• Stellina

Vad händer med hans förlovningsring??

Hej!
    jag och min tilltänkte funderar på vad som händer med hans förlovningsring. Han ska ju inte ha två ringar. Kan hans förlovningsring bli hans vigselring? eller ska han bara ha förlovningsringen i en låda? Hur brukar det gå till och vad tycker ni?

Mycket nyfiken och intresserad av era svar!!

• Svar på tråden Vad händer med hans förlovningsring??
  • Dannedo

Jag tror det vanligaste är att man bara graverar in vigseldatumet och "återanvänder" förlovningsringen. Men man kan faktiskt göra hur man vill. Vissa har två ringar, vissa smälter ner guldet och gör en ny lite bredare eller högre ring, eller skaffar en helt ny. Det beror nog på vad man har för förlovningsring, vi valde t.ex en rejäl ring dom var lite över vår budget men bestämde att då får den bli vigselring i framtiden.

• Chicita

Vi lade till det nya datumet på makens förlovningsring. Han fick själv välja om han ville ha en till ring eller om han ville ha samma.

men som Dannedo skriver så kan man göra precis som man vill....

• Bröllop201206

Min sambo ska gravera in vigseldatumet i sin förlovningsring. Det är han nöjd med å e han nöjd så e jag glad;)

• annamopp

Min fästman har ingen förlovningsring. Han tyckte det kändes för självsäkert att köpa en till sig själv också när han skulle fria och konstigt att köpa en direkt efteråt så han går alltså utan ring nu och kommer bara ha en vigselring sen.

• Vingilot

Min blivande vill ha två ringar precis som jag, så hans förlovningsring kommer att sitta kvar som vanligt och så får han en vigselring ovanpå den.

• MeaJ

Min blivande ska gravera in vigseldatumet i förlovningsringen då han bara vill ha en ring.

• MalinLarsson
    MeaJ skrev 2012-02-23 15:12:30 följande:
    Min blivande ska gravera in vigseldatumet i förlovningsringen då han bara vill ha en ring.
    Samma här, men man gör precis som man vill.
  • Lilique

Min blivande vill ha två ringar, så förlovningsringen sitter kvar och så tillkommer det en ny helt enkelt :)

• annapanna88
    Lilique skrev 2012-02-23 15:58:52 följande:
    Min blivande vill ha två ringar, så förlovningsringen sitter kvar och så tillkommer det en ny helt enkelt :)
    Så kommer min fästman också att göra. Men annars är väl "traditionen" att man graverar in vigseldatumet i förlovningsringen. Men som sagt, vill man hellre byta så gör man ju det såklart :)
  • ElinFalk85
    Vingilot skrev 2012-02-23 14:59:52 följande:
    Min blivande vill ha två ringar precis som jag, så hans förlovningsring kommer att sitta kvar som vanligt och så får han en vigselring ovanpå den.
    ja samma här! han tycker det är fjantigt att båda inte har 2.
  • NilsKpyssling

min blivande är tvärtom, han tycker det ser så "tjejigt" ut med två ringar... Jag hade dock tyckt det var roligt om han också velat ha en vigselring men jag får inte bestämma... Han behåller sin gamla och graverar in vigseldatumet.

• 1700tal

Den äldre svenska traditionen (därmed inte sagt att det är "rätt", man gör ju som man vill för det ) är dock två ringar var, för både brud och brudgum. Vår tradition i Sverige är dessutom släta (inga stenar) guldringar, likadana. Om ni tittar på era far- och morföräldrar så har de flesta 4 identiska släta guldringar, 2 var. Iaf har våra det.

Det där med om huruvida mannen ska ha en eller två ringar är nog en kluvenhet som kommit med influenser från andra länder där bara tjejen får en ring vid förlovning (och en till vid vigseln) medan mannen bara får en vid vigseln (ingen vid förlovningen). Men eftersom vi har en stark tradition av att man byter/växlar ringar vid förlovning här i Sverige så har man fortsatt med det här. Och då blir det funderingar kring ev. ring nr 2 för honom.

Vi vet inte heller hur vi gör. Först ville han ha två. Sen insåg han att många killar bara har en, då tyckte han det räckte. Sen insåg han att den äldre generationen här HAR två ringar, så nu kanske han vill ha 2 iaf eftersom han uppskattar traditioner. Inte lätt...

• Stellina

Tack alla! Har fortfarande inte kunnat bestämma hur vi vill göra men nu vet vi i alla fall hur man KAN göra, och hur folk BRUKAR göra, så vi har nått att förhålla oss till. Superfint!

• ClaraH
    1700tal skrev 2012-02-28 11:32:59 följande:

Den äldre svenska traditionen (därmed inte sagt att det är "rätt", man gör ju som man vill för det ) är dock två ringar var, för både brud och brudgum. Vår tradition i Sverige är dessutom släta (inga stenar) guldringar, likadana. Om ni tittar på era far- och morföräldrar så har de flesta 4 identiska släta guldringar, 2 var. Iaf har våra det.

Det där med om huruvida mannen ska ha en eller två ringar är nog en kluvenhet som kommit med influenser från andra länder där bara tjejen får en ring vid förlovning (och en till vid vigseln) medan mannen bara får en vid vigseln (ingen vid förlovningen). Men eftersom vi har en stark tradition av att man byter/växlar ringar vid förlovning här i Sverige så har man fortsatt med det här. Och då blir det funderingar kring ev. ring nr 2 för honom.

Vi vet inte heller hur vi gör. Först ville han ha två. Sen insåg han att många killar bara har en, då tyckte han det räckte. Sen insåg han att den äldre generationen här HAR två ringar, så nu kanske han vill ha 2 iaf eftersom han uppskattar traditioner. Inte lätt...

Jag känner inte till att mannen också hade två ringar "förr" (ca. 1925). Varken min morfar eller farfar hade det utan bara en ring. men det kanske sett olika ut i Sverige. Men som du säger hade alla släta ringar så även mina föräldrar (1963). Vi graverade in vigseldatumet i min mans förlovningsring. När jag gifte mig första gången gjorde vi inte ens det (jag hafe inte hört talas om det då).
Svar på tråden Vad händer med hans förlovningsring??