• kocktjej

    Hjälp med Cerazette!

    Jag har ätit Cerazette i ca 6 år med ett kort uppehåll 4 år sedan för att istället ha p-stav som inte fungerade på mig. Jag tycker det har funkat hyfsat utan några jätteproblrm. De 3 sista månaderna har det dock gått utför. Från att ha haft mens max 2ggr om året får jag nu varannan-var tredje vecka, med enorm mensvärk, konstant huvudvärk, det spänner över brösten och humöret är överallt och ingenstans.

    Jag tar pillrerna med ca 1-tim +/- marginal och har inte glömt några. Är det någon som känner igen sig och vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Hjälp med Cerazette!
  • LindaochJohn

    Jag klarade inte cerazette alls, hela jag blev knäpp så det var bara att byta. De piller jag bytte till då funkade inte heller så nu funderar jag på vad jag ska ha istället...

  • servetten

    Så har det blivit för några av mina vänner, att det har fungerat hur bra som helst i några år och sedan plötsligt fått mens var och varannan vecka. Deras BM har sagt attd et kan bli så och de har då fått gå över till ppiller.. Ring å fråga din bm =)

  • MeaJ

    Fungerade inte alls på mig heller.
    Har ätit Rigevidon i 2 år nu och är jättenöjd med det, allt fungerar som det ska.

  • Sandra och Joakim

    Men har du inte haft mens mer än 2ggr / ÅR?

  • kocktjej

    Cerazette tar ju bort mensen i många fall eftersom den förhindrar ägglossning. Men tack, känns skönt att veta jag inte är ensam. Får ringa BMW imorgon...

  • 1700tal

    Bli inte arg på mig nu (för jag menar det inte så), men jag önskar att kvinnor slutade att laborera med sina kroppar på det här viset.


     


    Tänk om det var lika självklart att män skulle stoppa sina kroppar fulla med hormoner på det vis som kvinnor gör? Och med sån självklarhet acceptera dess biverkningar?


     


    Var rädda om er. Och hugg inte tillbaka nu, jag tänker bara på er tjejer.

  • Sandra och Joakim

    Oki, cerazette tog inte bort den helt för mig men som många andra iaf minskade mensen. Då var jag inte mycket till hjälp :)

  • Pertinax

    Jag åt Cerazette i två år. Första månaderna blödde jag konstant och helt plötsligt slutade det bara. Hade ingen mens alls på 1,5 år. Sen började jag få som brunaktiga flytningar och blev orolig. Gick till gyn där de sa att det var ganska vanligt att det blev så med Cerazette. Var dock väldigt stabil i humöret när jag åt dem, till skillnad från med Trionetta. Men fick mycket finnar, både i ansiktet och på ryggen. Valde i samband med dessa blödningar att sluta med hormonella preventivmedel. Nu dras jag istället med vansinning mensverk och blir en riktig PMS-häxa. Pest eller kolera liksom. Men proppar mig iallafall inte full med hormoner längre.

  • brideo

    Okej måste berätta, har funderat så mycket (och faktiskt också gråtit) över det här med hormoner, here it goes! Jag har ätit p-piller i olika former under en längre tid. Det har funkat bra och jag har aldrig haft några problem, tills... 

    ...sex månader efter att jag träffat min m2b när brösten helt plötsligt växte en cup-storlek (trevligt, trevligt) men jag fick också symptom som liknande svampinfektioner (inte lika trevligt! Alls!) Vad jag än gjorde så gick det inte över. Ledsen och desperat gick jag till flera olika mottagningar men ingen, varken läkare eller barnmorskor, visste vad det var för fel. Till slut var det en klok och erfaren bm som rådde mig att byta sort, sagt och gjort, och det gick över, men ett halvår senare var det dags igen. Jag slutade därför helt med p-piller innan jul. Problemen försvann på lite drygt ett dygn. Go figure! 

    Så varning, varning, varning! Får ni konstiga symptom som ingen kan förklara och som inga behandlingar biter på (för det är inte svamp, vaginos eller nåt annat egentligen) SLUTA med era piller och ge kroppen en chans. 

     

  • brideo

    PS. slutade alltså med Cerazette och en sort till (åt dem dock ej samtidigt så klart! Tungan ute) och problemen försvann!

  • augustesen

    Jag fick humörsvängningar av Cerazette och då bytte jag till Mini-Pe och som fungerade fantastiskt bra, inte en enda biverkning och livet lekte. Bytte till P-stav senare och det är mycket lättare!
    Dock har jag aldrig haft problem med blödningar etc oavsett vilken typ av preventivmedel jag använt så är väl lyckligt lottad :)

  • 1700tal
    Pertinax skrev 2012-02-27 20:04:49 följande:
    Nu dras jag istället med vansinning mensverk och blir en riktig PMS-häxa.

