• Jonkne

Sjunga duett?!

Jag har/hade bestämt att jag skulle sjunga i kyrkan för min blivande....men så kommer han med den galna iden att vi ska sjunga duett?! Jag är inte jätte duktig på att sjunga men min blivande, ja frågar du mig så är han inte alls så bra :o( som toppen på det så har han valt en låt som är jätte svår.
    *skrattar* Han frågade mig om jag tor att jag skulle våga sjunga i kyrkan.....jag svarade att jag är osäker.
    Hur gör jag nu?
    Kan jag säga nej till att sjunga med honom men sen sjunga solo utan att han blir sårad? Det känns inte bra :o(

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Sjunga duett?!
  • Dannedo

Jag skulle aldrig vilja sjunga på min egen vigsel, och då sjunger jag väldigt mycket själv. Men vill man så ska man! Att du däremot känner så här angående duetten så.är det klart du ska låta bli. Säg att låten är svår och du inte vill vara nervös för det under vigseln. Sjunga den under festen istället om det är viktigt för din m2b.

• Dannedo

... Och så.kan du säga att du så länge drömt om att få.sjunga en solosång för honom och att du inte vill ändra på det....

• Charlotteljunggren

Gå till en sångpedog ihop som kan hjälpa er att få en snygg duett. Det ska jag och min blivande göra

• Dannedo

En sångpedagog kan absolut hjälpa (och framför allt är det jättekul!) men bara till en viss grad. För mig känns vigseln för viktig och framför allt högtidlig för att riskera att man ska stå där och tycka att det känns pinsamt. Om det är så att din blivande dessutom faktiskt inte sjunger så bra så kan det i värsta fall bli lite obekväm stämning i kyrkan. Mitt tips är att ta några sånglektioner ihop och så överraska alla på festen, det kan liksom inte bli fel även om inte alla toner sitter helt på plats. Jag skulle iaf tycka det var jättefint om brudparet gjorde något sånt ...
    Är det tänkt som en överraskning det här med solosången? Då kanske du kan säga att du tycker ni ska spara duetten till festen och att du kanske har planerat något annat till vigseln som är hemligt. Då borde han fatta och inte bli sårad... 

• Sörön10

Om det känns för jobbigt tycker jag ni ska spara den till festen! En orutinerad sångare påverkas av stress och press mer än man kan tro och ens egen vigsel gör att även den säkraste har nerverna på utsidan! 

Jag skulle föreslå ett par sånglektioner. Kanske först du ensam och sedan ni ihop för att sjunga ihop er.

Sedan en överraskning på festen! Där får också folk möjlighet att jubla och släppa på det stela som ofta kan spegla (iaf församlingen) vid en vigsel.

Önskar er all lycka till! 

• Jonkne

Tack....ska försöka lägga fram något fint förslag under middagen i kväll på hur vi gör detta på bästa sätt Glad
    Jag älskar att sjunga men misstänker att nerverna kan spöka när man väl står där.

Svar på tråden Sjunga duett?!