• JohannaFotograf

hjälp klädkod på inbjudan?

Hjälp mig komma på vad jag skall skriva för klädkod i inbjudan.

Vi skall inte ha något "lyxigt" bröllop. Vi kommer ha ett bekvämt vintage inspererat bröllop med kallbuffé och hemmagjord tårta. Vi kommer gifta oss utomhus (borgerligt) i en hembygdspark.

Jag kommer ha klänning som går precis under knäna i spets (bild finns bland mina bilder) .

Fästmannen kommer ha en grå kavaj med matchande byxor. Tvivlar på att han tar på sig slips eller fluga.

Vi vill att gästerna inte skall klä upp sig för mycket då vi själva inte gör det men inte sätta press på att såhär måste ni klä er!. förstår ni vad jag menar?

Har hört man kan skriva saker som vårfin men ger inte det osäkerhet bland gästerna?

• Svar på tråden hjälp klädkod på inbjudan?
  • Daludd

Ta en klädkod som faktiskt existerar, som man kan googla och se vad det betyder. Det gör det mycket lättare för gästerna. Alternativt skriver ni vårfin, men då får ni ha information om vad det betyder. Typ "kostym och skjorta i ljusa färger, klänning, byxdress eller kjol i lite ledigare stil, men inte vardagligt. Ingen slips eller fluga krävs."

Det KAN bli, behöver inte, väldigt jobbigt för gästerna annars. Någon kommer väldigt uppklädd och någon annan för nerklädd - båda kommer känna sig som idioter eftersom de inte smälter in. Man har ju olika uppfattning om vad "fin" innebär. 

• Sara 120707

Man kan ju skriva en egen klädkod om man har en bra förklaring av den i ett infoblad.

Vardagsfin kanske?

• sannasofia

Vi kommer ha ett bröllop med klädkod uppklätt och festligt.

Många av våra gäster kommer att få åka en bit och vi vill inte att de ska vara tvugna att köpa nya kläder också för att passa in i den klädkod vi sätter.

Så jag hoppas att de förstår hur vi menar och att det inte ska skapa massa funderingar...

• Sara 120707

sannasofia:

Jag tror det är en ganska farlig "klädkod" det kan nog komma folk i alltfrån den korta nattklubbsklänningen till hellång balliknande

• JohannaFotograf

Vi har inte mycket plats att skriva på våra inbjudningar så det skall gärna vara ganska kortfattat.

Jag vill inte gästerna ska känna att dem tvunget måste ha kostym. shorta och finbyxor är helt okej.

• sannasofia

hmm.. risken finns.. då sitter jag i samma sits som TS, vad har man då för klädkod??

• Sara 120707

Tror inte det viktigaste är vilken klädkod man har utan att man bifogar en tydlig förklaring

• Sara 120707

Bifoga ett infoblad, kan vara karta, vägbeskrivning, klädkodsbeskrivning m.m.

• 1700tal

Eftersom ni, brudparet, klär er närmast "kavaj" så skulle jag skriva det till gästerna också. Det är ju det mest korrekta, att brudpar och gäster klär sig på samma "nivå". Och din klänning är ju även den kavaj-nivå. Sen om gästerna tar slips eller inte spelar väl ingen större roll?

• sannasofia

Googlade lite om klädkoder och fann "vårdad klädsel" som kanske är det som ligger närmast det som TS beskrev, men låter inte det lite.. hmm.. tråkigt..

Svar på tråden hjälp klädkod på inbjudan?