• sommar2014

Bröllop 2014 - Hur långt innan bör man börja planeringen/boka lokal?

Hej på er!

Jag och min fästman/sambo (vi har varit förlovade sedan 2008) har bestämt oss för att gifta oss! Glad Nu är vi båda studenter så vi planerar att ha bröllopet 2014 eftersom vi då hinner spara ihop tillräckligt med pengar. (Har insett att ett bröllop med middag och fest blir vansinnigt dyrt!)

Ni som gift er eller snart ska gifta er, när bokade ni lokal?

Jag vet att en del planerar en väldigt kort tid, men när vi nu har bestämt oss för 2014, när ska vi börja boka lokal osv? Vi har hittat en lokal som vi gäna har både vigsel och middag/fest i (vi har tänkt gifta oss borgerligt), kan vi boka den redan nu? Jag har mejlat de som har lokalen för att få mer info om priser etc. och de sa att vi var välkomna att titta på lokalen och boka den redan nu.  För mig skulle det kännas bra då jag gillar att planera långt i förväg och jag tror dessutom att denna lokalen är populär och kan bli fullbokad relativt snabbt, särskilt som vi tänkt oss ett sommarbröllop.

Och slutligen, hur många bridezilla-poäng är det att boka lokal TVÅ ÅR i förväg? HAHAH! Flört

• Svar på tråden Bröllop 2014 - Hur långt innan bör man börja planeringen/boka lokal?
  • ClaraH

Vi bokade lokal 12 månader i förväg. Vi var angelägna om att få en lokal utan deras mat, och det visade sig svårare än när man kan köpa hela kittet. Vill man t.ex. vara på en restaurang eller festlokal där allt ingår verkar det vara lättare, och då kanske det räcker med 6 månader innan. Jag borjade med att ringa upp en bygdegård jag hade tänkt på. Den var ju lite billigare ca.3.000. Men de var bokade två år framåt, så där var jag ute för sent. Men annars gick det ganska bra att vara ute 1 år innan, men jag skulle inte rekommendera att vänta längre än så.

Att boka två år i förväg kan nog vara tvunget om du vill ha en specifik lokal som t.ex. är billigare eller har ett särskilt läge. Så ingen speciell Bridezillavarning på det.

• sommar2014

Tack för ditt svar ClaraH, då kan det vara nödvändigt att boka två år i förväg då! Då kör vi på det, ska bara åka ut och titta på lokalen först.

Ja, den här lokalen är faaantastisk, havsutsikt, lagom stor och inte allt för dyr.

Svar på tråden Bröllop 2014 - Hur långt innan bör man börja planeringen/boka lokal?