• NochA

    Hur mycket kostade ert bröllop?

    Tänkte höra mig för hur mycket erat bröllop kostade? - vi ska ha ett bröllop med gäster mellan 100-140 personer så ville ha lite tips och trixs på att få ner priserna lite då vi inte har hur mycket pengar som helst... 

  • Svar på tråden Hur mycket kostade ert bröllop?
  • Juni 2012

    Ett bröllop kan ju bli hur billigt som helst egentligen. Vi ska också ha ett billigt bröllop, vi lägger hellre slantarna på vår husrenovering.

    Såhär gjorde vi för att få ner konstnaderna
    Ingen fotograf
    Ingen middag
    Inte brudklänning
    Inte fest, bara enkelt fika
    Ingen alkolhol
    Ingen lokal, vi är hemma
    Köpte ringarna när vi fick 30% rabatt.
    Inget frisörbesök eller sminkning
    Brudbukett plockar jag själv.

    Det går att få det billigt om man vill  Solig

  • 1700tal

    Ett bröllop för nästan ingenting är nog svårt för 100-140 gäster. Men de stora posterna att kapa i är maten och alkoholen. Leta en lokal där ni själva kan ta med mat och dricka, det skiljer nåt enormt. Vi har närmre 100 gäster och skulle aldrig kunna haft festen på ett ställe med egen restaurang och alkoholtillstånd. Buffé eller bara huvudrätt kapar mkt pengar (för jag förutsätter att ni inte kan laga, förvara och värma mat själva till 140 pers). Alkohol från tyskland osv...


     


    Man kan förstås ha bara fika, snittar med bubbel/tebjudning osv men det var inte aktuellt för oss. Så vi (jag) har researchat detta länge för att få mkt för mindre pengar.

  • Chicita

    Vad andras bröllop kostade är inte så relevant för er egentligen. Det beror ju på antal personer, vart i Sverige dom gift sig. Hur upplägget var osv.

    Det viktigaste för dig är väl kanske att komma på hur ni kan få ner kostnaderna för erat eget bröllop.

    Börja med att leta lokaler (eller tja boka kyrkan om ni ska gifta er kyrkligt först Flört) jämför priser. Och då menar jag inte bara "lokal 1 kostar x-tusen, och lokal 2 kostar y-tusen" utan vad får ni för pengarna. Hur länge får ni ha lokalen (komma in tidigt och dekorera och ha lokalen dagen efter exempelvis).
    Vad finns i lokalen? Bord, stolar, porslin, ett riktigt kök?

    När ni har hittat ett par/tre lokaler som ni gillar så se om det går att pruta med någon eller deala på in och utcheckning av lokalen eller annat.
    Be att få se kontrakten.
    Vissa står nämligen "alkoholservering förbjuden" i, men det är inte alltid man får veta sådant i första prelliminärfasen.

    Buffé brukar vara billigare än sittande middag. Men någon måste ändå sköta buffén och se till att faten är påfyllda, duka in och ut osv. Ingår det i cateringfirmans pris eller måste ni själva fixa någon som tar hand om maten.

    Alla såna här småsaker kan göra att något som verkar väldigt billigt i början, faktiskt kanske blir det dyraste alternativet i slutänden. Så att jämföra kan göra att du sparar många tusenlappar i slutänden.

  • 1700tal
    Chicita skrev 2012-02-23 13:43:34 följande:
    Buffé brukar vara billigare än sittande middag.
    Enda problemet med det är ju att det är svårt att få till buffé/självservering för uppåt 140 gäster. Vi hade gärna haft det (för prisets skull) men det skulle då gå åt ytterligare ett rum i samma strl som hela matsalen för att få plats med det stora antal matstationer så då skulle krävas.
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-02-23 13:51:23 följande:
    Enda problemet med det är ju att det är svårt att få till buffé/självservering för uppåt 140 gäster. Vi hade gärna haft det (för prisets skull) men det skulle då gå åt ytterligare ett rum i samma strl som hela matsalen för att få plats med det stora antal matstationer så då skulle krävas.
    Ja det är också en bra poäng Glad
    Det kan gå att lösa med att duka upp i partytält utanför också om man inte har en tillräckligt stor lokal, även om det blir bökigt...
    Ett alternativ är ju att ha ett mellanting. Ungefär som vi hade.
    Maten dukas ut i kantiner/ uppläggningsfat på borden istället. Om man väljer kall buffé så kan förrätten stå på plats på tallriken och sen finns fat utställda med det kallskurna så att ca 6-8 personer förser sig från samma uppläggningsfat. Det kräver i alla fall färre servitriser och mycket går ju att förbereda redan innan. Har man möjlighet till flera platser med varmhållning så kan man till och med ha varm buffé på så sätt.
    Buffé behöver ju inte vara buffébord där man tar tallriken och går bort till ett visst ställe för att ösa på och sen går tillbaka och sätter sig igen.
  • 1700tal

    Absolut! Vi leker även med tanken att låta servitriserna gå runt med uppläggningsfaten (alltså inte ha dem på borden) från gäst till gäst, som en slags "sittande självservering". Det borde vara bland det mest effektiva (med uppläggningstid och -kostnad) och snabbaste sättet att få ut maten när man har riktigt många gäster.

  • Chicita
    1700tal skrev 2012-02-23 14:12:52 följande:
    Absolut! Vi leker även med tanken att låta servitriserna gå runt med uppläggningsfaten (alltså inte ha dem på borden) från gäst till gäst, som en slags "sittande självservering". Det borde vara bland det mest effektiva (med uppläggningstid och -kostnad) och snabbaste sättet att få ut maten när man har riktigt många gäster.
    Smart Glad
    Det känns lite lyxigt också. Det är ju så man ser att dom gör på gamla engelska filmer där man ser adelns middagar Flört
  • 1700tal
    Chicita skrev 2012-02-23 14:19:15 följande:
    Smart Glad
    Det känns lite lyxigt också. Det är ju så man ser att dom gör på gamla engelska filmer där man ser adelns middagar Flört
    Haha, gött! Själv har jag sett det lite som B-versionen av fullfjädrad bordsservering men det där lät ju mkt bättre!
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-02-23 14:30:51 följande:
    Haha, gött! Själv har jag sett det lite som B-versionen av fullfjädrad bordsservering men det där lät ju mkt bättre!
    Hehe.. nej jag tycker att det känns klassiskt. Sen beror det väl på utförandet och gästernas inställning förvisso. Flört
Svar på tråden Hur mycket kostade ert bröllop?