Vad ska man säga på anställningsintervju?
Jag vill börja arbeta nu vid 28 års, snart 29 år efter många är med sjukbidrag. Mitt liv ser annorlunda ut nu, jag mår bra och är lycklig efter att i många år mått väldigt dåligt psykiskt .Idag ringde jag till chefen för äldreboendet i orten jag bor vid för att kolla om dom behöver personal. Kändes nervöst, trodde inte jag skulle klara av att ringa pga social fobi. Men jag har lättare med det sociala än vad jag haft för jag har jobbat mycket med mig själv och min fästman har hjälpt mig mycket, han har varit mitt stora stöd i min kamp för att mår bra igen, känna livsglädje igen.
Ville bara testa att ringa, trodde inte det skulle ge nåt resultat. Men chefen för äldreboendet sa att hon vill träffa mig på tisdag kl 8.00. Vet inte om dom behöver personal, det fick jag inte svar på men chefen vill iallafall träffa mig för att få reda på mer vem jag är. Jag sa att jag gått omvårdnadsprogramet på gymnasiet och det tyckte chefen var bra, hon vill se mina betyg. Men nackdelen är att jag inte fick slutbetyg pga flera IG. Hade en jobbig, svår skolgång pga mobbning och psykisk ohälsa. När hon frågade vad jag gjort under alla år efter gymnasiet, varför jag alldrig jobbat kom jag av mig. Jag har praktiserat på bagerier, jag sa det till henne att jag praktiserat. Hon tyckte det var konstigt att jag praktiserat på bagerier och nu vill jobba inom äldrevården. Hon verkade tro att jag hellre vill jobba på bageri. Dom yrke jag är intresserade är bagare, djurskötare, inom vården på äldreboende eller som personlig assistent. Men bagare och djurskötare har jag ingen utbildning som. Jag är egentligen inte färdig undersköterska men jag har iallafall gått utbildningen. Hur ska jag förklara varför jag alldrig jobbat?
Hur ska jag förklara så det blir tydligt att jag verkligen vill jobba inom äldrevården?
Jag blev avskräck från att jobba inom vården när jag gick gymnasiet och praktiserade. Fick ta mycket skit för jag är blyg, tillbakadragen och kan vara ganska tystlåten. Blev utsläng från praktik med utvecklingsstörda barn för personalen och lärare sa att barnen mådde dåligt i min närhet för att jag är blyg och kan vara ganska tystlåten. Men jag märke inte av att barnen mådde dåligt i min närhet. Mitt intresse för att jobba inom vården har väckts till liv nu när jag blivit äldre, mognat och verkligen tänkt efter vad jag vill vill göra.
Det är inte bra att säga nåt om social fobi för då kanske jag tas för ett psykfall. Om jag säger att jag har bidrag från försäkringskassan så kanske hon vill veta mer om anledningen. Hon vill träffa mig fast jag kom av mig, hon tyckte jag verkade nervös och osäker men ändå vill hon träffa mig. Men vet inte hur jag ska förklara mig så det låter bra.