• MentTo­Be
    Äldre 22 Feb 12:01
    1469 visningar
    3 svar
    3
    1469

    Paris tips önskas!

    Vi ska gifta oss i Paris och sedan stanna i staden ett par dagar. Har varit i Paris förut och besökt de mest självklara sevärdheterna. Den här gången skulle vi vilja finna "guldkornen". Så tipsa oss gärna om mysiga cafeér, restauranger, speciella platser, affärer, aktiviteter, utflykter, marknader, vad man inte "får" missa osv.

  • Svar på tråden Paris tips önskas!
  • ofelia
    Äldre 22 Feb 12:22
    #1

    Det finns ett litet supermysigt Dali-museum i Montmartre. I kvarteren omkring ligger också massvis med trevliga små caféer och butiker. Vill man bara spatsera omkring på pittoreska gator bland vackra hus skulle jag ta en eftermiddag eller förmiddag där. Annars är Versailles slottsträdgårdar helt fantastiska. Vi köpte med oss goda ostar, nybakat bröd och färska jordgubbar och andra frukter från en marknad i närheten av Notre Dame och hade picknick bland fontänerna där. Det finns också möjlighet att hyra en roddbåt och driva runt på slottssjön. Kan varmt rekommenderas.

    Det beror ju på vad man har för intressen men mitt absoluta favoritställe är annars ett antikvariat precis över kanalen från Notre Dame. Det heter någonting med Shakespeare. Övervåningen är full med intressanta böcker som förvisso inte är till salu, men som man gärna får sitta och läsa vid fönstren med utsikt över körsbärsträden och vattnet. Ägaren är en engelsman som flyttade till Paris någon gång på 60- eller 70-talet och han berättar gärna om stadens smultronställen om man vill ha fler tips.

    Bröllop i Paris kan ju inte bli fel. Grattis!

  • MentTo­Be
    Äldre 23 Feb 12:32
    #2

    Tack för bra tips!

  • ElinFa­lk85
    Äldre 23 Feb 12:49
    #3

    min kusin bor där, jag ska fråga henne.

Svar på tråden Paris tips önskas!