• Anonym (Lina)

Kompis som försöker trycka ner mig...

Jag har inte så många vänner, bara några stycken.
    Min bästa vän är egentligen ingen riktig bästa vän om vi säger så. Vi har hängt ihop i flera år men aldrig kommit varandra riktigt så jättenära, jag ringer inte henne så ofta utan det är alltid hon som föreslår att vi skall träffas om hon inte har något annat att göra. Ibland kommer hon hem till utan att meddela först för att ösa ur sig om sina problem till mig. Ofta säger hon att hon vill träffas "om inte x kan träffa mig, jag har bara så tråkigt". Så är ju inte hennes första val, om vi säger så.

Ibland får hon för sig att trycka ner mig på olika vis. Hon talar jättemycket och ibland då hon försöker boosta sig själv genom att tala om saker som hon vet provocerar mig eller får mig att framstå som mindre. Jag har till exempel små bröst och hon kan ibland skryta om sina och säga att hon aldrig skulle vilja ha små bröst. Jag har också "slagit mig till ro" med min fästman och prioriterar nu ett lugnt liv, medan hon ännu festar mycket. Hon kan då slänga ur sig att hon skulle aldrig klara sig utan sina fester och att jag är så tråkig och missar så mycket då jag inte kommer ut och super med henne osv osv. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det hela, listan kan göras lång men huvudsaken i det här är att hon hackar ner på min livsstil och mig överhuvudtaget, indirekt pftast dock.

Hon vet att jag inte tycker om när hon gör så för jag har många gånger sagt emot henne. I svaga ögonblick kan hon dock erkänna att hon skulle vilja ha det som jag. Men i nästa stund skulle hon aldrig vilja ha det som jag, och så fortsätter det.

Jag har inget behov av att träffa henne hela tiden, men eftersom hon nu är det närmaste en bästa vän jag kan komma, och vi har det roligt tillsammans för det mesta, så låter jag henne hållas. Hon övertalar mig ofta att träffas fast jag inte har lust eller tid. När vi väl möts är det trevligt, men jag uppskattar också att vara ensam och måste ibland hitta på massor med ursäkter för att slippa ses om jag inte har lust. Känner mig ofta nervös när jag är hemma för att hon skall storma in hemma hos mig utan att meddela först, vilket hon gör ibland.

Vet inte vad jag skall göra av hela situationen som pågått i flera år. Ibland har vi det bra, men ibland blir jag trött på hur hon nervärderar min livsstil... Och jag säger det också åt henne, men vill ju inte heller bli helt ensam utan någon vän... Och så säger hon ju ibland att hon skulle vilja ha det som mig. Försöker ta hennes boostande med en nypa salt men ibland blir jag sårad.

Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Kompis som försöker trycka ner mig...
  • Anonym

Jag har haft liknande vänner, eller snarare "vänner" som behandlat mig på samma sätt, och det är bara en dålig idé. Även om du inte har andra vänner, så är det bättre att vara helt utan, än att vara med en dålig vän. MIna sk. vänner försvann allihop efter att jag gick igenom ett dödsfall, så jag behövde aldrig göra slut utan stod där helt själv en dag när jag behövde dom som mest...

Hon verkar ju inte lyssna när du ber henne ändra på sig, så hon respekterar inte dig. Jag tycker att du ska kräva en hel del förändringar för att fortsätta umgås med henne.  Och visa att du menar allvar. Eller sluta umgås med henne helt. Hon kör över dig och bryr sig ju inte om vem du är som person, hon verkar inte ens intresserad av att veta mer om vad som händer i ditt liv etc. Jag hade slutat att umgås med henne. 

• passionsblomman

Ursäkta om jag blir väldigt rakt på sak här nu, men jag måste säga hur jag uppfattar summan av ditt inlägg:

Om du inte har någon annan vän än den här tjejen så ÄR du ensam, utan någon riktig vänskapsrelation i ditt liv.
    För, om sanningen ska fram, så verkar ni inte vara vidare mycket vän till varandra någon av er. Så som du känner inför henne, är inte vänskap. Hon behandlar dig iofs inte något vidare, men det verkar ju inte bara hänga på det heller, eftersom du själv egentligen aldrig tar initiativ till gemenskap och umgänge. Jag kan inte se varför du ska lägga mer energi på en relation som ger så lite för er båda. Visst är det tumgt att fejsa sin ensamhet, men gör du det, kan du komma ur mönster som det här, och börja jobba på att bygga riktiga relationer till helt andra människor. Det tror jag kommer att ge dig mest i långa loppet.
    Det liknar på många sätt att våga släppa en kärleksrelation för att göra sig fri och tillgänglig för något bättre.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • brideo
    passionsblomman skrev 2012-02-29 17:41:00 följande:
    Ursäkta om jag blir väldigt rakt på sak här nu, men jag måste säga hur jag uppfattar summan av ditt inlägg:

Om du inte har någon annan vän än den här tjejen så ÄR du ensam, utan någon riktig vänskapsrelation i ditt liv.
    För, om sanningen ska fram, så verkar ni inte vara vidare mycket vän till varandra någon av er. Så som du känner inför henne, är inte vänskap. Hon behandlar dig iofs inte något vidare, men det verkar ju inte bara hänga på det heller, eftersom du själv egentligen aldrig tar initiativ till gemenskap och umgänge. Jag kan inte se varför du ska lägga mer energi på en relation som ger så lite för er båda. Visst är det tumgt att fejsa sin ensamhet, men gör du det, kan du komma ur mönster som det här, och börja jobba på att bygga riktiga relationer till helt andra människor. Det tror jag kommer att ge dig mest i långa loppet.
    Det liknar på många sätt att våga släppa en kärleksrelation för att göra sig fri och tillgänglig för något bättre.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Håller med! Tror också att din "vän" är en mycket osäker person och att hon så gärna skulle vilja ha precis allt som du har. Men hon kan inte erkänna det för det får henne att känna sig ännu mer ensam och värdelös än hon gör när hon trycker ner dig. Betyder hon något alls för dig pratar du med henne om det. Om du inte bryr dig (vilket är helt okej!) så gör slut på "vänskapen". Gör det enkelt för dig och prata med henne och säg som det är, det besparar er båda mycket besvär och energi som du kan lägga på annat. Lycka till!
Svar på tråden Kompis som försöker trycka ner mig...