• Hoffsennanen Tottoplex

Stort vs. litet

Okej... Då står man i startgroparna kan man väl säga till att planera ett bröllop! Det som nu dock jag börjar fundera på storleken. Vi hade tänkt oss ett "litet" bröllop först. Jag gjorde på skoj en lista. Ooooops...50 pers ca. Då va det min lilla släkt och vänner. Tänk då att sambon har lika många och då är man uppe i 100 pers.! tänkte väl att det inte var så många hade man väl tänkt från början med lite släkt och vänner... mhm! Samtidigt då... Så tänkte vi att det kanske vore gott att ha ett litet? Med vigsel och mingel med de ovan och sen har man middag med endast de närmsta som tex. familj+mor-/far-föräldrar+ närmaste vännerna. Sen skulle det iofs vara så skönt att bara sticka iväg och göra det själva! Fast samtidigt har vi alltid någonstanns velat ha den där festen och hela den där underbara bröllopsdagen Så jag frågar er. Hur har ni bestämt er för vilket ni ville ha? Detta är ju jättesvårt!!!!

• Svar på tråden Stort vs. litet
  • livet är bra fint ändå

Ja det är jättesvårt, håller med dig! Vi har pratat bröllop i flera år och velat fram och tillbaka och aldrig kunnat bestämma oss. Min sambo har hela tiden velat hålla det så litet som möjligt, men jag har varit rädd för att ångra mig om jag inte har den där stora festen. Har tittat på lokaler och restauranger men oj så dyrt. Ingen av oss har egentligen någon närmre relation med släkten så att de ska välla in och äta och dricka för tusenlappar var... dom pengarna kan vi verkligen ha roligare för! och så har jag tänkt att det faktiskt kan bli lite stelt med massa gamla morbröder som ska sitta och äta trerätters. Och den där stora festen kan man ju faktiskt ha när som helst senare om man ångrar sig.

Tillslut känns det som att det har fallit på plats och vi har bokat tid i stadshuset för vigsel där våra föräldrar och min mormor är med. Efteråt går vi och äter på restaurang, det får bli en lugn och intim kväll och så är vi inte så trötta på bröllopsnatten ;) Sen åker vi iväg på bröllopsresa en vecka och när vi kommer hem bjuder vi över våra vänner på vanlig hemmafest i vår lilla lägenhet. Lite öppet hus sådär, kom över och häng, vi har gift oss! Vi bjuder på ett glas bubbel, kanske någon snitt och en bit tårta. Inga konstigheter, inte så mycket att planera och stressa över. Och eftersom det knappt blir några kostnader kan vi bjuda precis alla vänner vi känner för och slippa sålla.

Tycker det känns skönt att inte klämma in allting på samma dag heller utan kunna få ta det lite lugnt med föräldrarna på själva bröllopsdagen och njuta av den och sen få fira med vännerna en annan dag :) Men det känns som att vi faktiskt behövde två års velande för att det här skulle sjunka på plats, haha.

Svar på tråden Stort vs. litet