• LinaPelle Lindman

    binda en brudbukett själv....tips

    jag skulle vilja binda min egna brudbukett själv..
    gärna droppformad....
    hur gör jag?
    Gärna garbera och murgröna och någon vit blomma och tjocka grästrån..

    Alla tips och bilder är välkomna 

  • Svar på tråden binda en brudbukett själv....tips
  • lyckliga jag

    Att binda en brudbukett i droppform är inte det enklaste om man inte är florist eller har liknande vana.
    Sen ska du tänka på att Gerbera kan bli ganska "platt" i en bukett.
    Köp billiga blommor på något torg eller liknande och provbind så ser du hur det kan bli på din stora dag.

  • litenkaka

    Även för en florist är en snygg droppformad bukett en utmaning så att prova sig på det själv är svårt. Ska du binda snyggt bör du ha en hållare och i den en oasiskula. Gerbera är ingen bra blomma att utgå ifrån, den gör sig bäst som utfyllnad då den är så "platt" och ska du binda med den måste du gaffelskafta den (med ståltråd).

    Så köp hem grejer och provbind :)

  • Tassha12345

    Men åhh måste man vara proffs nuförtiden för allt eller, en florist tar 1500:- för en löjlig bukett som visnar efter 3 dagar! Ta lite murgröna och lite blommor du gillar sätt fast allt som du tycker e snyggt så ska du se ingen bryr sig om din bukett som du håller i 1 timme!
    ">

  • pulmonate

    Jag tror helt klart att man kan binda en snygg (och billig) bukett själv. Det finns en massa videor på youtube. Jag är jätte mycket inne på att använda Protea som centralblomma i min bukett och då krävs det inte jätte många blommor runtomkring, och därmed lätt att göra själv. Jag tycker också att floristernas priser är överdrivna. 


  • Skogsblomma

    Det finns säkert massa videos på youtube som sagt. frågan är ju om du tjänar något på att göra den själv? Du kommer säkert köpa matrial för att göra en testbukett, sen måste du köpa samma matrial en gång till till den riktiga buketten plus all tid som du lägger ner... Bara matrialet kommer säkert gå på en 500 kr ca.

    En droppformad brudbukett kostar mer för att det innebär ca en timmes jobb plus konsultation och kanske specialbeställningar av blommor. Förstår inte varför man tycker att det är överdrivet att ta ca en 500 kr i arbete utöver matrialet för allt det?

    Jag hoppas du har kul medans du skapar din bukett och önskar dig lycka till! :)

  • LinaPelle Lindman

    Jo jag har tänkt på det. Jag bar kollade runt lite o se vad det skulle kosta. Tycker det e lite sjukt att betala 1200-1500kr för En dropp bukett. Det e ju ändå bara blommor. Men men så är läget. Man har ju annat att tänka På när blommorna ska göras. Bättre att hämta klart.

  • Skogsblomma

    Jo man kan tycka att det är dyrt, fast det är ju inte bara blommor utan kanske 2 till 3 timmars arbete bakom buketten med konsultation, beställningar osv. Då blir det helt plötsligt väldigt billigt tycker jag....

    Vill man komma billigt undan så ska man gifta sig på sommaren och på bröllopsdagen gå ut i naturen och plocka vilda blommor och binda ihop dem med ett fint band! Så himla fint och romantiskt tycker jag :)

  • mariakarolina

    min syster yster är florist och ska göra min :) Jag vill inte ha någon stor bukett.. Men om man vill ha lite droppformat kan man försöka använda sig av hjärta på tråd.. :)

  • say yes
    Tassha12345 skrev 2012-02-19 20:22:57 följande:
    Men åhh måste man vara proffs nuförtiden för allt eller, en florist tar 1500:- för en löjlig bukett som visnar efter 3 dagar! Ta lite murgröna och lite blommor du gillar sätt fast allt som du tycker e snyggt så ska du se ingen bryr sig om din bukett som du håller i 1 timme!
    ">

    " target="_blank">

    Hehe :)

    Om överdrivna priser. Det är det väl inte helt. Det känns bara som att ALLT som har med bröllop att göra är rena rama rånet!! Gick in i blomsteraffären för ett par dagar sedan och frågade om bordsdekorationer (såg att det stod en liten skylt med priset 149 kr där - rosor och hortensia). För bröllop kostade tydligen samma dekoration 250-300 kr...

     
  • Mimmi2012

    Ett tips som min förra frisör gav mig angående blommor och hår var att INTE säga att den ska vara en bruduppsättning utan en festuppsättning och ingen brudbukett utan en bukett utan ett specifikt tillfälle. Det gjorde hon själv med blommorna och det gick lika bra. Man får bara fixa till lite själv men inte fullt så mycket som om man binder själv. Detta kan göra massor på priset! Det borde kunna fungera på bordsdekoration också :)


    say yes skrev 2012-03-16 21:48:17 följande:
    Hehe :)

    Om överdrivna priser. Det är det väl inte helt. Det känns bara som att ALLT som har med bröllop att göra är rena rama rånet!! Gick in i blomsteraffären för ett par dagar sedan och frågade om bordsdekorationer (såg att det stod en liten skylt med priset 149 kr där - rosor och hortensia). För bröllop kostade tydligen samma dekoration 250-300 kr...
  • JuliBrud89
    say yes skrev 2012-03-16 21:48:17 följande:
    Hehe :)

    Om överdrivna priser. Det är det väl inte helt. Det känns bara som att ALLT som har med bröllop att göra är rena rama rånet!! Gick in i blomsteraffären för ett par dagar sedan och frågade om bordsdekorationer (såg att det stod en liten skylt med priset 149 kr där - rosor och hortensia). För bröllop kostade tydligen samma dekoration 250-300 kr...

     
    Ja det ær egentligen førjævligt! Samma sak med ringar, en vigelring kostar 9000, medans SAMMA førlovningsring kostar 6000...? Som om vi inte har nog att betala till brøllopet?!
  • Hanna-Maria951

    Jag skulle absolut vilja påstå att man kan göra riktigt snygga brudbuketter själv! Är man bara lite kreativ och någorlunda händig så går det hur bra som helst! Jag är inte utbildad florist men gjorde min systers brudbukett samt alla tärnbuketter, kavajslagsblomma till killarna, bordsdekorationer samt båge själv. Har även gjort kistdekoration till min svärfars begravning, dop arrangemang, födelsedagsdekorationer, mamma-barn buketter mm. Det är ohyggligt mycket billigare att göra dessa själv och då bestämmer du dessutom precis hur du vill att den skall se ut och ingen har en exakt likadan! Är man ovan, tycker jag absolut att det kan vara en idé att testa lite själv med "torgblommor" först som det står skrivet ovan. Även om det såklart finns mycket pengar att tjäna (och som för många med ansträngd budget inte är något man spottar åt!) så är det ganska trevligt att veta att man har gjort DEN själv! Jag sydde dessutom min första brudklänning själv, vilket också är en mycket billigare historia än att hyra (som hade gått på 3 gånger så mycket och jag hade lämnat tillbaka den dagen efter istället för att ha den kvar som idag) Den blev precis så som jag ville ha den! 
    Slutsatsen är att är man en kreativ person, som inte drar sig för jobb (det är ju trots allt ganska mycket jobb!) så kan man komma undan med ett kalas bröllop till en mindre peng!
    Lycka till!
     

Svar på tråden binda en brudbukett själv....tips