• FrokenNat

Det runt benet!

Vad heter det här man sättr runt benet och som manen ska plocka av??

Någon som vet historian bakom detta!!??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 21:48
    Ursäkta stavningen :) Har en dator med tangenter som inte funkar riktigt som de ska :)

• Svar på tråden Det runt benet!
  • caruba

Du menar strumpbandet?
    Det är väl en ganska ny tradition att manen ska ta av det och slänga till de manliga ogifta släktningarna. Fast jag har bara varit med om det på ett bröllop.. Tror inte att vi kommer göra det.. Får se...

• caruba

Detta hittade jag efter att ha googlat.

Strumpebandet kan sedan avslöja vem av de manliga gästerna på bröllopet som står på tur att gifta sig. Leken börjar med att binda för brudgummens ögon. Bruden sätter sig ner på en stol och låter sedan brudgummen leta sig fram till strumpebandet under brudklänningen. När brudgummen har funnit strumpebandet skall han med bara tänderna dra ner det.

Brudgummen kastar sedan strumpebandet bakåt med sina båda händer.Bakom brudgummen står alla ogifta män och den som lyckas fånga strumpebandet blir näste man att gifta sig.
  • Estelle

Ungefär sim med brudbuketten?

• Aniara4

Ännu en amerikansk sed som importerats på senare år, förmodligen inspirerat av romantiska Hollywood-filmer. Inget fel i det, antar jag, om man tycker det är kul, men det är inte direkt något man måste göra.

• Chicita

Jag tror inte att det där har med svenska traditioner att göra. Utan det kommer från USA. Precis som kastandet av buketten...

• FrokenNat

Tack för svaren!! Både jag och min sambo tycker det är lite kul, han kanske inte behöver ta dem med tänderna framför barnen, men det blir ju som ni sa lite som att kasta buketen :)

Svar på tråden Det runt benet!