• MrsSilfverblad2b

Hyra en kör till vigseln, Göteborg?

Vi gifter oss 12 maj och hade tänkt överraska våra gäster i kyrkan med en kör som helt plötsligt reser sig från bänkraderna och sjunger nån låt ( a la musikerna i Love actually). Min mamma sjunger i en stor kör som emellanåt sjunger på bröllop så vi tänkte anlita dem. Kören är gratis, det är bara körledaren som kostar och det kan väl inte vara så dyrt tänkte vi. Men jorå, 10 000 kr tänkte han ta för två låtar i kyrkan. Hmmmmmmm....

Orimligt dyrt tycker vi, men det känns så himla tråkigt att lämna tanken! Är det någon som vet någon trevlig, inte allt för dyr, kör som kan tänka sig att sjunga ett par låtar på en vigsel i Särö i maj?

12-05-12
  • Svar på tråden Hyra en kör till vigseln, Göteborg?
  • Cantaton

Körledaren tar givetvis betalt för arrangering, inrepetering med alla stämmor o.s.v. Finns det några sånger i din mammas körs repertoar som ni kan tänka er att ha på vigseln så att de inte behöver repetera in nya sånger? Och i så fall: finns det någon av körmedlemmarna som är tillräckligt duktig för att leda kören under dessa två sånger? När jag sjöng i kör hoppade jag och en annan tjej in och dirigerade när vi kunde tänka oss att ta ett gig som inte körledaren ville/kunde ta. Det kanske kan vara en lösning?

Annars kanske det finns något estetiskt gymnasium? Kyrkokör i församlingen där ni gifter er? 

• MrsSilfverblad2b

Vi hade tänkt välja låtar som de redan kan men mamma tycker att det känns som att gå bakom ryggen på ledaren om hon styr  upp detta själv. Typiskt! Annars hade ju det varit en perfekt lösning!

Ska kolla med kyrkan och se om de har en kör. Tack så mycket för ditt svar!

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Och, absolut, självklart ska han ta betalt, men jag tycker att 10 000 kr för två låtar de redan övat in är lite väl dyrt.

12-05-12
  • Cantaton

Ja, det ska givetvis ske i samförstånd med körledaren i så fall! I mitt exempel var det alltid körledaren som tackade ja åt uppdragen åt oss. Så inget gå bakom ryggen. :) 

Hoppas du hittar en kör som kan. Jag har tyvärr inga konkreta förslag i den trakten. 

• peter35

10 000:- för två låtar förstår jag är mycket eftersom själva kören inte tar något betalt. Men det låter som ett fantastiskt bröllop om ni får ihop det!

Svar på tråden Hyra en kör till vigseln, Göteborg?