• Elinth­eres
    Äldre 14 Feb 20:38
    1689 visningar
    4 svar
    4
    1689

    HJÄLP! Vi behöver era tips och idéer

    Jag och min fästman har precis fått barn och börjar nu fundera på detta att vi alla vill ha samma efternamn. Problemet är så här: Vi vill så snart som möjligt ha samma efternamn men vi har inte sparat till ett bröllop än. Vi skulle kunna gifta oss borgerligt för att få samma efternamn MEN jag har ju kvar min dröm om ett stort traditionellt bröllop. Kan man gifta sig borgerligt men sedan ändå ha det traditionella bröllopet i kyrka med fest och allt? Hur ställer sig kyrkan och präster till det, finns det någon variant av traditionell vigsel? Är det någon där ute som har idéer om hur vi skulle kunna få ihop detta?!

  • Svar på tråden HJÄLP! Vi behöver era tips och idéer
  • chyzz
    Äldre 14 Feb 20:48
    #1

    Gift er hemligt vid barnets dop? Då behöver det inte kosta så mycket... Ibland kanske man inte alltid får det precis som man vill ha det. Vigsel/Dop samtidigt och dopfest med mat och t.ex. bröllopstårta efteråt drar ner kostnaden väldigt mycket!

  • Vensku
    Äldre 14 Feb 20:52
    #2

    Man kan gifta sig borgerligt och sen få en kyrklig välsignelse som liknar den en "traditionell" kyrklig vigsel ganska mycket. En väninna till mig gjorde på det viset då de väntade sitt första barn. http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=637942

  • Äldre 14 Feb 20:53
    #3

    Ni kan inte gifta er två gånger utan att skilja er emellan.
    Däremot kan ni ju förnya löftena i kyrkan. Då kommer inte bitarna med "tager du denna..." osv med så det går inte att "lura" någon med att ni inte redan är gifta så att säga Flört

    Att gifta sig är gratis. Kyrkan kostar inget och det kostar inget att göra hindersprövningen.

    Att du vill ha ett stort bröllop med hela balunsen efteråt kostar ju däremot.
    Du är inte villig att dra ner på dina krav? Kanske en enklare/billigare klänning (en china-klänning kanske?) om det inte är helt fel i dina kretsar så kanske ni kan ha kuvertavgift så att ni kommer ner i matkostnad. Minska antalet gäster och välj en billig lokal med mer "gör det själv-känsla"?
    Det finns alltid alternativ, bara man letar efter dom Glad

  • Elinth­eres
    Äldre 14 Feb 21:04
    #4
    Vensku skrev 2012-02-14 20:52:32 följande:
    Man kan gifta sig borgerligt och sen få en kyrklig välsignelse som liknar den en "traditionell" kyrklig vigsel ganska mycket. En väninna till mig gjorde på det viset då de väntade sitt första barn. www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Tack så jättemycket, det var precis så här vi menade! Jag hade för mig att jag hört att man kunde gör något liknande men jag var inte säker.
Svar på tråden HJÄLP! Vi behöver era tips och idéer