• Josefi­nHA
    Äldre 19 Feb 22:06
    3843 visningar
    14 svar
    14
    3843

    När kan man åka iväg på bröllopsresan?

    Jag och min blivande har planer på att åka till Rom efter vårt bröllop den 26:e Maj.
    Min fråga är, hur snabbt kan man resa iväg? Med tanke på namnbytet så måste man ju fixa med nytt pass o hur lång tid tar det innan namn bytet går igenom??
    Hade ju helst velat åka iväg så snabbt som möjligt =)

  • Svar på tråden När kan man åka iväg på bröllopsresan?
  • Svitch­an
    Äldre 19 Feb 22:10
    #1

    Du kan ju åka direkt efter bröllopet om du bokar resan i ditt nuvarande namn =)

  • Äldre 19 Feb 22:12
    #2

    Så länge som passet har samma namn som biljetten så är det inga problem.
    Du bokar alltså resan i ditt nuvarande namn och använder ditt nuvarande pass.

  • Josefi­nHA
    Äldre 19 Feb 22:13
    #3
    Svitchan skrev 2012-02-19 22:10:52 följande:
    Du kan ju åka direkt efter bröllopet om du bokar resan i ditt nuvarande namn =)
    Det spelar altså ingen roll att man bytt namn o allt sådant då? Hur långt éfter kan man resa i sitt gamla namn och pass då? :)
  • Josefi­nHA
    Äldre 19 Feb 22:14
    #4
    Chicita skrev 2012-02-19 22:12:52 följande:
    Så länge som passet har samma namn som biljetten så är det inga problem.
    Du bokar alltså resan i ditt nuvarande namn och använder ditt nuvarande pass.
    okaj, tack=) Men vet du hur långt tid det tar då innan man kan fixa nytt pass i sitt nya namn? =)
  • Svitch­an
    Äldre 19 Feb 22:21
    #5
    JosefinHA skrev 2012-02-19 22:13:59 följande:
    Det spelar altså ingen roll att man bytt namn o allt sådant då? Hur långt éfter kan man resa i sitt gamla namn och pass då? :)
    Man kan resa med sitt gamla pass så länge inte datumet på passet har gått ut =)

    Jag reste på mitt gamla i drygt ett halvår (jag bor i England o åker hem till Sverige rätt ofta) men jag skulle kunna ha använt mitt gamla pass i 4 år (passet skulle ha gått ut 2016) till om jag hade velat. =)
  • Äldre 19 Feb 22:25
    #6
    JosefinHA skrev 2012-02-19 22:14:49 följande:
    okaj, tack=) Men vet du hur långt tid det tar då innan man kan fixa nytt pass i sitt nya namn? =)
    Det beror på hur snabb prästen är på att skicka in papperna på vigseln, och hur mycket dom har att göra på skatteverket. Allt mellan 2 veckor och 2 månader (undantagsfall längre tid).
    Sen tar det ju lite tid att få passet också beroende på hur mycket det är att göra där också
  • Tezzis­en
    Äldre 19 Feb 22:47
    #7

    Jag mailade Skatteverket om detta med namnbyte och resa och de svarade att jag skulle boka resan i mitt nuvarande namn...juridiskt sett så byter jag efternamn i kyrkan men rent formellt tar det några veckor =) så vi bokade resa så vi åker bara 4dagar efter bröllopet, blir bara borta 1v men det kommer vara en underbar vecka =)

  • missmm
    Äldre 19 Feb 23:05
    #8

     ang. gamla passet med det gamla namnet står det på hemsidan hos polisen så kan man åka med sitt gamla pass med det gamla namnet om man åker iväg på resa direkt efter vigseln. Men att man skall ansöka för ett nytt pass när man kommer tillbaks eller när man reser iväg nästa gång. För att passet skall stämma överäns med folkbokföringen.

    http://polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/ 

  • Josefi­nHA
    Äldre 19 Feb 23:28
    #9

    Tack så mkt för all info! =)

  • Äldre 20 Feb 09:15
    #10

    Vi gifte oss 21 maj - lördag
    For på resa 23 maj - måndag
    Så länge namnet på biljetten stämmer överens med passet är det inga problem.


  • Elila
    Äldre 20 Feb 10:55
    #11

    Det ni måste tänka på är dock att så fort namnbytet har gått igenom går passet ej att skanna efter som den personen inte längre finns...
    Så om namnbytet går igenom under resans gång kan det bli problematiskt att ta sig hem.

  • Äldre 20 Feb 11:15
    #12
    Elisabeth och Markus skrev 2012-02-20 10:55:53 följande:
    Det ni måste tänka på är dock att så fort namnbytet har gått igenom går passet ej att skanna efter som den personen inte längre finns...
    Så om namnbytet går igenom under resans gång kan det bli problematiskt att ta sig hem.
    Men de har säkert överseende om man berättar att man nyss gift sig. Är knappast första gången det skulle hända för dem ;)

    Vi var annars borta två veckor (Maldiverna & Dubai), när vi kom hem var det nytt namn på mitt bankkonto. Så jag slapp iaf hem även om bytet redan gått igenom under resan :)
  • Äldre 20 Feb 11:28
    #13
    Elisabeth och Markus skrev 2012-02-20 10:55:53 följande:
    Det ni måste tänka på är dock att så fort namnbytet har gått igenom går passet ej att skanna efter som den personen inte längre finns...
    Så om namnbytet går igenom under resans gång kan det bli problematiskt att ta sig hem.
    Det där beror nog på vart man reser. Ingen scannade mitt pass varken på utresan eller hemresan.

    Och vad jag har förstått så körs inte passet mot någon databas med världens alla personnummer, utan kollas mot biljetten. Så att så länge som dom två stämmer överens så ska det inte vara några problem.
    Både polisen och resebyråerna säger så i alla fall...
  • Liliqu­e
    Äldre 20 Feb 11:54
    #14
    Chicita skrev 2012-02-20 11:28:37 följande:
    Det där beror nog på vart man reser. Ingen scannade mitt pass varken på utresan eller hemresan.

    Och vad jag har förstått så körs inte passet mot någon databas med världens alla personnummer, utan kollas mot biljetten. Så att så länge som dom två stämmer överens så ska det inte vara några problem.
    Både polisen och resebyråerna säger så i alla fall...
    När man boardar plan så kollar de oftast bara om pass och biljett stämmer överens. Men ibland när man landar och ska släppas igenom så kan de scanna passet. Sist jag åkte till London "blippade" de mitt pass. Var visst en stickkontroll, men ändå. Har man oturen så har man.

    Men det beror ju förstås lite på vart man åker också. Kliver du av planet i Málaga (Spanien) eller ska gå igenom gränsvakten till Gibraltar så räcker det att hålla upp ett vinrött (svenskt) pass. Aldrig under alla år har jag varit med om någon som velat kolla.
Svar på tråden När kan man åka iväg på bröllopsresan?