Kompis som försöker trycka ner mig...
Jag har inte så många vänner, bara några stycken.
Min bästa vän är egentligen ingen riktig bästa vän om vi säger så. Vi har hängt ihop i flera år men aldrig kommit varandra riktigt så jättenära, jag ringer inte henne så ofta utan det är alltid hon som föreslår att vi skall träffas om hon inte har något annat att göra. Ibland kommer hon hem till utan att meddela först för att ösa ur sig om sina problem till mig. Ofta säger hon att hon vill träffas "om inte x kan träffa mig, jag har bara så tråkigt". Så är ju inte hennes första val, om vi säger så.
Ibland får hon för sig att trycka ner mig på olika vis. Hon talar jättemycket och ibland då hon försöker boosta sig själv genom att tala om saker som hon vet provocerar mig eller får mig att framstå som mindre. Jag har till exempel små bröst och hon kan ibland skryta om sina och säga att hon aldrig skulle vilja ha små bröst. Jag har också "slagit mig till ro" med min fästman och prioriterar nu ett lugnt liv, medan hon ännu festar mycket. Hon kan då slänga ur sig att hon skulle aldrig klara sig utan sina fester och att jag är så tråkig och missar så mycket då jag inte kommer ut och super med henne osv osv. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det hela, listan kan göras lång men huvudsaken i det här är att hon hackar ner på min livsstil och mig överhuvudtaget, indirekt pftast dock.
Hon vet att jag inte tycker om när hon gör så för jag har många gånger sagt emot henne. I svaga ögonblick kan hon dock erkänna att hon skulle vilja ha det som jag. Men i nästa stund skulle hon aldrig vilja ha det som jag, och så fortsätter det.
Jag har inget behov av att träffa henne hela tiden, men eftersom hon nu är det närmaste en bästa vän jag kan komma, och vi har det roligt tillsammans för det mesta, så låter jag henne hållas. Hon övertalar mig ofta att träffas fast jag inte har lust eller tid. När vi väl möts är det trevligt, men jag uppskattar också att vara ensam och måste ibland hitta på massor med ursäkter för att slippa ses om jag inte har lust. Känner mig ofta nervös när jag är hemma för att hon skall storma in hemma hos mig utan att meddela först, vilket hon gör ibland.
Vet inte vad jag skall göra av hela situationen som pågått i flera år. Ibland har vi det bra, men ibland blir jag trött på hur hon nervärderar min livsstil... Och jag säger det också åt henne, men vill ju inte heller bli helt ensam utan någon vän... Och så säger hon ju ibland att hon skulle vilja ha det som mig. Försöker ta hennes boostande med en nypa salt men ibland blir jag sårad.
Vad skulle ni göra?