    Jag äter Female Balans för samma problem. Har alltid haft fruktansvärd mensvärk första dagen (så jag får stanna hemma) men uthärdat eftersom jag visste det gick över. Sista året har jag dock utvecklat sån extrem PMS att det nästan förstörde mitt förhållande (på fullaste allvar). Började med Female som ett sista halmstrå på rekommendation och har nu ätit maxdosen i nästan 4 mån. Man når full effekt på 3 mån. PMSen minskade gradvis och nu sista ggn (denna vecka) märkte jag inte ens av det.


     


    Det mest märkliga är att min mensvärk märks mindre (är dock inte helt borta), en helt oväntad effekt.


     


    Så det kan vara värt att prova som ett alternativ för dig kanske?

  • Pertinax
    1700tal skrev 2012-02-27 20:22:30 följande:

    Jag äter Female Balans för samma problem. Har alltid haft fruktansvärd mensvärk första dagen (så jag får stanna hemma) men uthärdat eftersom jag visste det gick över. Sista året har jag dock utvecklat sån extrem PMS att det nästan förstörde mitt förhållande (på fullaste allvar). Började med Female som ett sista halmstrå på rekommendation och har nu ätit maxdosen i nästan 4 mån. Man når full effekt på 3 mån. PMSen minskade gradvis och nu sista ggn (denna vecka) märkte jag inte ens av det.


     


    Det mest märkliga är att min mensvärk märks mindre (är dock inte helt borta), en helt oväntad effekt.


     


    Så det kan vara värt att prova som ett alternativ för dig kanske?


    Åhå, tack för tipset. Min karl blir rädd för mig när jag blir sådär arg. Och jag blir nästan rädd för mig själv ibland. Känns verkligen som att jag ska explodera... Och det värsta är att jag inte har något att vara arg över. Hjälper det mot sötsuget också?
  • car1021

    Jag har ätit cerazette i många år och de fungerar jätte bra för mig. Jag har mens en eller två ggr /år och det tycker jag är jätte skönt. Jag är 44 år och har haft mens sen jag var 12 så om det inte kommer så ofta nu så gör det inget! Innan jag började med dessa åt jag några andra som skulle vara bra mot pms besvär men herregud vilken pms jag hade! Jag var ett monster i en vecka och sedan en vecka med mens så två veckor per månad var ju katastrof. Tills lut insåg jag att jag inte kunde ha det så och sökte hjälp och då fick jag cerazette.

  • Silent Ninja

    Jag vill berätta att jag inte tål hormoner alls. Jag blir som förbytt! Helt galen och vansinnig. Jag exploderar för ingenting. Helt sjukt vad man ska behöva utstå som tjej.
    Jag äter just nu roaccutan för acne och då måste jag ha ett fullgott skydd. Men när denna kuren är över så kommer jag aldrig mer inta dessa jävla hormoner i någon som helst form!
    Jag mår skit, får nästan hjärtinfarkt för att jag blir så arg.

  • brideo

    Silent Ninja, förlåt för att jag skrattar men jag förstår dig precis och du satte verkligen pricken på überjävligt det kan vara! Tack för ett bra inlägg!

    Lycka till! 

  • sofiasmamma

    Fick Cerazette efter att min dotter föddes och tvi vale! Slutade efter 9 dagar och på de dagarna hann jag bli en annan person, jag blev riktigt elak och hann svullna upp rejält. Aldrig mer piller säger jag!

  • ElinFalk85

    det är ju hormoner man har att göra med. själv har jag gått igenom nästan alla som finns men hamnade jättebra med cerazette. ring barnmorskan som flera sagt.

  • ElinFalk85
    Sandra och Joakim skrev 2012-02-27 19:41:24 följande:
    Men har du inte haft mens mer än 2ggr / ÅR?
    alltså alla p-piller tar bort mensen eftersom man inte har ägglossning. däremot kan man få en mensliknande blödning varje månad. cerazette tar ofta bort mensen, jag har inte haft mens eller mensliknande blödningar på 1,5 år. hur skönt som helst.
  • purpleflower

    Jag har också ätit Cerazette för ett par år sedan och jag har aldrig mått så dåligt! Blev helt vansinnig över småsaker, exploderade på bara några sekunder och i nästa sekund låg jag och storlipade över nånting som jag sedan hade glömt varför. Helt sjukt var det! Slutade efter bara någon månad och sedan dess har jag inte ätit några piller eller använt något annat preventivmedel med hormoner i. Är så nöjd över mitt beslut för nu mår jag toppen och det är inte så farligt att använda gummi, man vänjer sig Flört

    Hade i flera år problem med ständiga blödningar oavsett vilket piller jag åt, så barnmorskan sa att min kropp antagligen inte tål hormonerna som man får i sig genom preventivmedel. Efter flera år av blödningar och svängade humör så är min åsikt att hormoner bara gör mer skada än nytta! Men prata med din barnmorska så kanske ni kan hitta ett annat piller eller en annan metod åt dig. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp med Cerazette!