• Fia81
    Äldre 12 Feb 15:17
    9151 visningar
    9 svar
    9
    9151

    Text att läsa under vigseln

    Hade tänkt att be min syster att läsa en text under våg vigsel. Givetvis vill jag att den ska handla om kärlek men har svårt att hitta ngn som passar. Har ni ngn fin??

  • Svar på tråden Text att läsa under vigseln
  • Äldre 12 Feb 15:34
    #1
  • Fia81
    Äldre 12 Feb 15:44
    #2

    Väldigt fina men ingen som riktigt passar. Fler?

  • lepaus
    Äldre 12 Feb 17:07
    #3

    Union
    by Robert Fulghum

    You have known each other from the first glance of acquaintance to this point of commitment. At some point, you decided to marry. From that moment of yes to this moment of yes, indeed, you have been making promises and agreements in an informal way.


    All those conversations that were held riding in a car or over a meal or during long walks - all those sentences that began with “When we’re married” and continued with “I will and you will and we will”- those late night talks that included “someday” and “somehow” and “maybe”- and all those promises that are unspoken matters of the heart.


    All these common things, and more, are the real process of a wedding. The symbolic vows that you are about to make are a way of saying to one another, “You know all those things we’ve promised and hoped and dreamed- well, I meant it all, every word.” Look at one another and remember this moment in time.


    Before this moment you have been many things to one another- acquaintance, friend, companion, lover, dancing partner, and even teacher, for you have learned much from one another in these last few years.


    Now you shall say a few words that take you across a threshold of life, and things will never quite be the same between you. For after these vows, you shall say to the world, this- is my husband, this- is my wife.

  • Äldre 12 Feb 17:09
    #4

    Sök på google.


    bröllopstorget vigsel dikt


    då får du upp en massa trådar med förslag

  • Sofi K
    Äldre 12 Feb 17:37
    #5

    Har ni tänk er något från bibeln eller någon fin text i största allmänhet? Det ska ju läsas någon bibeltext på vigslar, enligt svenska kyrkans stadgar.
    Om det är en bibeltext ni vill åt, så tycker jag Det som kallas för kärlekens lov är fint. Står i 1 korintherbrevet 13: 4-7 "Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."
    Är ju en ganska vanlig text på bröllop.

    Om det är en dikt, eller fin text mer ni är ute efter så skulle jag säga en sång ni tycker om. Finns så hysteriskt många fina kärlekssånger, så man omöjligtvis kan sjunga alla på vigseln. Man kan ju då helt enkelt läsa texten på någon!

    Love of my life, är en låt som är väldigt fin med fin text. inte jättekänd heller. kan funka att läsa kanske?

    ">

  • pumiz
    Äldre 13 Feb 19:57
    #6

    Kärleksdikt ur livet från den ljusa sidan:

    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Måhända är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag. 

  • Pertin­ax
    Äldre 13 Feb 19:59
    #7
    pumiz skrev 2012-02-13 19:57:17 följande:
    Kärleksdikt ur livet från den ljusa sidan:

    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Måhända är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag. 
    Det ska vara inledningsord vid vår borgerliga vigsel :)
  • Fia81
    Äldre 19 Feb 12:29
    #8

    Fler tips?? Är kanske för kräsen. Vill ha en enkel men ändå betydelsefull text...

  • Smulan
    Äldre 11 May 10:03
    #9
    pumiz skrev 2012-02-13 19:57:17 följande:
    Kärleksdikt ur livet från den ljusa sidan:

    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Måhända är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag. 
    Åh den var fin, jag rös till när jag läste den. Den sparar jag till våran borgerliga vigsel=) Tack!
Svar på tråden Text att läsa under vigseln