åt det hela.
    Har ju direkt ingen lust att bjuda in sådana människor till mitt eget bröllop... 

• Svar på tråden Vänskapskonflikt
  • SaraJoakim

jobbigt läge!! Något som händer de flesta på något sätt... :/

Försök o få till en träff med alla vänner samtidigt. En neutral träff. Ta upp problemet, berätta hur du känner och försök att prata ut om det hela tillsammans.

Om det inte fungerar så måste du helt enkelt gå vidare och glädjas åt den tid ni hade. Man kan inte tvinga någon att vara ens vän.. och vänner kommer och går tyvärr...

Inte så mycket hjälp kanske, men det är ganska svart på vitt. Då har du gjort allt du kan. Du vill ju inte behöva fjäska för dina vänner. Då är de inte vänner. " år är en lång tid.. jag vet inte vad som hänt mellan er. Men kanske ska du ransaka dig själv; är det verkligen Du? eller är der faktiskt dom? eller är det ni allihop? Du får avgöra hur mycket det är värt det, kanske ska du bara gå ur striden och gå vidare? 

• Anonym (:()

Jag var i samma situation, och känner många andra som haft det likadant. Nu vet jag inte hur gammal du är, men av dömma av vad du skriver så verkar det som att du är den bland dina vänner som gått in i en ny "vuxenfas", med allt vad det innebär att investera tid i sitt förhållande på ett annat sätt. Tjejgänget är inte längre högst upp på listan! Även dom små pikarna är väldigt sårande, men jag kan bara säga att jag verkligen tror att det kommer att bli bättre med tiden. För mig har det iaf blivit så att man kommit ikapp varandra, efterhand när vännerna också fått seriösa förhållanden och kanske barn så hittar man tillbaka. Jag och mina vänner värderar varandra precis lika mycket som förr, men istället för att umgås varje dag så pratar man i telefon då och då och ser till att ses med jämna mellanrum, både på "parmiddagar" men också bara själva. Det blir en relation på lika villkor nu, men innan så var situationen inte alls olik din. 
    Ibland kan det vara bäst att låta vänskapsrelationer "sköta sig själva", i vissa perioder behöver man lite avstånd, men mitt i allt en dag så är man vänner igen. Försök fokusera på andra vänner, hitta nya att umgås med.
    Är det alla i det "gamla gänget" som vänt sig mot dig eller har du några som du känner att är på din sida? Isf kanske det är läge att fråga dem vad de tycker att du ska göra med inbjudan. Spontant så känns det ju dumt att bjuda folk till sitt bröllop som inte verkar vilja ha kontakt. Jag har en vän som jag tyckte jättemycket om, men jag tror att jag blev "dumpad", hon fasade verkligen ut mig. Vi var vänner varje gång man råkade träffas, men svarade aldrig när jag ringde, kunde aldrig ses när man föreslog det. Jag vet att hon iaf ett halvår före vi skickade ut inbjudningarna tog för givet att hon skulle bjudas eftersom vi pratat så mycket om bröllopet förut när vi faktiskt umgicks, men jag valde att inte bjuda och det känns som ett bra val och lite av en markering att jag fattat vinken.

Svar på tråden Vänskapskonflikt