• Shaii

Bröllop i Kungälv

HEj!
    Finns det fler än jag som bor i Kungälv eller planerar bröllop i Kungälv? Vi har inte bestämt om bröllopen kommer äga rum i Kungälv eller om vi ska gifta oss i Läckö-Kinnekulle-området. Vi ska gifta oss nästa sommar men har redan börja planera lite smått. Det största problemet just nu är att hitta rätt lokal!

Hur långt har ni andra hunnit i planering? Vilken lokal ska ni ha?

Vi har en budget på ca 40 000 för 40-60 personer. Tanken är att antingen göra maten själva alternativ via catering.

Hoppas det finns fler i området så vi kan tipsa varandra :) 

• Svar på tråden Bröllop i Kungälv
  • maddetobbe2012

hej!

jag tycker kungälv är jättefint för bröllop!

den vita kyrkan, farshatt där man kan ha middag om man vill. Annars finns det en båtklubb eller vad det är mittemot vid fästningen. Nära till vandrarhem där gästerna kan bo om de vill och där även stugor och några campingplatser finns. Och nära vattnet som ger härlig stämning och blir fiin bakgrund på korten.

Jag själv har funderat på kungälv men då vi inte riktigt hade någon anknytning dit så har vi istället bokat kyrka och festlokal på hönö där min färstman kommer ifrån.

Läckö är också fint min mormor och morfar gifte sig i en kyrka som ligger påväg ut mot spiken.

hoppas ni hittar något bra!

• Shaii

Ja visst är det fint :)
    Problemet är som sagt att hitta en bra lokal som passar oss. Det finns ju gott om slitna klubblokaler men vi vill gärna hitta den där speciella lokalen :) Då vi gifter oss borgerligt hade det bästa varit om omgivningen runt lokalen kunde erbjuda en lämplig vigselplats så att transportsträckan mellan vgsel och fest inte blir så lång. 

• Shaii

Inga fler i Kungälv som kan tipsa? Finns det någon här som varit på bröllopsfest i Bohus fästning och kan säga hur det är?

• wiii

Hej! Vi gifte oss och hade festen på skräddarön, på väg mot Marstrand. Fin natur runt omkring och fin lokal :)

• Shaii

Har funderat lite på Skräddarön. Har alrig varit där dock, krävs det båt för att ta sig dit?

Hur gjorde ni med maten? Gjorde ni själva eller hade ni catering? Hur många var va ni och vet du hur många som får plats? Hade ni även vigsel på skräddarön?

Många frågor :) 

• wiii
    Shaii skrev 2012-02-11 19:55:23 följande:
    Har funderat lite på Skräddarön. Har alrig varit där dock, krävs det båt för att ta sig dit?

Hur gjorde ni med maten? Gjorde ni själva eller hade ni catering? Hur många var va ni och vet du hur många som får plats? Hade ni även vigsel på skräddarön?

Många frågor :) 
    Haha, man HAR många frågor hela tiden när man planerar bröllop!
    Nej, det behövs ingen båt, finns en liten tunn landremsa med en smal väg på hela vägen ut. 

Vi gjorde all mat förutom tårta själva, och sedan hade vi en bekant till familjen som var i köket under bröllopsdagen.
    Vi var 55 och jag tyckte nog att det var ganska lagom, för då behövde vi inte flytta undan några bord för att ha dansen efteråt, men på hemsidan tror jag att det står att det finns plats för 90 sittande, men då tror jag att det blir ganska trångt.
    Vi hade vigseln där, ursprungsplanen var att vi skulle vara ute, men det regnade så vi var inne i lokalen istället, blev väl kanske lite tråkigare då det blev i samma rum som vi dukat fram och så, men vi personligen hade bara fokus på det som hände så oss störde det inte. 
  • Shaii

Tack!

Tycket det låter toppen, så Skräddarön är nu inför på listan på potentiella lokalen/vigselplatser :)

• Styrka

Min syster gifte sig i kungälvs kyrka och hade festen på nåt mysigt ställe lite utanför, vaffanhettedenuigen... *tänker tänker* Nåt i stil med Stallet? Ladan? Kullen? Ringer det en klocka hos nån?
    Mysig lokal i varje fall, lagom för ca 50 pers, bjälkar i taket, det ligger grönt och fint, men man behöver bil för att ta sig dit...

• BlomAnna
    Shaii skrev 2012-02-11 19:38:10 följande:
    Inga fler i Kungälv som kan tipsa? Finns det någon här som varit på bröllopsfest i Bohus fästning och kan säga hur det är?
    Jag har inte varit å bröllop i Bohus fästning men det kan vara bra att tänka på att det inte finns något vatten eller toaletter där. Bajamaja i brudklänning känns kanske inte jätte lockande. Men man kan ju ha vigseln där. Det är ju en väldigt fin inramning.
    På Marstrand finns ju carlstens fästning (tror jag den heter iaf).
Svar på tråden Bröllop i Kungälv