Har jag förbrukat min rätt?
För ett par veckor sedan skickade min yngsta syster ett brev till vår mor (som hon inte har haft kontakt med på flera år), där hon talade om att hon visste om saker som vår mor hade sagt till människor. Hur vidar detta är sant eller ej, det vet jag inte. Samtidigt skrev min syster ett kortare brev till mig och vår andra syster där hon bad oss att inte prata om henne till vår mor.
Dock fick jag vår mors brev uppläst för mig i telefon och jag tog illa vid mig, jag tyckte hon hade vinklat det på så sätt att hon anklagade mig och vår syster för en del saker. Så jag ringde henne och frågade vad hon höll på med! Hon svarade bara att hon hade en än gång försökt förklara för vår mor att hon inte ville ha kontakt, samt att hon ville att vår mor inte skulle sprida ut lögner om henne. Jag hade det just då trassligt med min man och vår äldsta son, så jag gick kanske lite för hårt åt henne.
Vi skickade flera medelande mellan oss på facebook, innan hon bara skrev att hon inte orkar längre utan behövde lägga sin energi på sig själv (hon har nyligen varit väldigt sjuk, och är äntligen på väg tillbaka) och hennes familj. Sedan tog hon bort mig som syster, ja även som vän överhuvudtaget på facebook. Jag har läst medelanderna nu i efterhand och jag har insett att jag slängde ur mig saker som kanske inte var de bästa. Jag anklagade henne för att inte ha kollat fakta innan hon skrev breven, men det uppdagade sig att även jag hade fakta fel. Detta var min syster snabb att påpeka. Vi sms:ade lite ett par dagar senare och då hade jag haft chans att läsa vår mors brev, och jag förstod att hon inte menade det på det viset som jag hade uppfattat det. Vilket fick mig att få dåligt samvete, jag skrev till henne att jag bad om ursäkt och hoppades att hon ville lägga tillbaka mig som syster och vän på fb. Detta har hon inte gjort fast det är flera dagar sedan jag bad om ursäkt.
Men i dag fick jag veta av en människa som jag inte hade en aning om att hon kände min syster, att hon skall gifta sig i sommar. Vet inte riktigt säkert om deras inbjudan har gått ut, men ändå. Om de gifter sig i sommar, bode de ju ha planerat ett bra tag, vet själv att ett bröllop planerar man inte i en hast (det är mycket svårare i alla fall). Och som det bara är ett par veckor sedan vi blev ovänner, borde hon inte ha sagt något innan?
jag blev väldigt ledsen när jag fick veta detta, och jag började fundera på om jag har förbrukat min rätt till att kalla henne min syster. Visst jag bad mig fruktansvärt åt när detta hände, men är inte detta lite att ta i? har inte vågat fråga vår andra syster om hon vet något, de har under alla år ståt varandra närmare än jag och lillsyrran gjort.
Hur hade ni gjort? Väntat och sett om det kommer en inbjudan i brevlådan, eller ringt min syster och talat om att jag vet. Fråga hur hon har tänkt?
Jag älskar min syster, men kan ändå förstå att jag sårade henne ganska mycket när detta hände. Så just nu är jag väldigt ledsen både i och med att jag fick veta det på omvägar, men också att hon kanske inte bjuder oss.